Nog zo'n obscuur topkapselmosje, maar dan met kleinere cellen

Gestart door lukasverboom, september 02, 2020, 15:38:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

lukasverboom

Een enkel plantje zonder tubers aan de rhizoiden. De celmaten (breedte laminacellen 5-9 um, zie foto met div = 2,5 um) wijzen op Dicranella varia, maar die mag volgens Touw & Rubers (1989) alleen tandjes aan de top hebben. Is deze te jong?

Bladeren tussen 0,6 en 0,8 mm lang. top priemvormig. Tussen Ceratodon purpureus, Peltigera didactyla, Bryum spp.

https://waarneming.nl/observation/199453966/.
1 Kleigreppelmos - Dicranella varia microscopisch onderzocht
datum: 2020-09-02
locatie: Groningen - Selwerderhof (GR)

foto's:









Enkel plantje tussen Dicranella staphylina, Peltigera didactyla, ceratodon purpureus en andere pioniers. Bladeren tussen 0,6 en 0,8 mm lang. Laminacellen 5-9 um breed (div = 2,5 um), top priemvormig
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Wellicht een Ditrichum  :blink:, D. cylindricum, maar wel erg jong spul lijkt het. Bladen neigen haaks teruggekromd.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Ik vind de kromming van de bladeren maar lastig te beoordelen, ook met de prachtige tekeningen van Landwehr in de hand. Ik zie alleen bij deze nog steeds geen gepaarde tandjes, daarom ging ik voor Dicranella. Maar Ditrichum cylindricum klopt verder wel vrij goed.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Deze Ditrichum sleutelt uit vanwege de squarreuze blaadjes, ik geloof niet dat dubbele bladtanden aanwezig zijn, wel zeer talrijk mamilleus op nerfrug.De bladvorm is aan zo'n sprietje idd. lastig te beoordelen, is wellicht niet geheel uitgegroeid.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Guido Berger


Pluijm

Citaat van: Guido Berger op september 03, 2020, 11:02:15 AM
Citaat van: lukasverboom op september 02, 2020, 21:55:48 PM
ook met de prachtige tekeningen van Landwehr in de hand.

Is dat een boek?
Duidelijk jong volk. Wij oudjes moesten tot 1983 mossen 'determineren' met de Landwehr. Lange tijd was er alleen een KNNV 'platenatlas' van Bladmossen voorhanden, in 1980 ook van Levermossen. In 1983 kwam de Beknopte mosflora. Of je kon Engels lezen, dan had je wat aan de Dixon's of Smith. Allemaal geheimtaal?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Guido Berger

Citaat van: Pluijm op september 03, 2020, 13:09:30 PM
Citaat van: Guido Berger op september 03, 2020, 11:02:15 AM
Citaat van: lukasverboom op september 02, 2020, 21:55:48 PM
ook met de prachtige tekeningen van Landwehr in de hand.

Is dat een boek?
Duidelijk jong volk. Wij oudjes moesten tot 1983 mossen 'determineren' (...)
Allemaal geheimtaal?
'Jong volk', dank je Arno.
In de jaren '80 hadden wij van de UVA een mosexcursie naar de Haute Fagnes o.l.v. een studentassistent mister 'mosfreak' met zo'n waxjas. Maar het had onverwacht veel gesneeuwd. Joligheid troef. Toen gooide ik een heel grote losse sneeuwbal met een hoge boog en die viel precies in de nek, tussen de jas en de rug van mister mosfreak, die het uitschreeuwde van schrik. Geschokte stilte alom ...
Dat is het enige wat ik van mossen weet. Allemaal geheimtaal dus.
(Straks is het iemand van de BLWG ...)

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

marcel234

#9
Citaat van: lukasverboom op september 03, 2020, 19:27:11 PM
En daarom ga ik liefst alleen op pad ;)
Volgens mij kan je iedereen meenemen, alleen het meenemen van Guido is zeer riskant.  (zeker als het gesneeuwd heeft)

RudiZmos

sorry, ik kijk kennelijk te weinig op dit forum, na een hint van Arno ben ik iets trouwer.
Zijn jullie eruit gekomen met dit mosje? Het is wat mij betreft een prima Ditrichum cylindricum, squareuze blaadjes met een draai en heel duidelijke mamillen (een tuber in beeld was leuk geweest).
vr. groet, Rudi

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm