Hoofdmenu

onbekend op Braam

Gestart door klump.105, november 08, 2020, 16:42:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

klump.105

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/202947796/.
1 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. rups
datum: 2020-11-07
locatie: Noordhollands Duinreservaat - Grensvlak (NH)

foto's:




Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

boleto

Dit is in elk geval geen mijn, dus ik verplaats het topic naar de rupsen.
Groet,
Leo Bot

Rayan Majoor

Misschien Spilonota ocellana?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

klump.105

Bedankt Rayan, daar lijkt het wel op.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Elachista

Ik vraag me toch wel af waarom Spilonota als naam valt. Ik zie geen rups hoor. En dan nog,...veiliger om geen naam te noemen.
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

Er is inderdaad geen rups te zien, maar ook bij bladmijnen, gallen en bijvoorbeeld bladrollen van de berkenbladrolkever is geen larve te zien maar is een determinatie vaak wel mogelijk. Een spinsel als dit is dan misschien iets minder typisch en daarom ook een vraagteken. Maar ik merk vaak genoeg bij waarnemingen waar ik geen idee heb wat voor beestje het is dat ik geen reactie krijg, terwijl er vast wel mensen zijn die een vermoeden hebben in welke richting ik moet zoeken. En als ik dan niks hoor heb ik nog altijd geen idee en kan ik op de locatie bijvoorbeeld ook moeilijk zoeken naar andere stadia van hetzelfde beestje, terwijl opkweken lang niet altijd goed mogelijk is. Dus vandaar dat ik vaak probeer een suggestie te geven (als het tenminste een beetje zinnig is), maar dat zal zeker niet tot een goedgekeurde waarneming leiden zolang er geen andere admin is die uit zichzelf met 100% zekerheid tot dezelfde determinatie komt.
Zeker waar dat het voor waarneming.nl dan geen extra waarde toevoegt (en als de waarnemer de waarneming op onzeker zet dan zorgt het ook niet hee erg voor vervuiling in de database volgens mij, mocht de determinatie niet kloppen). Maar als niemand ooit vermoedens uit dan komen we nooit verder ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

De cultuur is tegenwoordig toch wel: wordt een naam gegeven, dan wordt het wel snel geloofd. Idem bij de foto-app.

Spilonota ocellana is een beest van loofbomen en struiken, relatief polyfaag. De jonge rups overwintert en komt in het nieuwe jaar op gang in een robuuste knop, die het samenspint. Het feit dat de soort de gewoonte heeft om eerst in knoppen te leven is mede de aanleiding geweest om de soort rode knopbladroller te noemen. Dus ik zie de gelijkenis hier niet.

Als je dergelijke venstervraat op braam hebt zo medio juli-augustus dan heb je vaak te maken met Schreckensteinia festaliella, maar de rupsjes zijn goed gecamoufleerd en klein van stuk. Later in het jaar wordt zulk vraat hoofdzakelijk door Udea prunalis veroorzaakt, die ook zo'n typisch spinseltje maakt. De rups is nog heel klein als het overwintert. Wat ik hier in de foto zie is onduidelijk, de groene larfjes zijn in ieder geval geen vlinders.
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

De larfjes die erbij op het blad zitten lijken me Diptera-larfjes (waarschijnlijk iets als deze https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=420748.new#new )

Echt veel beeldmateriaal is er niet van S. ocellana te vinden, zeker niet van de jonge rupsjes (wat wel te verklaren is met hun biologie). Maar ik ging daarom maar uit van de beschrijving op https://bladmineerders.nl/parasites/animalia/arthropoda/insecta/lepidoptera/ditrysia/apoditrysia/tortricoidea/tortricidae/olethreutinae/eucosmini/spilonota/spilonota-ocellana/?lang=nl: 'De jonge larven leven in een aan beide zijde open spinselbuis aan de bladonderzijde' en braam als een van de vele mogelijke waardplanten. Dan zijn er vast nog genoeg andere mogelijkheden, maar de beschrijving komt wel overeen met de foto's. Dus vandaar de suggestie met vraagteken. Maar inderdaad wordt er tegenwoordig zonder nadenken vaak de eerste naam geaccepteerd. Maar ik verwacht dat admins dat niet doen, zeker als de geopperde naam met een vraagteken wordt gegeven.

En inderdaad, de vraat is ook wel kenmerkend voor de Udea's. Had daar niet aan gedacht, vooral omdat ik niet echt wist dat die ook op braam kunnen voorkomen. Maar hoe dan ook, zal in dit geval wel een onzekere waarneming blijven zonder foto van de rups.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

klump.105

Hoi Rayan en Timo,
Omdat op dit blad twee gelijkende spinsels zaten met bij ieder spinsel een oranje larve en vraat aan het blad dacht ik dat dit misschien te determineren was. Zelf weet ik niet waar ik in zo'n geval moet beginnen.... ik weet al niet eens bij welke soortgroep ik zoiets moet invoeren terwijl invoer gewenst is voor de waarneming op het forum gezet wordt.  :blink:
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers