Huiskat of Wilde kat?

Gestart door eliastibax, oktober 21, 2020, 13:30:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

eliastibax

Hoi!
Afgelopen weekend kwam ik dit beest tegen nabij de Hoge venen. Eerste indruk was Wilde kat, maar nu neig ik misschien toch eerder naar huiskat. Zie verdere beschrijving onderaan!

Alvast bedankt voor de hulp en tips!

Met vriendelijke groeten,

Elias Tibax

Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/201890225/.
1 Wilde Kat - Felis silvestris (juveniel?), gezien
datum: 2020-10-18


foto's:








Moeilijk beest in mijn opinie. Uiterlijk: Dikke staart met 3 zwarte ringen. Staart eindigd stomp en zwart. Geen lichte buik, gestreept op de (lange) poten. Grijs-bruinig beest, bruiner aan hoofd. Okergele ogen (valt binnen variatie?), vleeskleurige neus. Verder relatief brede, platte kop, maar die zit me niet helemaal lekker. Lijkt me niet breed genoeg? Of kan het zijn dat juveniele beesten minder brede kop hebben? Verder zie ik geen zwarte streep terug op de rug, maar als ik tussen de goedgekeurde gevallen kijk zie ik dat deze niet altijd (prominent) aanwezig is. Voorkant voet lijkt zwart, achterkant lijkt wit, maar moeilijk te zeggen op basis van de foto's en niet op gelet in het veld. Gedrag: Bleef even kijken, maar wanneer je nadert drukte ze zich plat tegen de grond aan. Ik dacht dat ik ze gewoon niet had zien weglopen, want ik zag ze plots niet meer zitten. Wandelde naar de heuvelrug om er achter te kunnen kijken, maar tot mijn verbazing kwam ik ze onderweg daar naartoe tegen. Plat tegen de grond an gedrukt, ze zag me en liep mega snel weg. Nog snel wat plaatjes kunnen pakken. Nu viel de ringstaart me pas op. Tsja, weet niet of dit een kenmerk is, maar zie wel wat foto's staan waarbij Wilde katten zich drukken. Opmerking: Ik zag geen bos(rand). Zat op vers afgereden grasveld. Misschien een jachtuitstap? In dit 5*5KM hok allezins al wel waargenomen zie ik. Zelf denk ik wel eerder aan een hybride of huiskat, de bouw zit me niet echt goed. Hoewel ik in het veld wel overtuigd was van Wilde kat. Moeilijke soort in elk geval, zo zonder ervaring erg moeilijk in te schatten. Als iemand me verder zou kunnen helpen en zou kunnen/willen argumenteren waarom het geen of wel een Wilde kat zou zijn, dan hoor ik het graag!

tekenaar

#1
m.i. een prima wilde kat. Neus is wat aan de donkere kant, maar het verschil tussen de zeer contrasterende staartbanden en de juist heel weinig contrasterende lichaamskleur + de totaalindruk geven voor mij de doorslag.

huiskat drukt zich op dezelfde manier, het gedrag wat je beschrijft kan heel goed voor beide.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

eliastibax

Super, bedankt!
Dan heb ik heel veel geluk gehad  ;D

Gisteren nog een iets duidelijker exemplaar gezien, ik vermoed een volwassen dier. Het geluk kon niet op..

Met vrolijke groeten,

Elias

Merel

Leerzaam dit. Want in eerste instantie kreeg ik hier geen Wilde kat-feeling bij. Maar inderdaad zie ik nu ook wel wat kenmerken die er goed voor lijken. Mooie waarneming!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer