Walckenaeria alticeps en antica

Gestart door Rob Versteeg, oktober 23, 2020, 16:30:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Versteeg

Ik heb vandaag een waarneming van een vrouw Walckenaria antica ingevoerd: (https://waarneming.nl/observation/202120033/) Klopt het dat procurve-achterogen hier W. alticeps uitsluit?  Of moet deze op "onzeker"?

jvogels

Ik prepareer de epigyne altijd even uit, de vorm van de spermathecae geeft uitsluitsel, met name waar de sperm ducts er in eindigen ("er omheen gewonden" vs niet).

Zie deze pagina's voor het verschil:

https://araneae.nmbe.ch/data/131

https://araneae.nmbe.ch/data/177


Rob Versteeg

#2
Hallo Joost, dank voor de reactie!

Juist op de site van Aranaea CH vond ik onder de "Merkmahlsliste Linyphiiden Schlüssel" onder  "Weibschen" het kenmerk:
alticeps: Hintere Augenreihe: gerade
antica: Hintere Augenreihe: prokurv
(link op de soortpagina's)
Dat zou dan als kenmerk tussen deze twee makkelijk te checken zijn (zie foto bij mijn waarneming). Ik weet echter niet in hoeverre dit absolute determinische waarde heeft.  Omdat ik als -relatief beginner- geen idee heb hoe ik de vulva kan isoleren en prepareren ben ik aangewezen op zulke uiterlijke kenmerken.

jvogels

Ik zou dat kenmerk niet durven te gebruiken, ik ga bij vrouwtjes altijd uit van de epigyne. "uitprepareren" van de epigyne is relatief eenvoudig:

Benodigdheden:
- slappe pincet
- dunne insectennaald (00 of 000), minucienaald is nog beter
- lange sateprikker
- evt wat secondenlijm

1. neem een insectennaald (minucienaald is ideaal), en tik de punt krom zodat er een haakje ontstaat.
2. plak de naald op een lange sateprikker (een minucienaaldje kun je eerst in de sateprikker duwen; er dan weer uit en vervolgens met de stompe kant er in duwen. evt vastlijmen met wat secondenlijm. Nu heb je je prepareergerei.
3. Pak met een slappe pincet de spin in rugligging bij poot III en IV vast. Met je andere hand trek je met je prepareelnaald heel voorzichtig het achterlijf open rondom de epigyne. Dat haakje is handig hierbij. Ik ben rechtshandig, dus ik begin rechts onder, dan boven langs.
4. Nu kun je de epigyne als het goed is openklappen naar links. Met een slappe pincet kun je nu de epigyne vastgrijpen.  Dan met een andere pincet de spin vasthouden; voorzichtig trekken en dan heb de gehele epigye los als het goed is.
5. Epigyne van de rugzijde bekijken, en kijken of dit meer op plaatje A. alticeps vs A. antica lijkt. Als er veel 'prut' zit opgehoopt, even in wat chloor (beste is onverdikte bleek) leggen, dat lost de weke prut goed op.

succes!

Rob Versteeg

#4
wauw! prima info (nu ga ik zoeken naar wat een minucienaald is :-)
Of de betreffende spin nog resultaat geeft weet ik nog niet.  Ook omdat ik de spin (er was nog beweging in de pootjes) uit de alcohol had gehaald, maar deze overleefde dit uiteindelijk niet (soms heb ik dat wel en laat ze los in m'n tuin).  Ik vergat echter de spin weer in de alcohol te doen en deze stond twee dagen "droog" (daarna wel in de alcohol, dus ik ben benieuwd).  Heel mooi, ik ga inderdaad proberen of ik resultaat krijg!  Zeer veel dank voor de hulp!

Rob

p.s. vind de minucienaalden inmiddels bij Vermandel!