Hoofdmenu

Onbekende micro rups

Gestart door bruinekikker, november 06, 2020, 16:12:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruinekikker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Deze rups zat in een stuk rot hout
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/202827567/.
1 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. rups
datum: 2020-11-06
locatie: Appelscha (FR)

foto's:






Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

bruinekikker

Naam is inmiddels door Timo Muus  gegeven : Esperiamot - Esperia sulphurella
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

Elachista

Groet,
Tymo

bruinekikker

Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

Rayan Majoor

Lijkt iets te maken te hebben met het hebben van een y in je naam... :rolleye:

Hoe sluit je trouwens soorten als de molmboorders en kaneelmotten uit, Tymo? Heb zelf wel vaker rupsen uit eenzelfde stronk verzameld die me allemaal hetzelfde eruit leken te zien, en daar kwamen zowel italiaanse kaneelmotten als esperiamotten (en twee zwavel(?)dominomotjes) uit. Nu heb ik ook nog niet echt heel goed mijn foto's bestudeerd, dus wie weet dat ik wel wat verschillen kan vinden als ik dat doe. En heb nu weer een rups gevonden die erg op degene op de foto (en op de eerder opgekweekte rupsen) lijkt, maar een stuk groter is dan ik van de esperiamotjes gewend ben, dus vermoed dat dat een van de molmboorders zal zijn. Maar lijkt me wel leuk om eens wat kenmerken van deze rupsen te weten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

De rupsen lijken inderdaad ook allemaal op elkaar. Ze zijn ook best lastig. Maar ja, hoe goed heb je er naar gekeken? Als je goed kijkt dan zie je wel verschillen. Een Oegoconia is wel heel anders, lichter, wat andere kop. Meer Tineidae achtig. Misschien wijd ik er nog wel eens een bespreking aan. Wat erg helpt is het boek van Jurg Schmid.
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

#6
Nog niet echt goed naar gekeken nee, maar heb dus ook alleen maar esperiamot en italiaanse kaneelsikkelmot zelf opgekweekt, voor de rest moet ik het met foto's van internet doen. En dat zijn er niet heel veel, waarbij bijvoorbeeld ook niet variatie en verschil tussen stadia duidelijk is. Maar als ik eraan toe ben gekomen om de zelf opgekweekte rupsen op m'n site in te voeren ga ik er zeker beter naar kijken.

En bedoel je het boek 'Kleinschmetterlinge der Alpen'? Kan verder zo gauw niks (vlinder-gerelateerds) van Jürg Schmid vinden. In ieder geval een boek dat ik dus nog niet heb of ken, maar komt dan zeker op m'n verlanglijstje :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

Gewoon kweken en goede foto's maken. Van kop tot kont. Er zijn weinig mensen die met deze materie bezig zijn en er staan ook veel foute foto's op internet. Je hoeft ook niet alles van naam te voorzien.

De meeste boeken liggen ook niet voor het oprapen, het heeft me 15 jaar gekost om alles bijen te krijgen.
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

Ik vind het fascinerende beestjes dus ik houd me er zeker mee bezig. Enige nadeel is dat ze zo lastig te vinden zijn zonder overal dingen kapot te maken (zelfs al is het dood hout) :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl