"Roodsteelgordijnzwam"

Gestart door Theo Zeegers, oktober 30, 2020, 10:51:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Zeegers

Bijgaand foto's een een Gordijnzwam van Gunterstein bij Breukelen, 18.x.2020 (verzameld).
Nu ben ik een behoorlijke leek op Gordijnzwammen, maar dit komt vrij overtuigend uit op Cortinarius danicus volgens Fungi Temp Eur en Funga Nordica.
Evident probleem is dat deze soort niet voor Nederland gemeld is. Wel is C. anthracinus bekend van het nabij gelegen Nijenrode.

Dus graag een deskundige opinie: wordt danicus in Nederland niet erkend als soort en als syn. van anthracinus gezien, of zit ik helemaal mis en is dit iets anders ?

Dank

Theo Zeegers

Giel van der Pluijm

Het zou dan om de roodrandgordijnzwam gaan.
De tekst uit de verspreidingsatlas is me niet geheel duidelijk, allerlaatstse zin (Cortinarius danicus is tot nog toe met zekerheid alleen van de type-localiteit bekend (Høiland, loc. cit.)) uit;
https://www.verspreidingsatlas.nl/0038010#

Tekst uit het Overzicht van de Paddestoelen in Nederland (1995)

Cortinarius anthracinus (Fr.) Fr.
Roodrandgordijnzwam

Synoniemen
Dermocybe anthracina (Fr.) Rick.; Cortinarius danili R. Henry; Cortinarius subanthracinus R. Henry; Cortinarius purpureobadius (P. Karst.) P. Karst.

Exclusief
Cortinarius anthracinus sensu J. Lange (= C. sanguineus); Cortinarius purpureobadius sensu J. Lange (= C. danicus?).

Illustraties
Brandrud et al., Cortinarius Fl. photogr.: pl. C03. 1995; Høiland, Svampe 4: fig. 20. 1981; Marchand, Champ. Nord Midi 7: pl. 617. 1982; Mos., Frustra mycol. ill.: fig. 17. 1977; Ryman & Holmåsen, Svampar: 487. 1984.

Beschrijving
N. Arnold, Libri bot. 7: 83-84, fig. 26-27. 1993; Høiland, Op. bot. 71: 104-105. 1994; Kuyp., Coolia 33: 3. 1990.

Verspreiding
Zeer zeld. (Den Haag; Nederlangbroek; Oosterhout-NB; Vijlen, Vijlenerbos).

Exsiccaten
L, WBS, Dam.

Oecologie
Ectomycorrhiza vormend met Eik (Quercus) en Beuk (Fagus) in loofbossen en lanen op voedselrijke klei of zand.

Bedreiging
In Rode Lijst (1989) als bedreigd met uitsterven (1).

Opmerkingen
In St.lijst (1984) als Dermocybe anthracina. Op grond van de pigmentchemie in subgenus Telamonia, en niet in subgenus Dermocybe thuishorend. De melding van Cortinarius purpureobadius (029.05. 0.) uit Werkhoven heeft mogelijkerwijze ook betrekking op C. anthracinus. Cortinarius danicus is tot nog toe met zekerheid alleen van de type-localiteit bekend (Høiland, loc. cit.).

Theo Zeegers

Dank, Giel, ik had dat inderdaad gevonden op verspreidingsatlas.nl

het probleem met de stelling "danica komt alleen op de typelocatie voor" is dat die tautologisch is en dus niet gefalsificeerd kan worden.

Dat overtuigt mij dus niet en vandaar dat ik hoop op expertise die deze padstelling kan doorbreken.


Theo