Marokko: welke plevier?

Gestart door edokreuzen, oktober 23, 2020, 13:13:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:

https://africa.observation.org/waarneming/view/174184286
Plevier (Charadrius) onbekend - Charadrius spec. gezien op 2019-06-10 Morocco - Ouarzazate - Barrage Al Mansour Ad-Dahbi
Foto's:










Toelichting:
Wipt constant met kop en staart. Aanvankelijk "in het veld" ingevoerd als onzekere strandplevier.

Bij voorbaat dank: Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

edokreuzen

Goede middag Frank,

Daar heb ikzelf inderdaad ook (voorzichtig :-)) aan gedacht.

Met hartelijke dank voor jouw snelle reactie: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

edokreuzen

Hallo Frank,

Op grond van jouw reactie heb ik er nu meteen onze ANWB Vogelgids van Europa bij gepakt. Volgens het verspreidingskaartje daarin komt de woestijnplevier echter alleen in het uiterste noordoosten van Afrika plus het westen van het Midden-Oosten voor. Voor wat het waard is natuurlijk :rolleyes:.

Gegroet opnieuw: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

lupokatja

Ik denk dat Frank zich dat wel realiseert hoor. Is juveniele Herdersplevier (Charadrius pecuarius) nog een optie? Zou ook verdwaald zijn, maar net iets minder ver.

https://www.oiseaux.net/photos/patrick.l.hoir/kittlitz.s.plover.1.html

Groeten,

Lützen

edokreuzen

Goede middag Lützen,

Zelf heb ik in eerste instantie vooral getwijfeld tussen strand-, woestijn- en herdersplevier!! Maar volgens het verspreidingskaartje van de herdersplevier in diezelfde ANWB Vogelgids van Europa komt deze soort kennelijk uitsluitend voor in enkele woestijngebieden in Egypte. Niet bepaald om de hoek van Marokko :-).

Groet: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

lupokatja

https://observation.org/species/20992/maps/?start_date=2000-01-01&interval=86400&end_date=2020-07-22&map_type=grid100k

laat ook behoorlijk wat waarnemingen in West-Afrika zien (maar ik heb niet gekeken naar de tijden en/of waarnemers).

Lützen

frankneijts

Bij nader inzien is de witte nekband niet goed voor Woestijnplevier evenals voor Mongoolse en wijfje/winter Kaspische. Had Mongoolse al uitgesloten op basis van de snavelbouw al leek me het formaat van die snavel beter te passen op Mongoolse dan op Woestijnplevier (maar die laatste is nogal variabel wat dat aangaat).. De niet-zwarte poten sluiten eventuele Strandplevier uit en de 'bontbekplevier-achtigen' hebben allemaal in elk kleed een donkerder masker.
Herdersplevier winterkleed is misschien niet eens zo'n heel gekke optie: in elk geval is die ook langpotig zoals de mystery bird en oogt slank met relatuef grote kop zoals deze..
W.b. het voorkomen in Marokko:
Stomtoevallig heb ik een vriend nog eens geholpen met het indienen van een waarneming van Woestijnplevier bij de Marokkaanse zeldzaamhedencommissie (waar overigens Arnoud vd Berg in zetelt ..) dus die wordt daar wel eens gezien. Maar in het geval van een Herdersplevier heb ik geen idee hoe ze daar tegenaan kijken. Ik zal in elk geval Arnoud even op deze discussie wijzen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

edokreuzen

Goedenavond Lützen & Frank,

Hartelijk bedankt voor jullie beider hernieuwde reacties. Het was mijzelf inderdaad ook al nadrukkelijk opgevallen dat de vogel op mijn foto's bepaald géén zwartachtige poten (maar die zouden eventueel volgens de ANWB Vogelgids van Europa ook nog "soms lichter grijsbruin" mogen zijn bij een strandplevier) heeft, waardoor ik mede op grond daarvan ook al min of meer besloten had om een strandplevier uit te sluiten! De link met de verspreidingskaart van herdersplevier van Lützen toont een redelijk aantal waarnemingen onder meer in West-Afrika, maar dan wel een flink stuk bezuiden Marokko, zelfs wanneer je de Westelijke Sahara waarvan de soevereiniteit wordt betwist in aanmerking neemt. Ik ben razend benieuwd naar wat Arnoud van den Berg over een mogelijke woestijnplevier te melden heeft!

Overigens viel het mij "in het veld" ook nog met nadruk op dat hij/zij constant met zijn/haar kop en staart wipte.

Ik wacht met spanning jullie nadere bevindingen af: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

frankneijts

Citaat van: edokreuzen op oktober 23, 2020, 22:05:14 PM
Goedenavond Lützen & Frank,

Hartelijk bedankt voor jullie beider hernieuwde reacties. Het was mijzelf inderdaad ook al nadrukkelijk opgevallen dat de vogel op mijn foto's bepaald géén zwartachtige poten (maar die zouden eventueel volgens de ANWB Vogelgids van Europa ook nog "soms lichter grijsbruin" mogen zijn bij een strandplevier) heeft, waardoor ik mede op grond daarvan ook al min of meer besloten had om een strandplevier uit te sluiten! De link met de verspreidingskaart van herdersplevier van Lützen toont een redelijk aantal waarnemingen onder meer in West-Afrika, maar dan wel een flink stuk bezuiden Marokko, zelfs wanneer je de Westelijke Sahara waarvan de soevereiniteit wordt betwist in aanmerking neemt. Ik ben razend benieuwd naar wat Arnoud van den Berg over een mogelijke woestijnplevier te melden heeft!

Overigens viel het mij "in het veld" ook nog met nadruk op dat hij/zij constant met zijn/haar kop en staart wipte.

Ik wacht met spanning jullie nadere bevindingen af: Edo.

Heb Arnoud inmiddels gemaild, even afwachten dus. Misschien is t een tip Edo om via Google > video's wat videofilmpjes van relevante plevieren te bekijken of je het beschreven gedrag herkent? Ik heb t alvast bij wat filmpjes van Herdersplevier en Kaspische Plevier gedaan maar daar zag ik het (nog) niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lupokatja

Weet bij nader inzien toch niet of je hier Strandplevier echt uit kunt sluiten, zeker niet wanneer dat alleen op basis van pootkleur is. Koppatroon lijkt toch wel heel goed te kloppen voor die soort (incl. nekband) en de snavel is misschien toch wel iets te kort voor Herdersplevier (die ook nog wat meer vlekkerige bovendelen lijkt te hebben).

Lützen 

Rick van der Weijde

Herdersplevier is volgens 'The Birds of Morocco' (2003) 'accidental visitor' met gevallen bij Merzouga op 19 jan-7 feb 1990 (4 adults), 20 feb 1990 (3), 31 mrt 1990 (1), 14 jan 1991 (1) en bij Zagora op 1 mrt 1999.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

edokreuzen

Citaat van: frankneijts op oktober 23, 2020, 22:54:19 PM
Heb Arnoud inmiddels gemaild, even afwachten dus. Misschien is t een tip Edo om via Google > video's wat videofilmpjes van relevante plevieren te bekijken of je het beschreven gedrag herkent? Ik heb t alvast bij wat filmpjes van Herdersplevier en Kaspische Plevier gedaan maar daar zag ik het (nog) niet.

Ik ben erg benieuwd wat het antwoord op jouw mail naar Arnoud zal zijn: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

frankneijts

Volgens Arnoud is het toch een Strandplevier. Hij heeft de foto's aan Killian Mullarney laten zien (Iers vogelkenner en -schilder: heeft o.a. een groot deel van de beestjes in de Collins/ANWB-gids geschikderd) en deze heeft nog wat schetsjes waarop de verschillen in koptekening tussen Strand- en Herdersplevier worden geduid. Daar moeten we nog even op wachten maar zodra ik ze heb plaats ik ze meteen hier!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#14
En hier de reactie van Killian, compleet met de sketches en een fotocollage (die hij dus speciaal voor dit ID-probleempje heeft gemaakt ..): heb maar even n fotootje ervan gemaakt en ik hoop dat de scherpte voldoende is om alles nog te kunnen lezen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

(informatief: Ik kan het lezen)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

edokreuzen

Citaat van: frankneijts op oktober 25, 2020, 22:42:41 PM
En hier de reactie van Killian, compleet met de sketches en een fotocollage (die hij dus speciaal voor dit ID-probleempje heeft gemaakt ..): heb maar even n fotootje ervan gemaakt en ik hoop dat de scherpte voldoende is om alles nog te kunnen lezen..

Mijn vrouw en ik zijn behoorlijk goed bekend met de Engelse taal, maar we kunnen géén van beiden echt volledig begrijpen wat de Ierse betekenis van het verhaal van Killian Mullarney precies is. Als wij het goed interpreteren, denken wij dat hij uiteindelijk bedoelt dat de plevier op al onze foto's een zogenaamde Kentish plover ofwel strandplevier is...

Klopt onze veronderstelling?

Met hartelijke dank alvast: (Hilde Ham &) Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

pdeknijff

Ja dat klopt, heeft niets met "Ierse" betekenis te maken, maar het staat er in gewoon Engels. Het is volgens hem een Strandplevier...
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

edokreuzen

Citaat van: pdeknijff op oktober 26, 2020, 21:14:15 PM
Ja dat klopt, heeft niets met "Ierse" betekenis te maken, maar het staat er in gewoon Engels. Het is volgens hem een Strandplevier...

Goede morgen Peter (de Knijff),

Hartelijk bedankt voor jouw reactie. Ik bedoelde mijn schrijfsel enkel en alleen als woordspeling ;D. In elk geval begrijp ik nu dat mijn allereerste opwelling "in het veld" dat het een (onzekere) strandplevier zou zijn nog niet zo gek was...

Met vriendelijke groet: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!