Met z'n allen, Plantengallen!: kardinaalsmutsmijt

Gestart door gbeersma, november 05, 2020, 15:40:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

gbeersma

Kardinaalsmutsmijt.

De mijtensoort die deze gal veroorzaakt stond eerder bekend onder de naam Eriophyes convolvens, tegenwoordig heet het beestje Stenacis euonymi.

De mijten veroorzaken op kardinaalsmuts een  karakteristiek beeld van bladeren waarvan de randen opgerold zijn.




Ik vond deze exemplaren in het Westerveldse Bos, een plaats waar ooit een grote vuilnisbelt gelegen heeft, die vervolgens is omgetoverd tot een fraai park annex natuurgebied. Bij navraag bleek dat het bij de kardinaalsmutsen ter plaatse om aanplant gaat uit de jaren 90. Waarschijnlijk zijn de mijten bij deze verhuizing meegekomen. Het verspreidingsgebied van de kardinaalsmutsmijt ligt namelijk vooral in Zuid-Limburg, mogelijk ook  in de duinen. Daarbuiten zijn alleen zeer verspreid enkele kleine populaties op 1 of enkele bomen gevonden, vaak op landgoederen. De kaart is recent bijgewerkt: https://waarneming.nl/species/29109/maps/?start_date=2015-11-05&interval=157680000&end_date=2020-11-03&map_type=grid10k

Kardinaalsmuts is een opvallende struik, en veel waarnemers zullen weten of er in hun buurt kardinaalsmuts voorkomt. Daarom de oproep om hier eens naar te kijken, en zowel de struik als eventuele daarin gevonden gallen in te voeren. En het is natuurlijk leuk als we er in dit topic ook iets over te horen krijgen.

Met dank aan Wouter Bosgra, Piet Bremer en Gerrit Reitsma voor het leveren van gevraagde informatie.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

Leuk, ik wilde er ook weer eens 1 maken. Maar was er te druk voor. Ik ga hier in de buurt eens zoeken..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

William de Jong

Heb de laatste weken bijna elke kardinaalsmuts die ik tegenkwam in de omgeving van Renkum gecontroleerd op deze galmijt, maar nog niet gevonden helaas.

Groeten, William de Jong