welke schriftmos?

Gestart door P. Kuijper, oktober 23, 2020, 18:37:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Valt hier wat van te maken? Op Esdoorn.

https://waarneming.nl/observation/202076219/.
1 Schriftmos onbekend - Opegrapha spec. veldwaarneming
datum: 2020-10-22
locatie: Kampereiland - Seveningen (OV)

foto's:
Met vr. groet,
P. Kuijper

lukasverboom

Ik denk een jonge Graphis, eventueel Phaeographis
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

P. Kuijper

Bedankt Lukas, ik zal deze de komende tijd eens in de gaten houden.
Met vr. groet,
P. Kuijper

waterland01

Peter, die bosjes op het Kampereiland hebben ongeveer dezelfde soorten als sommige polderbossen op klei in Flevoland.
Kun je me iets meer vertellen over de ouderdom en samenstelling van die bosjes?

Groeten,
Henk Timmerman
Henk Timmerman

P. Kuijper

Dag Henk, ik kan er helaas heel weinig over vertellen. Het ziet er apart uit: bomensingels rondom 3 open ruimten waar misschien voorheen een boerderij oid stond. Ik heb alleen het stukje aan de zuidkant bekeken, daar was heel veel Esdoorn, leken me allemaal jonge bomen. In ieder geval ook wat Essen, maar ik heb daar verder niet erg op gelet. Hier en daar een duidelijk oudere boom. Er zijn een paar waterscoutingverenigingen aan de Seveningseweg die wel eens wat activiteiten daar hebben, maar verder wordt het gebiedje volgens mij nergens voor gebruikt. Momenteel is het in het bosje een enorme bende vanwege huttenbouw die heeft plaatsgevonden: stukken zeil, planken, omgezaagde bomen, kratten, prikkeldraad, emmers, enz. Het gebied waar het bosje onderdeel van uitmaakt is voor zover ik weet altijd weiland voor koeien geweest, het bosje is geen restant van een groter bos. Ik kan er op internet eigenlijk ook niets over vinden.
Met vr. groet,
P. Kuijper

waterland01

Peter,

Bedankt voor de informatie! Het wordt steeds leuker in de polders wat korstmossen betreft!
Henk Timmerman

Henri van Dodeweerd

In het bosje staan in het eerste deel vooral wat oudere esdoorns, met daaronder op sommige plekken veel jonge boompjes. Daarnaast staan er ook wat oude essen en spaanse aken. Langs het pad staan ook nog diverse oudere eiken. Bomen die omgewaaid en afgebroken takken, liggen op veel plekken nog op de bodem. Zoals Peter al aangaf is dit bosje vooral een rommel, als resultaat van de scouting.

Een vrouw van de camping (beheerster vermoed ik) sprak mij laatst aan toen ik daar was. Na uitleg mocht ik gewoon het bosje in, maar ze gaf aan dat ze in het bosje wel overlast hadden. Over de scouting waren ze ook niet zo tevreden. De kinderen van de camping spelen er ook wel en dat is met de spijkers etc. niet echt veilig. Dus mogelijk dat de campingeigenaar er binnenkort wat aan gaat doen. Ik heb nog wel even gewezen op de zeldzame korstmossen, in de hoop dat ze die met rust laten :)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

P. Kuijper

Dag Henk, als beginner heb ik daar geen kijk op maar dat klinkt goed :) Kampen heeft helaas eigenlijk geen bos, is vooral polder- en riviergebied. De kleine stukjes 'bos' die er zijn zoek ik de laatste tijd vooral af op schriftmossen. Dit is voor mij een aansprekende groep omdat ze niet al te algemeen zijn (maakt het uitdagender) en ik ze vooral erg mooi vind. En ik kwam erachter dat ze redelijk zonder microscoop op naam te brengen zijn. Als jij nog wat leuke poldersoorten-tips heb, laat maar weten :)

Bedankt voor de aanvulling Henri. Ik schrik er een beetje van dat er kinderen in dat bosje spelen, er ligt heel wat prikkeldraad en planken met spijkers waar je in kunt gaan staan. Ik heb er de laatste keer een flink aantal maar even omgedraaid. Goed dat je de (waarschijnlijk) beheerster hebt gesproken over de korstmossen, dan weten ze wat die vreemde lui met hun camera aan het doen zijn :)
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Peter Kuijper op november 18, 2020, 22:12:22 PM
Goed dat je de (waarschijnlijk) beheerster hebt gesproken over de korstmossen, dan weten ze wat die vreemde lui met hun camera aan het doen zijn :)


;D Ze keek mij eerst ook heel vreemd aan, daar staat een kerel met een camera om zijn nek, met een loupe een boom te bestuderen...  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd