Hoofdmenu

Huiskraai

Gestart door Jolijn, februari 07, 2006, 01:35:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jolijn

Gegroet lezer dezes,

Jarenlang hield ik in vrijheid (grote ruimte met buiten uitgestrekt platteland) een Zwarte Kraai, Corvus corone.
Hij kon niet vliegen - hem ontbrak een vleugel - maar leidde verder een waardig kraaieleven.
Ik mis hem zeer nu hij dood is.

Bij toeval in contact gekomen met vriendelijke mensen in Sleeuwijk die een jonge kraai opvoedden maar niet voldoende aandacht meer hadden voor de vogel, die veel alleen in een kooi zat.
Afgesproken hem op te halen, wat ik gisteren deed.
Hij is heel anders dan mijn oude kraai - dat was een echte roofvogel, streng, eenkennig - veel kleiner en heel sociaal.
Dankzij internet weet ik nu dat het een Huiskraai is, Corvus splendens.
Een bijzondere vogel, die zich pas recent (1994) in Nederland heeft gevestigd.

De waarneming die ik wil doorgeven is dus een indirecte: er hebben in de zomer van 2005 Huiskraaien gebroed in het park van Sleeuwijk.

De vogel heeft sleet aan de vleugel- en staartpennen door het opgesloten zitten en ziet er uit als een soort zwart kipje.
Dat gaat veranderen: het zal een gezonde, gelukkige vogel worden die vrij kan vliegen.

Binnenkort start ik een weblogje over die voorgenomen metamorfose, met foto's en al natuurlijk.
Als het zover is zal ik het hier melden.

vriendelijks,
Jolijn

RWester

CiteerDe waarneming die ik wil doorgeven is dus een indirecte: er hebben in de zomer van 2005 Huiskraaien gebroed in het park van Sleeuwijk.

Out of the Blue een tweede broedgeval in Nederland buiten Hoek van Holland. Spannend! Hangen de ouders nog ergens in Sleeuwijk rond?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JohanvantBosch

CiteerHij is heel anders dan mijn oude kraai - dat was een echte roofvogel, streng, eenkennig - veel kleiner en heel sociaal.

Beste Jolijn,
Kun je misschien een foto van de vogel plaatsen. Ik ben wel benieuwd!
Je beschrijving maakt mij nog benieuwder: ben je helemaal zeker dat het geen kauw is?
Groeten,
Johan

Bram Rijksen

Citeer
CiteerHij is heel anders dan mijn oude kraai - dat was een echte roofvogel, streng, eenkennig - veel kleiner en heel sociaal.

Beste Jolijn,
Kun je misschien een foto van de vogel plaatsen. Ik ben wel benieuwd!
Je beschrijving maakt mij nog benieuwder: ben je helemaal zeker dat het geen kauw is?
Groeten,
Johan
een Huiskraai is inderdaad allesbehalve 'veel kleiner' dan een Zwarte Kraai. De kleur van het oog zal je meteen uitsluitsel kunnen geven.

-Arthy-

heel apart
kom maar op met die foto zou ik zeggen!
Rick Gevers

laatvlieger

#5
Allemaal leuk en aardig maar ik vind dat je gewoon geen kraaien moet houden. Nu begrijp ik wel dat dit een bijzonder geval is, waar iemand al de (mijns inziens domme) keuze had gemaakt om een kraai te houden en dat achteraf toch geen succes bleek. Maar nu zit je dus met een tamme huiskraai/ kauw die uiteindelijk ook weer vrij mag, een beest wat geen mensenvrees heeft en om voedsel zal gaan bedelen. Totdat het een keertje mis gaat en hij mensen aan gaat vallen omdat hij niks te vreten krijgt en dan krijgt de kraai/ kauw de schuld.

Ik zeg niet dat je er niet goed voor zult zorgen, en ik zeg ook niet dat het altijd mis hoeft te gaan, maar ik vind het desondanks geen slimme zet. Er moest nu natuurlijk een oplossing voor dit beest komen en dat je dat op je hebt genomen vind ik wel te prijzen, ik vind echter ook dat je het houden van een kraai niet op moet hemelen, voordat je het weet willen anderen ook een kraai hebben en dan zul je zien dat je die ook weer moet opvangen.

EEN KRAAI THUIS HOUDEN, NIET AAN BEGINNEN!!!

(Bovendien is het volgens mij verboden om zo´n beest te houden).
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/