Combo's losse microfoons/audiorecorders/smartphones

Gestart door Lisette, september 29, 2020, 22:31:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lisette

Ik ben best wel nieuwsgierig naar welke trekvogels er boven m'n tuin vliegen. Ik ben eens rond gaan kijken naar opname apparatuur en ik vind het een beetje verwarrend.

Ik vind mogelijke combinaties:
Losse microfoons met smartphones
Losse microfoons met audiorecorders
Audiorecorders zonder losse microfoons

Zijn de microfoons die je aan smartphones hangt dezelfde als die aan een audiorecorder worden gekoppeld? Is er een verschil in kwaliteit? Zo ja, hoe kan dat, als je dezelfde microfoon gebruikt.

Wat is het voordeel van een audiorecorder met een losse microfoon er aan? Krijg je dan betere kwaliteit dan wanneer je alleen een audiorecorder gebruikt?

Groetjes Lisette

Lisette

wat ik eigenlijk zou willen weten is, is er een kwaliteitsverschil als je dezelfde microfoon gebruikt in combinatie met een smartphone of een audio recorder?

Lowieke

Ik verwacht niet veel verschil maar heb het nooit getest want daarvoor heb je een adapterkabel nodig om de microfoon aan te kunnen sluiten op de ingang van je telefoon. Mocht je het wilen proberen, houdt er rekening mee dat niet elke adapterkabel werkt bij elke telefoon: https://www.onlinekabelshop.nl/blog/CTIA-OMTP-verschillen/
Jeroen.

frankneijts

#3
De geluidsrecorders die veel gebruikt worden om vogelgeluiden op te nemen (zie bijv hier voor een selectie: https://www.veldshop.nl/nl/veldwerk/geluidsopname/audiorecorders/) hebben normaliter kwalitatief zeer goede interne microfoons waarvoor je feitelijk, voor normaal opname-werk, geen extra externe microfoon nodig hebt. De opnamekwaliteit van deze recorders is veel beter dan die van een smartphone!
Zeker als je je opname-apparaat vooral gebruikt om in zijn algemeenheid op te nemen wat er over je huis/tuin vliegt, zijn die interne microfoons meer dan voldoende geschikt. Wil je heel specifiek (heel gericht) bepaalde geluiden opnemen is een richtmicrofoon of zelfs een parabool handig of zelfs noodzakelijk maar deze zijn dus niet zo geschikt om om at random vliegende vogels over een tuin (o.i.d.) op te pikken omdat ze geluiden over maar een beperkt veld goed oppikken..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'