microscoopfoto's

Gestart door M.Vullings, oktober 26, 2020, 09:26:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Een vraag aan Lucas, daarom maar op dit forum gesteld.
Hoe maak je zo'n prachtige foto's via het oculair Lucas? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,474783.0.html
Ik heb een microscoop die 600x vergroot, een oude schoolmicroscoop (Swift) en een binoculair en heb al vaak gewenst dat ik het beeld via de microscoop zou willen fotograferen.
Alleen weet ik niet hoe, zonder al te grote investeringen te doen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

marcel234

#1
zie ook het paddenstoelenforum.
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,474708.msg2425498.html#msg2425498

Citaat van: M.Vullings op oktober 26, 2020, 09:26:41 AM
een oude schoolmicroscoop (Swift)
die heb ik denk ik ook. Kan je niet via het oculair fotograferen met een mobieltje?

lukasverboom

#2
Die foto heb ik inderdaad met mijn telefoon door het oculair van de binoc en de microscoop gemaakt :)
Ik denk dat de kwaliteit te maken heeft met de kwaliteit van de microscoop, de sterkte van de verlichting, de vergroting (deze foto's zijn op 400x, op 600x wordt het minder mooi), de lichtinstellingen van de microscoop (diafragma, etc) en handigheid.
Overigens heb ik zelf een hele oude stereomicroscoop, daar zit het probleem niet. Mijn microscoop is de Euromex BioBlue 4243. Mijn telefoon is een Samsung Galaxy S10 Lite. Met mijn vorige Iphone 6 werden de foto's minder mooi.

Overigens maak ik ook vaak foto's met mijn compactcameraatje. Zie ook dit bericht:

Citaat van: lukasverboom op oktober 21, 2020, 12:21:56 PM
Ik heb een Bioblue trinoculair met 40, 100, 400 en 600x vergroting (dus 4x, 10x, 40x en 60x lenzen erop). 600 Euro bij Veldshop.
Deze is me ooit aangeraden als een mooi instapmodel. Ik kan er voor korstmossen en mossen alles mee, hoewel ik nog een keer de 100x lens moet kopen om sporen netter op te kunnen meten (bij korstmossen en mossen is dat zelden echt nodig).

https://waarneming.nl/observation/201750502/
Foto drie is gemaakt met mijn Olympus TG5 door het oculair, op 400x vergroting. Foto's vier en vijf zijn gemaakt met mijn telefoon (Samsing nogwat) door het meetoculair, op 600x.

Heb je ook een stereo-microscoop?

Overigens ben ik lang niet de handigste hier, ik doe ook maar wat!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

Bedankt voor de info, die andere topics had ik inderdaad gelezen.
Met mijn Canon powershot SX 720 HS heb ik geprobeerd door het oculair te fotograferen, maar ik krijg maar een fractie scherp van het beeld en het luistert heel nauw hoe ik de camera houd of hij zowieso scherp stelt op het preparaat(zie foto).
Ik ga het eens proberen met mijn mobiel.
Lucas:Overigens ben ik lang niet de handigste hier, ik doe ook maar wat!, dat doe je wel mooi!
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Met mijn Nikon Coolpix p900 lukt het ook niet, en een spiegelreflex heb ik ook weleens geprobeerd zonder resultaat. Mijn Olympus TG5 heeft een hele korte lens, waardoor het wel lukt. Als ik hem tegen het oculair houd (daarvoor heb ik een rubberen opzetringetje op de camera) is de afstand precies goed om een compleet beeld te fotograferen. Met je telefoon moet het wel lukken, maar het beste resultaat krijg je als je die twee centimeter of zo van het oculair af houdt. Dat is best lastig.
Er zijn trouwens ook telefoonhouders die je op je oculair kunt zetten.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Ik pruts ook maar wat aan, heb ook een heel beperkte microscoop. Mijn microscoopfoto's maak ik met een Canon Ixus 70 compactcamera.
De te nemen foto is te zien op het schermpje op de achterkant van het toestel, je ziet dus eerst wat je fotografeert.
Het toestel staat bij mij op een driepootstatief voor mijn tafel, de lens zit 'koud' voor het oculair, geen verbinding, en ik druk uiteraard af met 2 sec. vertraging.
Vooral héél veel corrigeren aan die driepoot, maar ben toch redelijk tevreden met resultaat.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Ben Kruijsen

Ik deed mee met een kickstarter.com project. In Italië ontwikkelde men een zogenaamde Diple waarmee je met de smartphone direct foto's kunt maken van microscopische preparaten. Ik ben ermee aan het oefenen. Het is niet duur maar verwacht geen professionele kwaliteit die je kunt bereiken via microscopen met fototubus.
Zie https://diple.smartmicrooptics.com/

M.Vullings

Bedankt voor alle reacties.
Ben met mijn telefoon aan de slag gegaan, dat lukt al een stuk beter, maar de foto's goed scherp krijgen vraagt nog veel oefenen, een telefoonhouder is mogelijk de oplossing.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Guido Berger

Ik heb een telefoonhouder geprobeerd. Een ramp.

Het oculair van mijn nieuwe microscoop is wat groter dan van mijn oude. Dat scheelt heel erg veel. Mijn tellie focust veel makkelijker nu. Als jij een oude microscoop hebt, met waarschijnlijk een oculair met een kleiner glasoppervlak, blijft het wat lastiger denk ik.

M.Vullings

Bedankt Guido, dan blijven we zo maar proberen en hopen dat er een scherpe foto tussen zit, gelukkig kost veel foto's maken niets.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

henkjanvdkolk

Citaat van: Ben Kruijsen op oktober 26, 2020, 13:13:25 PM
Ik deed mee met een kickstarter.com project. In Italië ontwikkelde men een zogenaamde Diple waarmee je met de smartphone direct foto's kunt maken van microscopische preparaten. Ik ben ermee aan het oefenen. Het is niet duur maar verwacht geen professionele kwaliteit die je kunt bereiken via microscopen met fototubus.
Zie https://diple.smartmicrooptics.com/

Interessant om mee te nemen op vakantie (of zelfs in het veld?)! Ik ben benieuwd naar voorbeeldfoto's van mossen en korstmossen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

p.eenshuistra

met een TG4 van Olympus gaat het best aardig (door een oculair van ca 12 mm). Zie foto van sporen Spireavlieskelkje. Groet, Peter

M.Vullings

Bedankt Peter, we gaan het proberen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Ben Kruijsen

#13
zie een andere optie
Ik gebruik hierbij een adapter die ik voor mijn vogeltelescoop gebruik voor digiscoping. De adapter ligt op het foto-oculair en onder de smartphone. Onder de mic takblaadjes van Sphagnum palustre.

Ben Kruijsen

#14
hierbij een foto met de smartphone verwijderd.
Net een waarneming met op deze manier gemaakte microscoopfoto's geplaatst: https://waarneming.nl/waarneming/view/202380205

M.Vullings

Er zijn dus veel mogelijkheden, mooi om te zien Ben, alleen heb ik geen foto-oculair.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

M.Vullings

Vandaag geprobeerd met de microscoop foto's te maken. Resultaat is niet geweldig, om de een of andere reden is het heel moeilijk het beeld volledig rond in beeld te krijgen, ik krijg meestal maar een deel ervan scherp en dan heel stil houden, het komt heel nauw hoe ik de telefoon houd.
Van een mogelijk beukennapvlieskelkje foto gemaakt.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Ben Kruijsen

Citaat van: M.Vullings op oktober 27, 2020, 16:00:04 PM
Er zijn dus veel mogelijkheden, mooi om te zien Ben, alleen heb ik geen foto-oculair.
je kunt de adapter ook voor één van de andere oculairs houden en proberen vast te maken. Succes

William de Jong

Citaat van: Ben Kruijsen op oktober 27, 2020, 13:32:19 PM
zie een andere optie
Ik gebruik hierbij een adapter die ik voor mijn vogeltelescoop gebruik voor digiscoping. De adapter ligt op het foto-oculair en onder de smartphone. Onder de mic takblaadjes van Sphagnum palustre.

Heb je dat zelf in elkaar geknutseld Ben? of is dat iets wat je kunt aanschaffen bij je telescoop, of wellicht zelfs een universele adapter?

Groeten, William de Jong