Hoofdmenu

Zilvermeeuw?

Gestart door E VnMrbk, november 01, 2020, 18:44:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

Ik zou graag zeker willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observations.be/observation/202609588/.
1 Zilvermeeuw - Larus argentatus
datum: 2020-11-01
locatie: Leuven - Centrum (VB)

foto's:




Alvast bedankt,

Erik

OJGoreng

#1
Dit is een subadulte Pontische meeuw.

(of eventueel een derdejaars die al erg ver is qua kenmerken. Let vooral op de tekening van de handvleugel; zwart loopt ver door naar binnen maar is op de individuele veren bijna beperkt tot de buitenvlag. Verder is de kop ook typisch: lange, dunne snavel met amper een hoek aan de gonys, nog erg donkere iris. Ook het algemene beeld, met lange, spitse vleugels en een strakke stroomlijn, zijn typisch Pontisch)
Met vriendelijke groet, Zainal

E VnMrbk

#2
Bedankt om me deze kenmerken te duiden: ik zal pogen er meer op te letten. Ik sukkel steeds om die snavel als lang te determineren alsook de iris als donker. Verbaasd dat ook deze vogels hun poten zo netjes kunnen wegsteken, iets waar ik voordien ook steeds op poogde te letten om ze te determineren (kleur). Het vleugel-patroon van deze vogel vond ik niet terug in mijn gids doch ik meende een lichte verkleuring van het hoofd te zien waardoor ik eerder op Zilvermeeuw gokte. De vogel leek me wel in het algemeen heel fris en de strakke wind maakte dat hij relatief laag over de stad vloog.
Ik pas de soort aan en ook de hoofdfoto die best je verduidelijking weergeeft.
Groeten,
Erik

OJGoreng

Bij het leren herkennen van dit soort beesten is het eigenlijk belangrijker om vooral te kijken naar de kenmerken van algemenere soorten die er heel veel op lijken. Vergelijk deze snavel eens met die van een stuk of honderd gevalideerde zilvermeeuwen, en dan zal sneller opvallen hoezeer deze afwijkt!  De handvleugel is hier inderdaad wat lastig omdat de literatuur eerder eerstejaars- en volwassen vogels afbeeldt.

Dit is een handige site, en dan vooral overzichten als deze.
Met vriendelijke groet, Zainal

E VnMrbk

#4
Bedankt voor al deze referenties: ongelofelijk hoeveel tijdsinformatie er in de vederdracht van deze vogels zit.  :rolleye:

Ik vond ondertussen ook toepassingen voor de andere fotootjes!



Groeten,

Erik

OJGoreng

Grappig overigens dat men het op de Belgische site aandurft om deze soort automatisch te valideren. Dat lijkt me bij alle grote meeuwen best een fors risico.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankmeer

Citaat van: OJGoreng op november 02, 2020, 15:45:07 PM
Grappig overigens dat men het op de Belgische site aandurft om deze soort automatisch te valideren. Dat lijkt me bij alle grote meeuwen best een fors risico.

Is dat zo? Waar zie je dit terug? Ik vraag me af of dit daadwerkelijk gebeurt op de waarnemingensite van onze zuiderburen.
Frank van der Meer

OJGoreng

#7
Vóór Erik de nieuwe foto's plaatste was dat de status van de waarneming; daarna werd hij handmatig gevalideerd.

Hier zie je er nog een, bijvoorbeeld. Overigens ben ik het zowel in dit geval als in Eriks geval eens met de AI.
Met vriendelijke groet, Zainal

E VnMrbk

Citaat van: frankmeer op november 03, 2020, 20:08:27 PM
Citaat van: OJGoreng op november 02, 2020, 15:45:07 PM
Grappig overigens dat men het op de Belgische site aandurft om deze soort automatisch te valideren. Dat lijkt me bij alle grote meeuwen best een fors risico.

Is dat zo? Waar zie je dit terug? Ik vraag me af of dit daadwerkelijk gebeurt op de waarnemingensite van onze zuiderburen.

Dag,

was inderdaad zo dat de Beeldherkenning onmiddellijk Pontische aangaf; ik vertrouw er echter niet altijd op zodat ik Zilvermeeuw in eerste instantie waarschijnlijker achtte.

Twijfel nu bijvoorbeeld aan een Tjiftjaf die als Bruin Zandoogje herkend wordt....

Groeten, Erik

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.