Dennenvoetzwam of Labyrintzwam? = Dennenvoetzwam

Gestart door sjaakvantiel, november 07, 2020, 13:07:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik dacht (op dode-) stronk dat dit Dennenvoetzwam was. Maar uit foto's op het forum (Loes) zag ik een soortgelijke onderkant (buisjes) dat Henk Monster determineerde als Toefige labyrintzwam> Nu twijfel ik dus aan de soort Dennenvoetzwam van mijn inzet. Zijn er nog andere mogelijkheden?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/202758364/.
1 Dennenvoetzwam - Phaeolus schweinitzii vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-11-04
locatie: Doetinchem - Kruisbergsche Bosschen - Hagen en Wittebrink (GE)

foto's:






Aan de voet van een stronk. Denkelijk naaldhout. Er omheen stond voornamelijk naaldhout. Gelet op de schubben ben ik niet 100% zeker van Dennenvoetzwam. Maar zou niet weten wat anders. Een Kurk of Wijdporie lijkt me niet.

Ismael

Groeten Ismaƫl Wind

paddenstoelenmonster

Wat mij betreft heeft Ismael 100% gelijk.
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

sjaakvantiel

Fijn heren, mijn dank is groot :blink: De zwam stond (bij uitzondering?) op dood hout. Henk, waar ligt het verschil in buisjes tussen de Dennenvoet en Toefige Labyrinthzwam? Zie waarneming Loes van Gorp.

paddenstoelenmonster

Hoi Sjaak, Bij de Toefige zie je in ieder geval een labyrintstructuur en zijn de buisjes heel licht van tint (althans voor zover ik die bij 8 waarnemeingen gezien heb). Ook is de buisjeslaag vrijwel egaal van kleur van het centrum tot aan de rand. Bij Dennenvoetzwammen is het puur grijs tot donker van tintr, met alleen van opzij door een soort weerschijneffect een wat zilverachtige glans, maar zeker niet wit. Wel hebben Dennenvoetzwammen een gelige rand bij de poriezijde die Het zijn duidelijk indivuduele buisjes met over het algemeen nogal een honingraat structuur. Bij kneuzing wordt de buisjeslaag heel donker.Maar het belangrijkste verschil zit hem toch in de hoeden. Glad bij Toefige en heel harig bij Dennenvoet. Maar hoe ouder ze worden hoe moeilijker het wordt om ze uit elkaar te houden!
Met meer daan 150 waarnemingen en alleen ooit bij een Prunus tot mijn grote verbazing gevonden (meer jaren achter elkaar) meen ik die soort wel redelijk te kennen. Maar ja er is hier ook veel naaldbos in mijn omgeving!
Henk het bosmannetje
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

sjaakvantiel

Heel duidelijk uitgelegd Henk. Verschillen genoeg dus. Dank je voor de aandacht. Groet. Sjaak.