Hoofdmenu

Welke vleermuis?

Gestart door Johan Helmus, november 05, 2020, 18:12:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Vermoedelijk tevergeefs, maar misschien kan iemand er toch nog een soortnaam aan plakken. De vleermuizen vlogen bij het laatste daglicht. Spanwijdte was zo'n 12-15cm, gok ik. Eventueel is er nog een filmpje beschikbaar. Die zou dan voornamelijk het vliegbeeld tonen.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/202751833/.
6 Vleermuis onbekend - Chiroptera spec.
datum: 2020-11-04
locatie: Sneekermeer (FR)

foto's:


Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

#1
Op grond van tijdstip (rond zonsondergang) en biotoop (boven groot open water) is er een grote kans dat dit rosse vleermuizen zijn. Maar de foto's laten helaas geen eenduidige determinatie toe.

Een vleermuis met een spanwijdte van slechts 12-15 cm bestaat overigens niet in Nederland. Zelfs de gewone dwergvleermuis heeft een grotere spanwijdte...
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

Ah, bedankt! Ik zie dat de rosse vleermuis een spanwijdte van ongeveer 32 tot 40cm zou hebben. Mijn schatting is dan wel een heel eind uit de richting...  ;D

De vleermuizen vlogen overigens niet over het nabij gelegen groot open water, maar langs bomen en struiken.
Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

#3
Citaat van: Johan Helmus op november 05, 2020, 20:37:23 PMDe vleermuizen vlogen overigens niet over het nabij gelegen groot open water, maar langs bomen en struiken.

Hmm, dan zou ik de locatie van de waarneming toch even aanpassen. Op de luchtfoto (Google Earth) bij de waarneming staat de stip nu toch echt heel duidelijk ruim boven het Sneekermeer...

Dan is determinatie als een andere soort  - bijvoorbeeld gewone dwergvleermuis ook mogelijk.

Vlogen de vleermuizen laag boven de grond, niet hoger dan de toppen van de bomen en struiken? Of toch veel hoger?
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

Hm, geen idee waarom de locatie zo raar stond, obsmapp heeft de coordinaten overgenomen van de foto. Kennelijk stonden die daar niet geheel nauwkeurig in. Ik heb het gecorrigeerd.

De vleermuizen vlogen op zo'n 3-8 meter hoogte. Maximaal de hoogte van de nabijgelegen bomen, maar vaak lager.
Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

Dan wordt gewone dwergvleermuis een logischere kandidaat. Puur op grond van de foto's is echter alleen determinatie als vleermuis spec. mogelijk. Filmpje van vliegbeeld kan mogelijk nog extra aanwijzingen geven...
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 06, 2020, 12:34:47 PM... Filmpje van vliegbeeld kan mogelijk nog extra aanwijzingen geven...

Citaat van: Johan Helmus op november 06, 2020, 19:10:45 PMurl=https://m.youtube.com/watch?v=-IzX7Obvpdc]https://m.youtube.com/watch?v=-IzX7Obvpdc[/url]

In ieder geval vallen 'grotere' soorten als rosse vleermuis en laatvlieger af.

Dwergvleermuis - vooral gewone - lijkt mij nog steeds de beste kandidaat. Maar een zekere determinatie is in dit geval niet mogelijk.

Je kunt de waarneming denk ik het best invoeren als vleermuis spec. of eventueel als onzekere gewone dwergvleermuis...
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus