Didymium squamulosum?

Gestart door lukasverboom, oktober 22, 2020, 20:38:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

lukasverboom

Dit zat op een hoop bij elkaar geharkt gras, op enkele sprieten. De steeltjes zijn dik en kort. Aan de bovenkant van alle hoofdjes zit een deukje. De sporen zijn rond met kleine wratjes, ik zie kristallen, aan het Capillitium zie ik niet zoveel, de draadjes die ik zie hebben weinig vertakkingen. De foto's zijn gemaakt met 400x vergroting, en één streepje is 2,53 um.

Klopt Didymium squamulosum? Ik heb geen Myxo-boeken die ik kan raadplegen, maar lezend op het forum hoop ik alles in beeld te hebben :)

https://waarneming.nl/observation/202086664/.
1 Variabel kristalkopje - Didymium squamulosum micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2020-10-22
locatie: Langbroek - Overlangbroek (UT)

foto's:




Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Marian Jagers

Dag Lukas,

Bravo. Zo te zien gaat het goed.
Prettiger is wel om zelf de sporenmaat aan te geven (zonder ornamentatie). Om exacter te meten is meestal 100x nodig. Gelukkig zijn bij slijmzwammen ook veel andere mic. kenmerken aanwezig waarop je je conclusie kunt baseren.
2 kenmerken om nog aandacht aan te schenken:
- de capillitiumdraden moeten recht zijn (geen spiralen vertonen want dan kan het D. projectile zijn).
- er moet een vrij grote witte bult aanwezig zijn boven de steel (dit heet columella). Je ziet deze door alle sporen weg te blazen of door een vrl. middendoor te snijden.
D. squamulosum is erg algemeen, is wel heel variabel in voorkomen.
Groeten Marian

lukasverboom

Hallo Marian,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb de capillitiumdraden die ik kon vinden goed bekeken, zag er niet zoveel aan (geen opvallende structuren of iets dergelijks). Ze waren ongeveer recht met weinig vertakkingen. Ik heb trouwens een artikel gevonden met foto's van de spiralen van D. projectile (PDF, let op, obscure Russische website). Dat heb ik echt niet gezien.

Het leegblazen is me niet goed gelukt. Met Comatricha's lukt me dat wel. Heb je tips? Even laten uitdrogen? Of juist nat maken? Is een blaasbalgje goed genoeg? Ik heb verwoed met mijn blaasbalgje en met een plastic pipet geblazen, maar er verandert weinig aan de kopjes. Na het onthoofden zie ik van bovenaf gezien wel een witte massa, ik neem aan dat je dat bedoelt?

1000x heb ik niet, helaas, ik werk met 400x en 600x. Dat is voor mijn korstmossen en mossen doorgaans goed genoeg, en handiger omdat ik geen olie nodig heb en dus heen en weer kan pendelen tussen hoge en lage vergrotingen. Op 600x kan ik wel sporen goed tot op een halve um opmeten, mits het preparaat plat genoeg is (dat was deze niet). Een eventuele volgende meet ik netjes op.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Marian Jagers

Mooi, de aanvullende info over het capillitium en de columella. Je eerste mic. foto laat enkele rechte capilitiumdraden zien. Maar ja het is een fragment van wat er te zien is. Prettiger is als wordt aangegeven dat dit het beeld is wat onder de mic. te zien is. 

Leegblazen inderdaad met een blaasbalgje en ook inderdaad lukt dit alleen bij goed gedroogde vrl. Bij Comatricha e.d. gaat dit gemakkelijker. Bij soorten met kalk is een vliezig laagje onder de kristallen aanwezig. Je kunt dit met een naald wat open peuteren. Daarna lukt wegblazen beter.
Bij D. squamulosum is de columella groot en vrij snel zichtbaar. Er zijn soorten met veel kleinere of plattere (pseudo-)colummella's. Zo nodig kun je ook een vrl in alcohol dopen en dan met een naaldje zachtjes op het vrl. tikken. In alcohol laten de sporen gemakkelijk los. Ze springen alle kanten op. E.v. herhalen en met een koffiefilter of iets dergelijks de naar buiten gesprongen sporenmassa wegvegen. Zo krijg je een steeds beter beeld.

Met 600x kom je een heel eind. Is prima geschikt voor slijmzwammen. Alleen soms heb je wel meer vergroting nodig.
Ach in zo'n geval kun je je materiaal altijd nog ter controle opsturen. Belangrijkste is heel precies kijken en dat lijkt me jou wel toevertrouwd  ;)


Groeten Marian

lukasverboom

Ha, wat leuk! Ik ga over een paar dagen nog een poging doen om een kopje mooi leeg te krijgen. Dan volgen ook betere foto's van de capillitiumdraden.

Jammer dat de boeken zo duur zijn...
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html