Meest ingevoerde familie

Gestart door Axel de F, oktober 26, 2020, 11:58:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Axel de F

Ik verbaas me erover dat ik al heel vaak een blindwants (miridae) heb ingevoerd.
Ook best veel verschillende soorten.

Als iemand die zich primair op vliegen richt best opvallend dat ik alleen van de zweefvliegen meer vertegenwoordigers heb gefotografeerd.
Zijn de blindwantsen de 'zweefvliegen onder de halfvleugeligen'?
Worden ze veel vaker ingevoerd dan andere families?
En hoe liggen de verhoudingen bij jou?

pdeknijff

#1
Er zijn nu eenmaal veel meer blindwantsen in Nederland dan andere wantsen.
Dus om aantallen vragen is niet zo nuttig. Je moet kijken naar een gecorrigeerd percentage.
En dan nog heb je geen echte representatatieve gegevens want, zeker bij vliegen, hangt het ook sterk af hoe je aandacht wordt getrokken (naast ook daar de relatieve talrijkheid van zweefvleigen binnen alle andere vliegen).

Je kunt dus niet zo veel met dit soort inzichten, tenzij je het geheel unbiased en alomvattend gaat aanpakken en dat valt niet mee.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

GerardL

#2
Hallo Axel en Peter,


Wat Peter zegt klopt; aantal blindwantsen zal ongeveer 216 zijn en schildwantsen 34 . (waarneming)


Ook komt er nog bij, dat zoals ik, die veelal alleen waarneem op laken thuis natuurlijk meer blindwantsen zal zien
als schildwantsen of bodemwantsen, etc etc.
Dat heeft alles te maken met het aantrekken van wantsen door licht, schildwantsen hebben andere voorkeuren o.a. (voedsel)
Zoals uit mijn waarnemingen dan af te lezen valt, zie ik dan ook minder schildwantsen.

Volgende oorzaak kan zijn, waar woon jij ? Zijn er in jouw omgeving bijv. veel coniferen, of eiken of groen van 1 specifieke soort ???
Veel blindwantsen zijn kieskeurig waar ze zich ophouden/leven/overnachten en daardoor niet overal te vinden zijn.
Dus waar je woont speelt ook een rol.

Dus kijk eerst in je omgeving welk "groen" er volop aanwezig is, en zoek dan welke wants dit gebruikt als "waardplant" of als voeding
deze zul je dan als eerste tegenkomen bij jou.

Dus als je wantsen zoekt zal op iedere 6 wantsen (ten opzichte van blindwantsen)  maar 1 schildwants er bij zijn.
En doordat schildwantsen veel zwaarder zijn als blindwantsen, is het vliegvermogen ook minder,
waardoor ze minder mobiel zijn, en dus ook  nog minder kans op waarneming in je tuin.

En zo zijn er nog meer factoren die een rol spelen, welke wantsen je het meest waarneemt.


Grtzzzz

Gerard

Helaas ken ik de verhouding;  zweefvliegen t.o.v. halfvleugeligen niet!











Axel de F

Met aantallen voor de 5 wantsen/cicadefamilies die ik het meest heb ingevoerd:

Miridae (blindwantsen): 176 waarnemingen, verspreid over 49 ids (=soort/verzamelsoort).
Cicadellidae (dwergcicaden): 82 over 31.
Pentatomidae (schildwantsen): 60 over 12.
Aphrophoridae (schuimcicaden): 39 over 6 (waarvan 4 soort en 2 verzamelsoort).
Lygaeidae (bodemwantsen): 36 over 11.
Aantal soorten NL:
Aphididae circa 480, cicadellidae circa 330, miridae circa 250,
Pentatomidae (38), aphrophoridae 10, lygaeidae ruim honderd.

De schuimcicaden zijn voor mij dus blijkbaar een groep waar ik relatief makkelijk veel van langs kan krijgen.