Kleine bolvormige zwammetjes, wat zijn het?

Gestart door LydiaS, november 08, 2020, 09:15:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

LydiaS

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/202753997/.
1 Witdekselkalkbekertje - Craterium minutum veldwaarneming
datum: 2020-10-31
locatie: Rotterdam - Kralingen (ZH)

foto's:



Op en in het vermolmde gedeelte van een stronk. Op 31 oktober waren de zwammetjes zo groot als polystyreen balletjes, op 5 oktober waren die weg. Maar nu zag ik heel kleine balletjes, ongeveer speldenknop groot. Ze zijn voornamelijk wit maar ik zag ook mosterdgele/olijfgroene.

Op advies van Henk Monster plaats ik deze vraag. Ik hoop dat iemand kan helpen!

LydiaS

Henk Monster kwam met deze suggestie:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,475560.0.html onrijpe slijmzwammetjes. Ik zie overigens bij die van mij geen steeltjes.
Op de site van Vroege Vogels kwam ik een foto tegen die erg op die van mij lijkt (is het toegestaan die link hier te plaatsen?). Die zwammen heten Witte slijmerts. Helaas kan ik daar verder niets over vinden.

rietvanoosten

Met "witte slijmerts" worden vast en zeker de witte slijmzwammetjes in het algemeen bedoeld, het is in ieder geval geen soortnaam.
Je mag linkjes plaatsen op het forum hoor!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

rmorsink

Ik kan me aansluiten bij Henk denk ik.
Op de foto zijn ook lichtbruine bolletjes zichtbaar. Het is natuurlijk niet zeker te zeggen dat het afkomstig is van de (witte bolletjes).
Maar ik zie wel bij meerdere bolletjes een lichte verkleuring, en dat wijst inderdaad op dat het misschien slijmzwammen kunnen zijn.

Wellicht dat je er nog een keer heen kunt gaan om ze opnieuw te bekijken?


Vriendelijke groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

LydiaS

Hahaha, ik las het als slijm ERTS, want slijmerds schrijf ik met een d.
Dit is de link https://vroegevogels.bnnvara.nl/community/fotos/schimmels/witte-slijmerts/299806

Reactie Ronald: ik ben vanmiddag even gaan kijken maar toen waren er nog maar een paar hele kleintjes over. Het heeft vannacht een beetje gevroren, misschien komt het daar door. Ik hou het in de gaten. Dank voor je reactie!

LydiaS

Ik heb vandaag wat nieuwe foto's gemaakt. De bolletjes zijn nog steeds erg klein en ik zag nu ook zwarte. De stam is ermee bezaaid.
Klein stukje hout met bolletjes thuis door loep gefotografeerd. Ik zie nu ook dat ze op steeltjes staan.
Hoop dat dit kan helpen bij de determinatie.

rietvanoosten

#6
Dat het slijmzwammetjes zijn is nu wel zeker Lydia!
Een admin zal het topic wel verplaatsen naar Myxomyceten.
Geen idee of deze zonder  :micro: op naam te brengen zijn.
Zo niet, dan kun je ze laten onderzoeken
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,18045.0.html
Bij de pinned topics op slijmzwammenforum veel info  :blink:

met vriendelijke groet, Riet

LydiaS

Dank je voor de bijstand tot nu, Riet!
Groeten Lydia

Marian Jagers

Dag Lydia,

Als je met "zwarte" bruin bedoelt dan is de kans groot dat dit Trichia varia (Fopdraadwatje) is. Deze soort verkleurt van wit naar geel naar bruin, groeit vaak ik grote groepen en komt zowel zittend als gesteeld voor.
Groeten Marian

LydiaS

Ha Marian,
Ik voeg een uitsnede van een foto die ik zondag maakte, bij deze reactie. Rechts van het midden zie ik bruine bolletjes, maar links van het midden zwarte. Ze hebben de kleur van zwarte olijven. Ik hoop dat dit helpt!
Ik ben van plan morgen weer even te gaan kijken.
Groeten, Lydia

Marian Jagers

Dag Lydia,

Ik wacht het af.
De donkere bolletjes zijn nog nat. Ze zullen vast lichter opdrogen.
Groeten Marian

LydiaS

Ik ben deze week een paar maal foto's van de zwammetjes gaan maken, maar ik krijg vooralsnog geen duidelijke andere resultaten.
Wel van het kleine plukje dat ik thuis koester. Ik heb weer foto's geprobeerd te maken door een loepje.
Het lijkt net of de zwammetjes eerst een puntje krijgen en daarna openbarsten. (Ik heb een klein handmicroscoopje besteld, hoop dat ik dan betere foto's maak.)
Ben benieuwd of dit meer duidelijkheid geeft!

Marian Jagers

Dag Lydia,

T. varia.

Slijmzwammen ontwikkelen hun sporen aan de binnenzijde. De bovenzijde scheurt open zodat de sporen er uit kunnen. Zie mijn verhaal over slijmzwammen https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,365525.0.html.
Groeten Marian

LydiaS

Ha Marian,
Dank je wel! Jouw verhaal over slijmzwammen heb ik gelezen.
Ik zal de naam van mijn waarneming veranderen in Trichia varia.
Zal ik van verdere ontwikkelingen nog melding maken in deze topic? Of laat ik het hier bij?
Groeten Lydia Snijder

Marian Jagers

Citaat van: LydiaS op november 14, 2020, 09:21:02 AM
Zal ik van verdere ontwikkelingen nog melding maken in deze topic? Of laat ik het hier bij?

Of je vondst goedgekeurd wordt weet ik niet. Er blijft altijd een kleine onzekerheid. Je foto's zijn eigenlijk niet scherp genoeg om details te laten zien.
Je kunt met een loepje nog eens heel goed kijken of er een nettekening op de buitenbovenkant aanwezig is.
Zet deze informatie bij je waarneming.
Als die wel te zien is, klopt m'n voorstel niet. Dan zal er de  :micro: toch aan te pas moeten komen. Een blik onder de mic. is voldoende om deze soort te determineren.

Groeten Marian

LydiaS

Ha Marian, dank je wel!
Ik heb bij de waarneming een link naar dit topic gezet. Maar ik zal jouw opmerking nog expliciet vermelden.
Ik zit met smart te wachten op het handmicroscoopje dat ik besteld heb. Hoop dat ik dan meer zie, ik vind dit onderzoekje ontzettend leuk en spannend!
Groeten Lydia Snijder

Marian Jagers

Dag Lydia,

Dat je een verwijzing naar topics er bij zet is prima. Dat ondersteunt je waarneming.
Wat ik bedoelde (wellicht een volgende gelegenheid) dat je bepaalde kenmerken die van foto niet goed zichtbaar zijn maar die er wel zijn als extra informatie bij je waarneming kunt typen.

Ik ben wel een beetje nieuwsgierig. Wat moet ik me voorstellen bij een handmicroscoopje? 
Groeten Marian

LydiaS

Ha Marian,
Allereerst: ik zie op de foto's niet minder dan ik gewoon met het loepje zou zien. Ik heb door het l(kinder)oepje, dat niet echt erg vergroot,  gefotografeerd. Dus helaas kan ik niet meer beschrijven.
Wat betreft het handmicroscoopje: dat is een heel klein apparaatje dat je op je mobiel kunt klippen. 60x - 100x zoom, leek mij handig, ook om mee naar buiten te nemen.
Ik heb het inmiddels maar nu krijg ik het batterijklepje niet open. Ach ja, ouderdom komt met slappe handjes. Even wachten tot er een sterker iemand langs komt die het voor me open krijgt. Ik laat je weten of het wat is.

LydiaS

#18
Ha Marian,

Hierbij een aantal foto's gemaakt met mijn smartphone gecombineerd met het handmicroscoopje. Kijken door het microscoopje gaat prima, een foto maken is een ander verhaal omdat ik geen vaste hand heb en de sluitertijd lang is. Ik hoop toch dat je hier wat aan hebt.
Foto 1 is een compilatie, met rechtsonder een foto die ik met mijn fototoestel met kinderloepje heb gemaakt.
Foto 2, 3 en 4 met het microscoopje. Foto 4 is onderdeel van een filmpje. Daarin zie je het stukje dat ik omcirkeld heb, bewegen. Het lijkt net of de draadjes/sporen zich uitstrekken. Helaas kan ik dat hier niet plaatsen.
Groeten, Lydia Snijder

LydiaS

#19
Ter verduidelijking van mijn opmerking over draadjes/sporen die zich uitstrekken, hierbij 4 stills uit het filmpje.

Marian Jagers

Dag Lydia,

Je bent flink aan het spelen geweest  ;D
Op de bovenzijde van de vrl. is geen netpatroon te zien. Dit zal vast T. varia zijn.

Het bewegen van de elateren is heel bijzonder om te zien. Het is net alsof zo'n vruchtlichaampje leeft.
Onder invloed van warmte en licht bewegen de elateren waardoor de sporen die er tussen liggen er uit kunnen. Als je langer kijkt, zie je steeds mee ruimte tussen de elateren komen.
Groeten Marian

LydiaS

Ha Marian,
Dit is erg leuk om te doen, en dat elateren heeft iets magisch!  B)
Kun je me nu een suggestie doen wat ik in de tekst van de waarneming kan zetten?
Groeten Lydia Snijder

Marian Jagers

Je hebt al een heleboel tekst bij je waarneming staan, zie ik.
Voor de admins is het denk ik het prettigst dat je alleen die info plaatst die relevant is voor de beoordeling. Ze hebben het toch al zo druk. Twijfelt de admin of de determinatie correct is, kan hij de discussie over de determinatie zien door de link die je hebt gemaakt naar het forum.

Je eerste foto laat onrijpe vrl. zien. Zo'n foto is niet te beoordelen.
Het gaat vooral om foto's van rijpe vrl. (de bruingele). Liefst foto's van zowel iets verder weggenomen zodat de groep te zien is en als van dichtbij vanwege de details. Je hebt inmiddels genoeg foto's om e.e.a. te laten zien.

Groeten Marian

LydiaS

Dank je wel! Ik ga me beraden hoe dit kort en krachtig te presenteren.
Groeten Lydia Snijder
PS, iedereen bedankt die mee heeft gedacht/gereageerd  :duim: