Gal op wilg

Gestart door M.Vullings, oktober 21, 2020, 15:00:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

De grote wilgwratgalmug (Iteomyia major) en de blaasbladwesp (Pontania proxima) vind ik veel op elkaar lijken.
Waarin zit het onderscheid?
Is dit de grote wilgwratgalmug?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

wouterbosgra

Het makkelijkste kenmerk is dat de blaasbladwesp voorkomt op smalbladige wilgen (vooral schietwilg), en de grote wilgwratmug op breedbladige wilgen (vooral boswilg en bastaarden daarvan). Dit is een breedbladige wilg.

Daarnaast vind ik ik het bij de blaasbladwesp handig om te onthouden dat die ook wel 'wilgenboontje' wordt genoemd. Als je dat in je achterhoofd houdt, dan wordt het opeens een heel makkelijke soort omdat ie er inderdaad uitziet als een boontje.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: wouterbosgra op oktober 21, 2020, 16:55:58 PM
Het makkelijkste kenmerk is dat de blaasbladwesp voorkomt op smalbladige wilgen (vooral schietwilg), en de grote wilgwratmug op breedbladige wilgen (vooral boswilg en bastaarden daarvan). Dit is een breedbladige wilg.

Daarnaast vind ik ik het bij de blaasbladwesp handig om te onthouden dat die ook wel 'wilgenboontje' wordt genoemd. Als je dat in je achterhoofd houdt, dan wordt het opeens een heel makkelijke soort omdat ie er inderdaad uitziet als een boontje.

Dit is handige informatie!! Dank Wouter!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

M.Vullings

Bedankt Wouter voor de duidelijke uitleg!
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.