onze aalscholver of toch niet? | Japan, maart

Gestart door gerbenth, oktober 19, 2020, 14:16:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenth

Begin maart zag ik in vissershaven Choshi, Oost-Japan deze aalscholver. Toen was ik op zoek naar Japanse Aalscholvers (capillatus) en meende ik dat alle andere grote aalscholvers ssp hanedae moeten zijn.
Bij het invoeren van deze dacht ik, hmm...deze lijkt wel erg op de onze....op een sinensis.

Na wat zoeken begrijp ik dat de ondersoortstatus van hanedae op zijn zachtst gezegd betwist wordt... Is er hier iemand die er iets op zeggen kan? Zou deze in NL makkelijk als sinensis worden bestempeld?

Ik vind donkere nek en olijfkleurige mantel met donkere randen opvallend.
witte ondersnavel, ook de afgeronde gele vlek (gular hoek ook goed schat ik zo) en witte veren lijken aardig te passen op sinensis



deze waarneming: https://observation.org/observation/201713785/

Ik hoor't graag

Overigens heb ik hierover ook al een draad gestart op birdforum...maar ik geloof dat we in Nederland drukker zijn met Grote en onze Aalscholver dan in Engeland.

groeten
Gerben

migratorius

Op lokatie is het hanedae.
Ik moet wel lachen om het op deze website gesuggereerde verschil: "white extending under the bill", want dat is bij onze sinensis niet anders...
In elk geval is er geen verschil in de vorm van de keelzak!

JanHein

gerbenth


Het gaat er nou om dat er tussen de hanedaes ook wel eens een sinensis kan zitten. Misschien logischer aan de westkust. Ik zal er wat -volgens mij- hanedae naast zetten morgen, dat maakt t misschien duidelijker.
Ik heb de indruk dat de twee ssp nauwelijks te onderscheiden zijn, hanedae is de kleinste ssp. Maar dat is niet te doen in het veld.

Over dat wit in de ondersnavel, ik dacht dat dat nu juist bij sinensis hoort...

Gr
Gerben

migratorius

Het gaat over de witte bevedering onder de snavel. Een kenmerk dat volgens mij echter nergens op slaat...

Ik vermoed (ook) dat je ze in het veld niet uit elkaar kan houden.

JanHein

gerbenth

#4
echt? ok, ik zal er nog eens naar kijken. Het is sowieso lastig informatie te vinden in het Engels maar zelfs in het Japans; daar doen ze aan twee grote aalscholvers. Japanse en Grote....doorgaans niets over de ondersoort.
Ik vind zo geen geschikte -eigen- foto's die genoeg weergeven.


ik kom erop terug
dank voor nu
gr
gerben