Kokardezaagbek x brilduiker

Gestart door Ben Gaxiola, november 03, 2019, 19:52:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Gaxiola

Gisteren ontdekte ik deze hybride eend:

https://waarneming.nl/waarneming/view/181861386

Onze gedachten gaan nu uit naar Brilduiker x Kokardezaagbek.

Mocht iemand hier nog iets over in te brengen heeft, maar ook over leeftijd en geslacht, dan hoor ik dit graag.

Alvast bedankt,
Ben Gaxiola
Ben Gaxiola

frankneijts

Citaat van: Birdspotter op oktober 31, 2020, 11:12:37 AM
Beste Ben Gaxiola,

Mijn excuses dat ik nu pas reageer, maar ik zou, aan de hand van de foto waar de eend vliegend op te zien is toch zeggen dat dit een Brilduiker vrouw (gesleten kleed) of juveniel is. Het spijt me, maar ik kan namelijk weinig kenmerken van Kokardezaagbek eruit halen. Er is geen witte halsband te zien, maar dat kan ook zijn omdat dit een juveniel is, de halsband is bij juvenielen namelijk nog niet aanwezig, wel vreemd is dat de snavel er op het water anders uitziet dan in de lucht, want als ik daarna kijk zou die bij een Kokardezaagbek juist wel passen. Ook loopt het bruin te ver door over de hals. Ik zou niet zo snel zeggen dat dit een hybride is, want dan zouden er naar mijn weten meer kenmerken van een Kokardezaagbek in moeten zitten. Het is misschien verstandig om nog wat extra commentaar af te wachten.

Nogmaals mijn excuses!

Met vriendelijke groeten,

Birdspotter

Er klopt teveel niet voor Brilduiker (vrouw): snavel is relatief lang, vrij plat en donker (bij Bril kort en hoog en deels of zelfs helemaal geel); de witte langwerpige vlek op de zijborst ontbreekt bij Bril en op het 4e plaatje in het kwartet is te zien dat de veren van de achterkruin verlengd zijn. Lijken me allemaal goede indicaties voor de genoemde hybride..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'