naamgeving aardhommels

Gestart door robll, oktober 30, 2020, 15:22:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

robll

Ik vind de naamgeving voor aardhommels verwarrend. Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo ingedeeld is?

Ik zie 4 indelingen:
1) Aardhommel - Bombus terrestris
2) Aardhommel-groep (Europa) - Bombus terrestris/lucorum/magnus/cryptarum
3) Aardhommel groep (Wereld) - Bombus (Bombus) spec.
4) Hommel onbekend - Bombus spec.

De echte aardhommel Bombus terrestris is eigenlijk niet goed te onderscheiden van een aantal naaste soorten. Dat verklaart nummer 2, de groep met Bombus terrestris/lucorum/magnus/cryptarum. Of een minimaal onderscheid voldoende is voor een status als aparte soort, hangt van de bioloog af die het beschreven heeft. Die discussie wil ik hier maar niet voeren.

Het gaat me vooral om groep 3. Groep 3 lijkt me overbodig en verwarrend. Wat is de meerwaaarde van de groep "Aardhommel groep (Wereld) - Bombus (Bombus) spec." als er al groep 2 (Bombus terrestris/lucorum/magnus/cryptarum) en groep 4 "Bombus spec." zijn.

Flor Rhebergen

Je hebt denk ik gelijk dat het wat onhandig overkomt op deze manier. Het kan wat gebruiksvriendelijker. Maar het slaat wel ergens op: de vier opties verwijzen ieder naar een andere groepering van soorten, die in verschillende contexten nuttig kunnen zijn. Optie 2 verwijst specifiek naar de 4 Nederlandse soorten van het subgenus Bombus, die we ook wel 'de aardhommelgroep' noemen. Optie 3 verwijst naar alle soorten van het subgenus Bombus, waaronder soorten die niet in Nederland voorkomen. Optie 4 verwijst naar alle hommels, ook van andere subgenera.

Optie 2 gebruik je dus als je wel zeker bent dat terrestris, lucorum, cryptarum of magnus moet zijn, maar je weet niet welke. Dat is handig bij werksters van deze groep, die niet op uiterlijk te determineren zijn. Optie 3 gebruik je in het buitenland, waar meer aardhommelgroepsoorten voorkomen dan de 4 uit Nederland. Ik weet niet waarom deze optie 'aan staat' voor gebruik in Nederland, dat lijkt me niet nodig en verwarrend. Optie 4, tenslotte, gebruik je als je een hommel ziet die je helemaal niet kan herkennen.

Ik hoop dat het wat duidelijker is zo, en ik kan even nagaan of we misschien optie 3 uit kunnen zetten voor Nederland.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

robll

Bedankt voor de uitleg. Bij optie 3 slaat de (Bombus), met haakjes, dus op het subgenus Bombus ipv het genus Bombus.
Maar ik denk dat het inderdaad wel zin heeft om die variant [3] 'uit' te zetten voor Nederland, want ik zie dat er dit jaar voor Nederland meer dan 1600 individuen geregistreerd staan als Aardhommel groep (Wereld), terwijl die toch waarschijnlijk binnen de [2]Aardhommel groep (Europa) groep zullen vallen. Dat zou wel duidelijker en nauwkeuriger zijn.
Bedankt voor het meedenken en het antwoord.


JohanvantBosch

Alle waarnemingen op waarneming.nl in groep 3 zijn nu omgezet naar groep 2. Groep 3 is op 'does not occur' gezet op waarneming.nl.

Waarschijnlijk zullen met enige regelmaat nog wel waarnemingen opduiken, omdat deze verzamelsoort bij mensen nog in de soortenlijst in obsmap of Iobs zit. Pas na updaten van die soortlijst verdwijnt hij daar ook.

Dank voor het aanzwengelen, Robil. Dit zat mij ook al langere tijd dwars. Nu is het grotendeels opgelost.
Nu nog mensen zover krijgen dat ze aardhommelgroep invoeren ipv aardhommel.  O0