Stofluis?

Gestart door Henri van Dodeweerd, november 10, 2020, 20:31:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203064319/.
1 Stofluis onbekend - Psocoptera indet.
datum: 2020-11-10
locatie: IJsselmuiden - Het meer (OV)

foto's:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jacob Molenaar

Henri, kende je de nieuwe Obsidentify al? Vul het nummertje van je waarneming in in de link (ik heb het nu al voor je gedaan), en je hebt de betaversie van de nieuwe herkenningssoftware. Soms is 'ie slechter dan de huidige versie, in dit geval lijkt 'ie aardig zeker van een specifieke soort..
Of het klopt laat ik aan de experts over  ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

bas.drost96

Je kan duidelijk zien dat die een zuigsnuit heeft. Daarmee vallen alle stofluizen al af en is het dus een gevleugelde bladluis.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

lukasverboom

Citaat van: Jacob Molenaar op november 10, 2020, 22:56:14 PM
Henri, kende je de nieuwe Obsidentify al? Vul het nummertje van je waarneming in in de link (ik heb het nu al voor je gedaan), en je hebt de betaversie van de nieuwe herkenningssoftware. Soms is 'ie slechter dan de huidige versie, in dit geval lijkt 'ie aardig zeker van een specifieke soort..
Of het klopt laat ik aan de experts over  ;)

In dit geval zit zelfs de orde ernaast, helaas :)
Bij lastige soortgroepen is het vaak zo dat alleen een paar goed herkenbare soorten worden gevalideerd, en de API deze soorten blijft voorstellen. Als binnen een genus 10 soorten zitten en er 2 herkenbaar zijn vanaf een foto (en dus gevalideerd worden) zal de software bij alle 10 één van deze twee soorten voorspellen. Als binnen een soortgroep helemaal geen waarnemingen worden gevalideerd wordt altijd iets heel anders gesuggereerd. Dat is helaas de zwakte van het systeem.
Dagelijks komen waarnemingen binnen van Trentepohlia-soorten (een groenalg) die door de API een korstmos genoemd worden, soms met bijna 100% zekerheid!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henri van Dodeweerd

Citaat van: bas.drost96 op november 11, 2020, 08:33:09 AM
Je kan duidelijk zien dat die een zuigsnuit heeft. Daarmee vallen alle stofluizen al af en is het dus een gevleugelde bladluis.

Dank voor jullie reacties, heren. Die zuigsnuit had ik moeten herkennen  :rolleyes:

De nieuwe Obsidentify die kende ik al wel, maar gebruik hem eigenlijk niet. Ik had die soortnaam al wel langs zien komen, maar die had ik al wel af laten vallen... Ik vertrouw het apparaat nog niet helemaal en bij dit soort beestjes zelfs helemaal niet ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd