Hoofdmenu

Welk dier

Gestart door sjaakvantiel, november 09, 2020, 18:17:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. De grond was aardig fors omgewoeld. Welk ander dier dan Wild zwijn zou dit gedaan kunnen hebben. Was geen klein dier lijkt me. Ree maakt meer krabplekken. Of een Das dit doet weet ik niet. Maar zover ik weet zit die daar niet. Ruim een half jaar geleden liepen er ook Zwijnen bij Hummelo. Ik zag toen ook al van deze sporen en later werd er inderdaad gemeld dat er 6 Zwijnen waren gesignaleerd. Het kan dus ook hier het geval zijn. 
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/202757161/.
1 Wild Zwijn - Sus scrofa foeragerend, andere sporen
datum: 2020-11-04
locatie: Doetinchem - Kruisbergsche Bosschen - Hagen en Wittebrink (GE)

foto's:




Lijken me toch echt Zwijnensporen. Enige tijd geleden waren er vlakbij ook Zwijnen waargenomen. Af en toe komen ze hier nu ook, nu bij Middachten via een tunnel wild naar de Achterehoek kan migreren. Sporen liepen ook onder de (dichte) slagboom door, dus een auto is het niet geweest. Dan zou je een recht spoor moeten zien.

ronris

Wild zwijn lijkt mij niet onmogelijk. heb je wellicht nog naar prenten gekeken?

Rob Koelman

Ik twijfel eigenlijk niet aan wild varken. Dit soort omgewoelde stroken direct naast een pad vind ik typisch voor de soort. Kan in bekende leefgebied om honderden meters gaan. Vermoedelijk is er in de bermvegetatie iets te vreten (bepaalde insectenlarven?) wat verder van de paden af niet aanwezig is.
Met vriendelijke groet, Rob

sjaakvantiel

Er wordt daar nu door Corona aardig veel gewandeld, dus verwacht je ze niet zo gauw. Ik heb gezocht naar printen, maar deze niet gezien. De rand langs het pad was vochtig, want het had aardig geregend die tijd. Dan zitten de bodeminsekten en wormen hoog denk ik. Paddenstoelen stonden er niet. Maar ik heb niet naar de bomen gekeken i.v.m. Eikels o.i.d. Hopelijk schieten ze deze niet weer af, want bij Hummelo was dat wel het geval. Maak je migratie mogelijk en dan worden de Zwijnen afgeschoten. Bedankt voor jullie reacties. M.v.g. Sjaak.

ronris

Citaat van: sjaakvantiel op november 10, 2020, 09:02:21 AM
Er wordt daar nu door Corona aardig veel gewandeld, dus verwacht je ze niet zo gauw. Ik heb gezocht naar printen, maar deze niet gezien. De rand langs het pad was vochtig, want het had aardig geregend die tijd. Dan zitten de bodeminsekten en wormen hoog denk ik. Paddenstoelen stonden er niet. Maar ik heb niet naar de bomen gekeken i.v.m. Eikels o.i.d. Hopelijk schieten ze deze niet weer af, want bij Hummelo was dat wel het geval. Maak je migratie mogelijk en dan worden de Zwijnen afgeschoten. Bedankt voor jullie reacties. M.v.g. Sjaak.
Weet niet of alle zwijnen van de Hummelo-rotte toen zijn afgeschoten. de kans dat deze zwijnen uit Duitsland komen is ook aanwezig. 

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 10, 2020, 00:55:59 AMVermoedelijk is er in de bermvegetatie iets te vreten (bepaalde insectenlarven?) wat verder van de paden af niet aanwezig is.

Aanvulling: kan ook gaan om de planten zelf, zoals grassen, klaver en andere kruiden...

Met vriendelijke groet, Rob

sjaakvantiel

Drie van de 6 zeker. De rest weet ik ook niet, maar niets meer van gehoord en gemerkt. Planten en dergelijke eten ze natuurlijk ook, maar ging daar niet van uit omdat er diep was gewoeld. Maar toch leuk om te zien. Groet en bedankt. Sjaak.