Hoofdmenu

ECHT onbekend

Gestart door rene8, november 09, 2020, 12:45:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

rene8

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/202974835/.
4 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-11-07
locatie: Brummen - Het Zaaibroek (GE)

foto's:





vr. gr. Rene.

rene8

ik zoek en zoek...maar kan deze soort nergens vinden :huh:
soort heeft bijna geen lamellen..net zo iets als bij cantharel...
echt niemand een idee?

Vr. Gr. Rene

rene8

zie ook de zelfde waarneming van Paul Roth , : https://waarneming.nl/observation/202851039/

Vr. Gr. Rene


e.moors

Over de soort ben ik niet helemaal zeker (mogelijk een nevelzwam) maar het lijkt erop dat deze aangetast is door een secundaire schimmel (zwameter?) waardoor de plaatjes verdwenen lijken te zijn.
mvg. Eric

rene8

mmm, nou nee,zeker geen schimmel , kijk foto 1 liggende foto.. bij iets krabben ..
en is zeker geen nevelzwam..die heeft duidelijke plaatjes...
zie ook deze foto, uitvergroot....

Vr. Gr. Rene

a.klos

Ik vind Nevelzwammen wel een goede idee, ook ik dacht daar meteen aan.
Het formaat, de aflopende lamellen, de kleur van de steel (vuilgrijs), het ingerolde randje en ze zijn op dit moment bijna overal te vinden.
De lamellen staan dicht op elkaar, dit is goed te zien op de foto, al is er wel iets mee aan de hand, vraat, droogte en/of secundaire schimmel zijn mogelijkheden.
Russula's missen ook vaak geheel of gedeeltelijk hun lamellen, slakken zijn er gek op.
Maar misschien heeft iemand nog een betere suggestie.

mvg. Anneke

Enmos

Hebben ze niet veel weg van Pleurotus? Of staan die altijd op hout?

tstrik

de kleur wel, maar die zijn niet centraal gesteeld, en zoals je al zegt staan die op hout.
Mvgr.,
Theo Strik

Enmos

#8
Pleurotus eryngii groeit niet op hout en is centraal gesteeld. Niet gezegd dat deze het is natuurlijk.

Edit: Het is mij trouwens niet duidelijk waarom het geen nevelzwam zou kunnen zijn.
Wat bedoel Rene met deze opmerking: "kijk foto 1 liggende foto.. bij iets krabben"? -> laat maar, verkeerd gelezen. Dus alleen de plaatjes.

rene8

kom net terug van werk, en zie dat de discussie een verassende kant op gaat..
Kruisdistel Oesterzwam.
ik maak al zeker 20 jaar foto,s van Paddenstoelen..en heb heeel veeel nevelzwammen gezien,
maar deze is echt anders.
tot Enmos op Kruisdistel Oesterzwam kwam... :duim: .en die vind ik daar echt goed bij passen

Vr. Gr. Rene


Giel van der Pluijm

Staan kruisdisteloesterzwammen ook in een beukenbos waar de gastheer niet te bekennen valt?

Enmos

#11
Giel, voor zover ik weet niet, maar ja..
Als het geen Nevelzwam is weet ik het ook verder niet. Deze kom m.i. wel dicht in de buurt (op gastheer na).
Ik zie wel grashalmen op de fotos, dus misschien was dit dichtbij de rand van het beukenbos waar een grasrand met eventueel een kruisdistel was?

Ik lees trouwens op verschillende websites dat deze paddestoel op dode wortels van hardhoutbomen zouden leven, in het bijzonder eik en beuk. Hoe accuraat dit is, geen idee.

ridderzwam

ter vergelijking : jonge Gewone oesterzwammen van oesterzwammenkweekset.
Groet,
Ria.

e.moors

Teruggaan en nieuwe foto's maken kan duidelijkheid geven.
mvg. Eric

rene8

hoi, als eerste Enmos vraagt naar standplaats, dat kun je zien als je de waarneming aan klikt ( blauwe tekst)
dus ja bij bosrand.
dan de kweek van Ria zijn toch Kruisdistel Oesterzwammen..
Gewone Oesterzwam heeft hoed uit het midden en groeit toch nooit op de grond??
en E.Moors..terug gaan en nieuwe foto,s maken ..van wat dan? wat moet ik beter in beeld brengen?

Vr. Gr. Rene

Enmos

#15
Hoi Renee, Nevelzwam en Kruisdisteloesterzwam zouden een verschillende smaak hebben, dus als je trek hebt kun je nog wel even langs gaan  ;D

Nevelzwam heeft een sterk zoetig-meelachtige geur en smaak.
Kruisdisteloesterzwam heeft een licht-pittige smaak.

ridderzwam

RenĂ©, van welke soort precies de sporen in zo'n  kweekset/growkit zijn is een vraagteken, maar ze groeien op koffiedik....haha.
groet,
Ria.

e.moors

Citaat van: rene8 op november 12, 2020, 11:29:30 AM
en E.Moors..terug gaan en nieuwe foto,s maken ..van wat dan? wat moet ik beter in beeld brengen?

Hoe ze er nu uit zien.
Als het jonge oesterzwammen zijn, zullen ze hopelijk verder uitgegroeid zijn en zijn de lamellen verder tot ontwikkeling gekomen.

mvg. Eric

William de Jong

Gewone oesterzwammen kun je inderdaad kweken op koffiedik.

Ik snap niet zo goed waarom de naam Kruisdisteloesterzwam blijft rondzingen in dit topic. Zonder kruisdistels geen kruisdisteloesterzwam. En kruisdistels groeien op zonnige plekken op bijvoorbeeld rivierdijken, en niet in een bos(rand) onder beuken.

Ik vind dat de genoemde alternatieven ook wat te simpel worden afgestreept.
Nevelzwam wordt afgeschoten vanwege de weinig ontwikkelde lamellen. (Kruisdisteloesterzwam heeft ook gewoon lamellen: https://www.verspreidingsatlas.nl/0113040)
Gewone oesterzwam wordt (ik denk terecht) afgeserveerd want de zwammen groeien op de grond (of misschien op dood hout in de grond?), maar Kruisdisteloesterzwam zou je dan net zo goed af moeten strepen, zoals gezegd, die heeft een nog specifiekere substraatvoorkeur.

Groeten, William de Jong

tstrik

Hij lijkt ook niet op een kruisdisteloesterzwam, ik zou de sporen eens onder de  :micro: bekijken, dan ben je er waarschijnlijk snel uit.
Mvgr.,
Theo Strik

rene8

dat kruisdistel Oesterzwam alleen op wortel van kruisdistel groeit is volgen dit artikel niet waar:https://www.meerdanvlees.nl/lexicons/detail/252/koningsoesterzwam-of-kruisdisteloesterzwam

maar ik ga van het weekend wel kijken of ze er nog staan en hoe ze er dan uitzien... :duim:

Vr. Gr. Rene

tstrik

Citaat van: rene8 op november 13, 2020, 11:42:01 AM
dat kruisdistel Oesterzwam alleen op wortel van kruisdistel groeit is volgen dit artikel niet waar:https://www.meerdanvlees.nl/lexicons/detail/252/koningsoesterzwam-of-kruisdisteloesterzwam

maar ik ga van het weekend wel kijken of ze er nog staan en hoe ze er dan uitzien... :duim:

Vr. Gr. Rene

Een wilde kruisdisteloesterzwam groeit op de wortels van de kruisdistel, dat artikel gaat over gekweekte kruisdisteloesterzwammen.
Een kruisdisteloesterzwam heeft ook nog eens een heel andere kleur, nl. bruin.
Om hier te veronderstellen dat het een kruisdisteloesterzwam zou kunnen zijn is de wens van de gedachte.
Mvgr.,
Theo Strik

ridderzwam

Dank,
door heel de discussie hier en dat artikel waar RenĂ© naar verwijst begrijp ik nu dat mijn bijdrage van gisteren 9:00 uur als tekst had moeten hebben  :
ter vergelijking : Gekweekte Kruisdisteloesterzwammen van oesterzwammenkweekset.
Groet,
Ria.

rene8

hoi Theo (tstrik), wat bedoel je met kruisdistel Oesterzwammen zijn bruin???
de hoed ja..maar steel en lamellen niet..zie deze link :  https://www.verspreidingsatlas.nl/0113040
en citeer ,: Een wilde kruisdisteloesterzwam groeit op de wortels van de kruisdistel, dat artikel gaat over gekweekte kruisdisteloesterzwammen.
nou dat staat niet in de tekst die ik lees hoor??
zie hier:De pleurotus eryngii, oftewel kruisdisteloesterzwam of koningsoesterzwam is een zeer smakelijke verwant van de gewone oesterzwam. Anders dan zijn familieleden groeit deze zwam niet op rottend hout maar op plantenwortels en organisch afval.
en dan staat er:Sinds 1993 is er een zeer effectieve teeltmethode en sindsdien rukt de teelt vanuit Japan op..
maar wat ik al zei..ik ga ik denk morgen wel kijken en vergelijken met nevelzwam....

Vr. Gr. Rene.