Hoofdmenu

Zeldzaamheid

Gestart door huysse, februari 07, 2006, 13:48:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Wordt er op hier op de site eigenlijk een onderscheid gemaakt in zeldzaam als broedvogel en zeldzaam als wintergast/doortrekker en wat er verder nog mogelijk is(?).

Marijke

BWoets

Gedeeltelijk.
Wanneer er nu een boerenzwaluw zou worden gezien staat hij op status 2, wat betekend dat hij in het overzicht staat zonder op het plusje te hoeven drukken, maar niet voorzien van een rode kleur.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

huysse

Nu voer ik maar zeer beperkt in, heb nu even rondgekeken bij de zeldzamere gevallen maar ik kom helemaal geen tweetjes en plusjes tegen!
Waar moet ik zoeken?

Marijke

hiskodevries

Marijke,
Bob bezigd weer vaktaal.
Als je in het waarnemingenoverzicht kijkt http://www.waarneming.nl/waarnemingen.php?diergroep=1
Dan zie je alleen de vrij algemene (2), zeldzame (3) en zeer zeldzame(4) soorten.
Deze zijn van elkaar te onderscheiden door de kleur
blauw=2
lichtrood=3
donkerrood=4

Als je boven in het scherm op drukt komen ook de algemene (1) in beeld
Deze indeling is altijd aan discussie onderhevig en is bepaald aan de hand van de kans om zo`n soort in Nederland tegen het lijf te lopen.
Heeft niets te maken met broedaantallen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

huysse

Duidelijk! Bedankt allebei!
Zou het niet leuk zijn om daar toch iets mee te doen??
Of wordt dat wel duidelijk uit de beschrijving van de soort?

Marijke

BWoets

Mijn oprechte excuses  :sorry:  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

huysse

Dat geeft natuurlijk helemaal niks, ik had ook nog iets verder kunnen kijken dan m'n neus op dat moment lang was!

Marijke

BWoets

Het 'probleem' met deze soorten is een beetje wanneer is hij zeldzaam en wanneer niet. Tevens is het zo dat de lijst er niet overzichtelijker op wordt wanneer je bijvoorbeeld zwaluwen of karekieten met een rode kleur gaat aangeven op de website.
Dan komen ze ook op de voorpagina te staan en er worden alerts verstuurd (indien deze zijn ingesteld).

Daarom is de methode die momenteel wordt gebruikt in mijn ogen de beste.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets