Hoofdmenu

wild?

Gestart door Jeroen Hoek, oktober 20, 2020, 14:52:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Hallo!
Ik vroeg me af of de Kwakken die losvliegen in avifauna wild zijn. Ik heb er zelf een gezien met een wetenschappelijk oogende ring, in ieder geval geen kweekring.
Weet iemand dit?



met vriendelijke groet, Jeroen

pdeknijff

Nee, dit zijn geen wilde vogels. al weer lang geleden zijn ze, al dan niet bewust, buiten de kooi gezet, en ze broeden al jaren in het park.
Ik zie al zeker meer dan 20 jaar Kwakken rond Alphen en die zijn zeer waarschijnlijk allemaal afkomstig van deze park-vogels.
De meeste die je nu ziet dragen geen ring (meer).

Probleem is dat je niet kunt bewijzen dat een ongeringde Kwak in de omgeving Alphen een nakomeling van deze parkvogel is en dus in essentie ontsnapt moet zijn.
En dus is er niemand die zich er druk over maakt.

Wel een ring?
Dan moet je hem eerst aflezen voordat je er conclusies uit kunt trekken.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankmeer

Frank van der Meer

Jeroen Hoek

Het was een klein metaal ringetje om zijn rechterpoot, er stond sowieso een nul op en volgens mij ook twee drieën.
met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

misschien iets heel doms,
er lopen daar meerdere zwarte ooievaars door het park, allemaal met een kweekring.
op een na, een niet gekortwiekt exemplaar, zonder kweekring, buiten het gebiedje waar de 'tamme' vogels zitten.
zou dit een wilde vogel kunnen betreffen? (de vogel vloog weg bij benadering)


met vriendelijke groet, Jeroen

mgieskens

Citaat van: Jeroen Hoek op oktober 23, 2020, 22:47:50 PM
zou dit een wilde vogel kunnen betreffen? (de vogel vloog weg bij benadering)
Ik denk niet dat je op basis van deze gegevens met zekerheid kunt uitsluiten dat het een wilde is, maar in de buurt van Avifauna zou een wilde Zwarte Ooievaar wel heel bijzonder zijn; ver buiten hun gebruikelijke gebied. Het lijkt mij dus aannemelijker dat het om een ontsnapt (jong?) exemplaar gaat dat ze niet hebben geringd.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft