netpluimpje, nader te determineren?

Gestart door Hans van Helden, oktober 29, 2020, 20:49:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/202446740/.
2 Nestpluimpjes onbekend - Stemonitis spec. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-10-29
locatie: Den Haag - Marlot (ZH)

foto's:










Sporen met wratjes, ca 8,8 μm.
Is er nog zinnigs van te maken, of was net te laat met het waarnemen?
Is het zinvol om hert alsnog op te sturen?

Alvast bedankt,
Hans van Helden

Marian Jagers

Dag Hans,

Deze groep van foto determineren is lastig. Ziet het materiaal er nog uit zoals op de 3e foto is het nog prima te determineren. Maar zoals op de 1e en 2e niet meer.

Naast de sporen zijn ook de structuur van het netwerk en allerlei kleine details van belang. Aan een klein fragment zijn deze gegevens niet af te lezen, zeker niet als de structuur wat verward is.
Handiger is je materiaal (als het nog goed is) op te sturen. Heb je genoeg, houdt dan wat achter. Als bekend is wat het is, probeer vervolgens aan de hand van het achter gehouden materiaal de kenmerken van de genoemde soort te herkennen. 
Groeten Marian

Hans van Helden

Beste Marian,

Bedankt voor jouw antwoord. Het bosje van de derde foto heb ik thuis.... Ik ga het opsturen. Het is een heel kwetsbaar geval...

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

Marian Jagers

Dag Hans,

Ik zie dat je nog een foto hebt toegevoegd. Mooi geprobeerd. De structuur zit nog wel te veel door elkaar.
Zodra je een vrl op een objectglaasje hebt liggen mag het niet meer worden verschoven. Alleen dan is de structuur van het capillitium goed te zien. Met oefenen en geduld ga je dit vast wel leren.
Ik neem aan dat je een boek met mic. gegevens hebt?
We zien wel welke naam Hans van Hooff er aan gaat geven.
Groeten Marian