Koninginnenkruid 2

Gestart door M.Vullings, oktober 28, 2020, 21:38:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Nog een mijn op koninginnenkruid?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

wouterbosgra

#1
Gangmijnen op koninginnenkruid zijn zeer algemeen, en gelukkig ook makkelijk te determineren als je een beetje bekend bent met mijnen. Twee zeer algemene soorten die (naar mijn ervaring zelden) op koninginnenkruid voorkomen zijn lyriomyza strigata en Chromatomyia syngenesiae. Die hebben allebei een typische vorm die je al snel herkent.


Typische Lyriomyza strigata met vertakkingen vanuit de hoofdnerf


De typische vorm van chromatomyia synergesiae is slordig, lang en vaak wat 'klodderig'.


De frass van Chromatomyia syngenesiae (zwarte puntjes) liggen ver uit elkaar en zijn vrij regelmatig

Dit zijn soorten die op veel verschillende waardplanten voorkomen, dus handig om deze twee te herkennen. Overigens zitten ze naar mijn ervaring zelden op koninginnenkruid, maar ok. Die twee moet je dus even uitsuiten.

Dan zijn er nog maar twee over die het kunnen zijn, en beide soorten komen zeer algemeen voor op koninginnenkruid (en zijn het dus bijna altijd).


Lyriomyza eupatori begint met een 'draaikolkje'. Het doet me ook altijd denken aan een lier (zo'n katrol met touw, dus dat is een makkelijk ezelsbruggetje: lieriomyza.

Als er geen draaikolkje is, heb je te maken met Phytomyza eupatori.

Het gebeurt ook nog regelmatig dat beide soorten op 1 blad zitten.

Niet in deze 'sleutel' opgenomen is Trypeta zoe. Die lijkt wat op lyriomyza strigata, maar herken je wel aan de secundaire vraatlijnen (soort rimpels of golfjes als je de mijn in doorzicht bekijkt).

M.Vullings

Bedankt voor de duidelijke uitleg Wouter. We zijn nog niet zo bekend met mijnen, maar als je insecten fotografeert, kom je ook gallen en mijnen tegen, dan is het ook leuk om te weten wat je gezien hebt. We monitoren ook nachtvlinders en mijnen van micro's voegen extra soorten toe.
Soms wel lastig om het goed in beeld te krijgen, we zullen er op gaan letten.
Dit was dus een mineervlieg.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

wouterbosgra