Haas of Konijn => Haas

Gestart door Michel Langeveld, november 08, 2020, 14:50:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michel Langeveld

De volgende waarneming is gevalideerd, maar zou het kunnen dat het toch een konijn is?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/197490291/.
1 Haas - Lepus europaeus juveniel, gezien
datum: 2020-07-24
locatie: Schiermonnikoog - Seedune (FR)

foto's:

bas.drost96

Met die zwarte oorpunten is het een haas ;)
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Michel Langeveld


Merel

Zeker weten? Het dier heeft toch nogal een konijnig uiterlijk. En met alle tamme konijnen die in de natuur rondhuppelen en ook met elkaar paren, zou ik die zwarte oorpunten niet als enige kenmerk noemen. Is er nog iets waar je het aan kan zien?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

OJGoreng

Iris van konijn is donkerbruin (zoals hier) van haas veel lichter, zodat je een duidelijke pupil ziet (bij konijn is onderscheid pupil/iris vrijwel niet te zien. het oog lijkt uniform donker). Dat pleit dus erg voor konijn, hier, tenzij op de een of andere manier het beeld de werkelijkheid niet goed weergeeft.

Konijnen met zwarte oorpunten zijn inderdaad best normaal, zie bijvoorbeeld deze en deze.
Met vriendelijke groet, Zainal

Morten

Geldt dit kenmerk van de iriskleur ook voor jonge hazen? Volgens mij in mindere mate, een minder scherpe foto in de schaduw van bijvoorbeeld deze haas zou misschien een gelijkend beeld oproepen als het dier uit dit draadje.

Qua kleurslag en kopvorm lijkt me dit ook een haas, maar het is nog verrassend lastig vanaf deze foto!
Groet, Morten


MartijnLos

Citaat van: OJGoreng op november 09, 2020, 00:29:40 AM
Iris van konijn is donkerbruin (zoals hier) van haas veel lichter, zodat je een duidelijke pupil ziet (bij konijn is onderscheid pupil/iris vrijwel niet te zien. het oog lijkt uniform donker). Dat pleit dus erg voor konijn, hier, tenzij op de een of andere manier het beeld de werkelijkheid niet goed weergeeft.

Konijnen met zwarte oorpunten zijn inderdaad best normaal, zie bijvoorbeeld deze en deze.

Vooropgesteld: ik heb er weinig verstand van. Maar als ik het kenmerk dat je noemt er op los laat, zie ik een duidelijke iris bij het tweede "konijn met zwarte oorpunten" dat je als voorbeeld geeft. Nu ben ik dus in de war  ;D

Rob Koelman

#7
Jonge hazen zijn qua jizz een stuk 'konijnachtiger'. Het gaat verder bij de oren van dit exemplaar niet alleen om zwarte punten, maar om oren met een kleurpatroon waarbij ook andere delen donker gekleurd zijn, cf haas. Ook is met enige moeite te zien dat de iris niet egaal donker is, maar lichtgekleurd. Door de matige kwaliteit van de foto komt deze echter donker over.
Met vriendelijke groet, Rob

MartijnLos

Voor de zekerheid: over het dier waar dit topic om gaat doe ik geen uitspraak. Ik geloof graag dat dit toch een haas is.

Mijn vraag gaat over het tweede "konijn" dat zainal aanhaalt als voorbeeld in zijn bericht. Die kwam op mij wat hazig over. En  volgens het iris kenmerk zou het ook een haas moeten zijn, als ik het goed begrijp. Maar het beste dier is goedgekeurd als konijn, dus nu ben ik nog steeds in de war  ;D

Rob Koelman

Citaat van: MartijnLos op november 09, 2020, 15:22:33 PMVoor de zekerheid: over het dier waar dit topic om gaat doe ik geen uitspraak. Ik geloof graag dat dit toch een haas is.

Mijn vraag gaat over het tweede "konijn" dat zainal aanhaalt als voorbeeld in zijn bericht. Die kwam op mij wat hazig over. En  volgens het iris kenmerk zou het ook een haas moeten zijn, als ik het goed begrijp. Maar het beste dier is goedgekeurd als konijn, dus nu ben ik nog steeds in de war  ;D

Dat tweede voorbeeld is toch echt een konijn lijkt mij, hoewel de tweede foto overtuigender is dan de eerste...

Wellicht is dat 'iriskenmerk' minder eenduidig dan het zou moeten zijn...

De foto's bij het tweede voorbeeld van Zainal (https://old.waarneming.nl/waarneming/view/202700502):

Met vriendelijke groet, Rob

MartijnLos

Dank voor de toelichting Rob. Wel jammer dat het ogen kenmerk niet altijd van toepassing is dan...

OJGoreng

De pupil is dat bij dat konijn inderdaad relatief goed zichtbaar. Ik vermoed dat er direct licht op valt. Als je het naast een typisch hazenoog zet is het echter nog steeds een groot verschil*.

Inderdaad jammer dat het kenmerk dan kennelijk bij jonge hazen niet opgaat, want dat zijn nou net de enege die met konijnen te verwarren zijn, LOL.

(*Plotseling moet ik denken aan een ooit ingevoerde foutieve waarneming van een griel, waarbij het uiteindelijk ook om een haas bleek te gaan. Precies zo'n felle blik.)
Met vriendelijke groet, Zainal