Microscoopfotografie

Gestart door William de Jong, oktober 21, 2020, 09:22:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Hoi,

Het wordt hoog tijd dat ik een microscoop (voor paddenstoelen en (korst)mossen) ga aanschaffen, en ik heb me goed ingelezen en wat rond gevraagd en weet inmiddels wat de vereisten zijn. Ik zit erover te denken om via https://www.neopta.eu/school-hobby/bio-microscopen/ een binoculaire microscoop aan te schaffen. Dat zou dan de MIC-837 of de MIC-821 worden. Mocht ik daarmee toch niet op het goede spoor zitten dan hoor ik het natuurlijk graag! Een bevestiging dat ik daarmee een goede koop doe is ook welkom.  ;D

Waar ik nog niet zo heel veel van weet is microscoopfotografie. Graag wil ik ook goede foto's kunnen maken van wat ik zie door de microscoop ter ondersteuning van de determinatie. Hoe doen de microscoop-bezitters onder jullie dat?

Als ik het goed begrijp is een trinoculair niet echt nodig omdat je tegenwoordig met adapters ook foto's kan maken via een mono- of binoculair? Wat is handiger / beter / goedkoper: een speciale fototubus voor spiegelreflex (zie site: MIC 809 en MIC 135) of een echte microscoop-camera (MDC 560)?
Of kan ik in vergelijking met die laatste dan net zo goed of beter de Bresser Microcam 1.3 (https://www.kamera-express.nl/product/12305609/bresser-mikrocam-sp-1-3-microscoop-camera) kopen? (Is die universeel toepasbaar?) En kan ik met die 'echte' microscoopcamera's ook op de laptop meekijken, sporen meten (los van de micrometer) en foto's stacken enzo?
En nog een laatste vraag: Wat is een fotooculair?

Goed, dat was wel even genoeg.  :rolleye:

Ik hoor graag jullie tips en adviezen!

Groeten, William de Jong

ejslootweg

Ik gebruik meestal een eenvoudig oculair cameraatje van risingcam ( https://nl.aliexpress.com/item/4001084747685.html?spm=a2g0z.12010612.8148356.2.2bd85effPunGu3 ) op mijn oude olympus BH2 microscoop. Met de software kun je live je microscoopbeeld op het computerscherm bekijken en je kunt ook per objectief calibreren zodat je in het beeld sporen kan meten en dergelijke. Meestal pas ik de helderheid en constrast achteraf nog een beetje aan in een fotobewerkingsprogramma. Mijn microscoop heeft een halogeenlampje en het wat gele licht was in het begin een probleem voor de camera; iets te geel voor de automatische kleurcorrectie. Dat heb ik opgelost door een blauwfilter te gebruiken boven de condensor.

Naast het oculaircameraatje heb ik ook nog een spiegelreflex op de trinoculairpoort staan voor wanneer ik een betere kwaliteit foto wil hebben. Nadeel is dat dan het opmeten van structuren bewerkelijker is. In 95% van de gevallen heb ik voldoende aan het oculaircameraatje.

groeten, Erik


groeten, Erik

lukasverboom

Ik heb een Bioblue trinoculair met 40, 100, 400 en 600x vergroting (dus 4x, 10x, 40x en 60x lenzen erop). 600 Euro bij Veldshop.
Deze is me ooit aangeraden als een mooi instapmodel. Ik kan er voor korstmossen en mossen alles mee, hoewel ik nog een keer de 100x lens moet kopen om sporen netter op te kunnen meten (bij korstmossen en mossen is dat zelden echt nodig).

https://waarneming.nl/observation/201750502/
Foto drie is gemaakt met mijn Olympus TG5 door het oculair, op 400x vergroting. Foto's vier en vijf zijn gemaakt met mijn telefoon (Samsing nogwat) door het meetoculair, op 600x.

Heb je ook een stereo-microscoop?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

William de Jong

Erik en Lucas: Hartelijk bedankt voor jullie reacties

@Erik: Dank voor de tip van dat oculair cameraatje. Dat lijkt me dan een uitstekende camera voor mij als beginner. Mijn telefooncamera is niet al te best en dan hoef ik er niet speciaal hiervoor een compactcamera aan te schaffen (ik heb namelijk wel een spiegelreflex).
Zit die software er automatisch bij of is dat een speciaal programma wat je gebruikt?

@Lukas: 600 euro is mij net een beetje aan de hoge kant, en ik wil ook nog wat budget overhouden voor een geschikte camera. Ik heb in die zin niet per se haast, dus ik hoop een goede tweedehands deal tegen te komen. En nee, ik heb geen stereo-microscoop, is die onmisbaar?? Prima foto's trouwens!

Jullie beiden hebben dus een trinoculaire microscoop. Is het toch handiger om toch een trinoculaire microscoop aan te schaffen om later nog uitbreidingsmogelijkheden te hebben wat betreft fotografie? Of kan dat tegenwoordig ook prima via een adapter op een binoculaire kop? (op die link van mij lees ik namelijk dat er een fototubus is voor spiegelreflex-aansluiting die uitwisselbaar is met een monoculaire of binoculaire tubus.)

Dat leidt mij gelijk tot de volgende vraag: Wat vinden jullie van de twee binoculairen die ik heb genoemd? Die zijn namelijk wel prettig geprijsd. :blink:
Naast dat daar dan nog een micrometer-plaatje in het oculair moet worden geplaatst moet ik er ook nog een 100x objectief bij aanschaffen, correct? Dan heb ik dus een 40x, 100x, 400x en 1000x vergroting, ga ik dan een stap missen tussen 400x en 1000x?

Groeten, William de Jong

lukasverboom

Een stereomicroscoop is eigenlijk onmisbaar als je een beetje redelijke preparaten wil kunnen maken, en als je zonder doorschijnend licht iets kleins wilt bekijken. De microscopen die je aangeeft ken ik niet, daar kan ik geen advies over geven, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de kwaliteit voor die prijs goed genoeg is.

Pas op met tweedehands microscopen. De microscopen van de laatste tien jaar of zo hebben een ledlamp en mooi wit licht, bij oudere microscopen is je beeld meestal geel.

De meeste mensen hebben 40, 100, 400 en 1000, ik denk niet dat je 600 zou missen. Het voordeel van 600 boven 1000 is dat je voor 600x geen olie-immersie nodig hebt. Ik kan dus van 40 naar 400 naar 600 naar 40 zonder dat ik tussendoor olie op het dekglas hoef te doen, dat vind ik fijn.

Voor mij was een trinoculair maar een paar tientjes duurder dan een binoculair, daarom heb ik ervoor gekozen, inderdaad om in de toekomst een spiegelreflex op te zetten.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

William de Jong

Dank voor je aanvullende reactie Lukas.

Ik hoorde via de paddenstoelenwerkgroep juist dat het maken van preparaten van de sporen van paddenstoelen een stereomicroscoop niet nodig is.
Lukas, jij doet dan vooral op korstmossen neem ik aan?

Zijn er ook nog fervente paddenstoelen-determineerders die hier hun zegje willen doen?

Als er nog een paar microscoopgebruikers, die aan microscoopfotografie doen, mij van advies kunnen voorzien: heel graag!



Groeten, William de Jong

lukasverboom

Korstmossen, mossen, springstaarten en af en toe een ascomyceet. Voor basidio's zal het wel makkelijker zijn.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

marcel234

#7
Citaat van: William de Jong op oktober 22, 2020, 17:24:09 PM
microscoopfotografie



Telefoon voor de lens houden geeft ook geen slechte resultaten, maar dat kan zeker beter.

William de Jong

Dank voor het voorbeeld Marcel.

Groeten, William de Jong

ejslootweg

ik gebruik af en toe een stereomicroscoop voor het maken van preparaten, maar niet vaak. Niet onmisbaar, wel handig.
Verder denk ik dat de microscoop die Lukas aanraadt wel een goede is. Ik zou niet lager gaan zitten met de prijs. Bij tweedehands goed inlezen in het model, de beschikbare objectieven etc. De mijne is tweedehands, maar ik heb er bewust gekozen omdat het een model is waarvan ik weet dat ik er veel zelf aan kan wijzigen en waar veel onderdelen via e-bay nog te krijgen zijn. Ombouwen naar LED verlichting is bijv nog mogelijk. Ik heb al wat objectieven vervangen door betere en er een trinoculairkop (via e-bay uit Amerika) opgezet.
Voor mijn foto's gebruik voornamelijk mijn 20x en 40x objectief (dus geen olie). De sensor van de oculaircamera is redelijk klein, dus je beeld is een uitsnede van het beeld dat je zelf door het oculair ziet en dan lijkt de vergroting sterker. Voor bijvoorbeeld roest sporen (15-150 um) zijn dan de 20x en 40x voldoende. Sporen van andere schimmels zoals branden zijn vaak een slagje kleiner (5-15 um) en dan is een 100x objectief met olie toch handig om te hebben.
Mocht je in de buurt van Wageningen zijn kun je natuurlijk eens komen kijken.

groeten, Erik
groeten, Erik

Michel Langeveld

#10
Dit topic lees ik ook met grote interesse.
Zelf heb ik geen microscoop, maar ben me zachtjes aan het orienteren.
De microscoop die Lukas aanraadt is de: Euromex BioBlue 4243 trinoculaire microscoop (deze gaat tot 600x)
Precies dezelfde microscoop tot 1000x bestaat ook, dat is de Euromex BioBlue 4253 trinoculaire microscoop.
Weet iemand of de 1000x voor bepaalde paddenstoelen soorten een vereiste is? En of dit een grote groep is?

William de Jong

@Michel: Die Euromex BioBlue 4253 was ik nu ook aan het overwegen! (volgens mij is 1000x vergroting bij paddenstoelen wel belangrijk, zie: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,17219.0.html)

@Erik: Bedankt voor de toelichting op jouw opstelling. Begrijp ik het goed dat je van je zelf van je binoculair een trinoculair hebt gemaakt? Ik woon in Renkum, dus ik wil wel een keer komen kijken. Ik stuur wel even een pb.
Trouwens, je had het eerder over de bewerkelijkheid van foto's gemaakt met dslr via de trinoculair-poort. Hoe doe je dat eigenlijk? is daar een programma voor?

Dan nog wat algemene vragen...  :rolleye:
Er zijn verschillende micrometerplaatjes te koop: o.a. 10 mm in 100 delen en 1 mm in 100 delen. Ik vermoed dat die laatste het beste is?
Hebben jullie dat toen jullie begonnen met microscopie zelf erin gedaan en gekalibreerd? (Er zal vast wel iemand zijn in de omgeving Renkum, Wageningen, Ede met een micrometer oculair voor het kalibreren (of ijken) van de microscoop.) En iets als immersie-olie voor het 100x objectief moet ik dan ook nog aanschaffen lijkt me.
Volgens mij begin ik het nu langzaam op een rijtje te krijgen. Nu nog knopen doorhakken. :)

Groeten, William de Jong

rietvanoosten

#12
Hallo William,
Via de site van de NMV
https://www.mycologen.nl/
naar website Alles over paddenstoelen, onder "determineren" veel info over de microscopie

Voor wat betreft bestellen van chemicaliën:
myko-shop houdt er helaas mee op, maar chemicaliën gelukkig nog te bestellen bij Andreas Gminder.
http://www.pilzkurs.de/Mikroskopiebedarf.html
met vriendelijke groet, Riet

William de Jong

Hoi Riet,
Bedankt voor je reactie.
De site allesoverpaddenstoelen.nl zit inderdaad boordevol informatie, erg interessant!

Groeten, William de Jong

lukasverboom

Citaat van: William de Jong op oktober 24, 2020, 14:52:56 PM
Er zijn verschillende micrometerplaatjes te koop: o.a. 10 mm in 100 delen en 1 mm in 100 delen. Ik vermoed dat die laatste het beste is?
Hebben jullie dat toen jullie begonnen met microscopie zelf erin gedaan en gekalibreerd? (Er zal vast wel iemand zijn in de omgeving Renkum, Wageningen, Ede met een micrometer oculair voor het kalibreren (of ijken) van de microscoop.) En iets als immersie-olie voor het 100x objectief moet ik dan ook nog aanschaffen lijkt me.

Ik heb zo'n calibratieplaatje kunnen lenen van een collega, dat scheelt. Je wilt er één met streepjes elke 1 um. In Wageningen moet dat vast te regelen zijn. Je hebt het maar één keer een half uurtje nodig, dan is de microscoop de rest van zijn leven gecalibreerd.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

xenion

Om de sporen van paddenstoelen goed te kunnen meten en om bij bepaalde soorten de ornamentatie goed te kunnen zien is een 100x objectief (1000x vergroting) onmisbaar. Minimaal heb je 10x, 40x en 100x objectieven nodig. 4x gebruikt ik zelf zelden, 60x kan handig zijn om niet meteen olie te hoeven gebruiken (maar dat ga je nu zeker niet missen). Er zit heel veel kwaliteits- en prijsverschil tussen met name de objectieven, dus koop niet zomaar een willekeurig objectief. Ik heb eventueel nog wat 100x objectieven liggen (o.a. Olympus).
Ik weet dat Euromex goede microscopen maakt, maar ik heb er geen ervaring mee, dus daar kan ik verder weinig over zeggen. Tweedehands kun je ook goede microscopen vinden voor een goede prijs. De oudere Nikon en Olympus microscopen zijn regelmatig goed betaalbaar, ik heb zelf een goede tweedehands Nikon. Zorg wel dat je hem kan testen voordat je hem koopt, vooral of het beeld bij alle vergrotingen goed scherp is en alles werkt zoals het moet.

Over microscoopcamera's en het meten daarmee is nog wel eens wat in Coolia geschreven, deze artikelen zijn te downloaden van de NMV site:
- Steketee J. 2010. Fotograferen van microscoopbeelden. 53(4):181-185.
- Steketee J. 2012. Drie verschillende microscoopcamera's vergeleken. 55(3):117-122.
- Steketee J. 2013. Fotograferen van kleine objecten met een digitale microscoopcamera. 56(3):137-142.
- Steketee J. 2016. Het meten van sporen met Piximètre. 59(2):91-94.
Zelf houd ik gewoon een compactcamera voor een oculair, de resultaten zijn niet geweldig, maar voor mij goed genoeg.

Een stereomicroscoop werkt makkelijker voor het maken van preparaten, maar is zeker geen vereiste, ik heb het jaren zonder gedaan, zeker voor plaatjeszwammen kun je heel goed zonder.

Om te kunnen meten heb je een micrometer in het oculair nodig (als die er al niet bij zit).
Een kalibratieplaatje kun je inderdaad ergens lenen, of voor ongeveer een tientje op eBay kopen.
En vergeet de chemicaliën (zie link van Riet) en determinatieliteratuur niet, met name dat laatste kan nog wel wat kosten.
Groeten,
Martin

William de Jong

Bedankt, Martin, voor je uitgebreide advies!

Groeten, William de Jong