Hoofdmenu

salvia ?

Gestart door rapunzel, november 09, 2020, 16:16:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203002273/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2020-11-09
locatie: Purmerend - Oude Stad (NH)

foto's:



None
Ik kon niet goed zien of er van verwildering of aanplant sprake was. De plant stond in een randje buiten een houten schutting. Ik wel echter wel graag weten om welke soort het gaat.
Met vriendelijke groet,
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Doet mij erg aan Chia denken.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Salvia guaranitica.  :blink:

rapunzel

Citaat van: Sipke Gonggrijp op november 09, 2020, 19:21:44 PM
Salvia guaranitica.  :blink:
Een prachtige plant. Leuk. Dank Sipke.
Wat een prachtige kennisbron is het forum toch.
Dank ook Rien voor het meedenken.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn


Betekent dat niet Sipke , dat men voortaan een vegetatieve Salvia met groef in de stengel niet automatisch op Chia mag zetten ?
Want deze heeft dat ook  !
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Het blad is echt anders dan van Chia. Dus nee, alle waarnemingen van Salvia hispanica zullen correct gevalideerd zijn. Er is overigens nog een geel bloeiende Salvia waarvan ik de naam niet weet met een duidelijke groef maar is waarschijnlijk nog niet verwilderd gevonden. .

Rien Ondersteijn

Interessant.
Bedoel je misschien S. madrensis ? Hoewel deze groef duidelijk anders is dan van Chia.Meer een overlangse holte die zorgt voor scherpe kanten.
Trouwens S. bulleyana heeft ook een groef [maar meer behaard] evenals glutinosa[nóg meer behaard],die t aardig in tuinen kan doen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Ja, Salvia madrensis en dan waarschijnlijk een kruising. Die zag ik in Rotterdam staan en die groeven leken erg op Chia meer dan de gewone Salvia madrensis.