Lepista gilva?

Gestart door WijnandvB, oktober 19, 2020, 06:34:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Goedemorgen.
Deze mooie heksenkring geeft mij enige verwarring m.b.t. de soort. Voor Roodbruine schijnridderzwam zijn ze nogal aan de forse kant en de kleur klopt daarvoor m.i. niet, Volgens Gerhardt kom je dan uit bij L. gilva. Deze soort op deze site niet onderscheiden.
Ik zou toch graag willen weten welke soort dit is. (U begrijpt dat ik het microscopisch determineren van paddenstoelen niet machtig ben)

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201711458/.
1 Schijnridderzwam - Lepista spec. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-10-15
locatie: Ermelo - Watervalweg e.o. (GE)

Bij voor baat dank voor de reacties.
Mvrgr, Wijnand.

foto's:




wimperzwam

Wat mij betreft geen L. gilva; geen "druppelvlekken" op de hoed en ook de steelbekleding klopt niet. Kleur van de lamellen is op de foto moeilijk te beoordelen, een sporee zou al veel duidelijk maken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

WijnandvB

Vermoedelijk kom ik woensdag of donderdag as. weer daar in de buurt en zal ik een exemplaar meenemen om een sporee te maken. De lamellen beter in beeld brengen gaat dan en passant.
Binnenkort een vervolg. Heb je een vermoeden over de soortnaam, Henk?
Dank voor de tips.

Mvrgr, Wijnand.

wimperzwam

Nog niet.

Mvgr.,
Henk Huijser.

WijnandvB

Hierbij twee foto's van een sporee van deze soort. De ene is op wit papier en de ander op zwart papier. Mogelijk geeft dit meer duidelijk over de juiste soortnaam.

wimperzwam

Veel wijzer worden we hier niet van. Misschien dat Clitocybe alexandri nog een mogelijkheid is een soort die ik ooit lang geleden een keer gezien heb.

Mvgr.,
Henk Huijser.

WijnandvB

Dank voor de reactie. Jammer maar het is niet anders. Volgend jaar maar een exemplaar microscopisch laten onderzoeken.
Mvrgr, Wijnand.