Er bestaan ook prachige hemelsblauwe, die het gele pigment missen. In een heel grijs verleden, ver voordat boomkikkers wettelijk beschermd werden, heeft iemand uit Utrecht een deels blauwe boomkikker gevangen (ik weet niet uit welke populatie, alleen dat hij uit Nederland kwam), en ermee door weten te kweken. Dit heeft enkele volledig helderblauwe exemplaren opgeleverd waarvan ik een jaar of 25 geleden (toen al oude) dia's heb gezien tijdens een lezing. De goede man leeft al lang niet meer, en ik ben bang dat de details van dit verhaal met hem ter ziele zijn gegaan.
De tijden zijn veranderd, wat heel vroeger kon (maar zeker niet eenvoudig was met de toematige kennis over verzorging van amfibieen), kan ik nu niet meer aanraden. Sommige boomkikkeropulaties zijn zo klein en kwetsbaar dat enkele dieren wegvangen het einde van een populatie kan betekenen.
Via Google vondt ik wel een paar afbeeldingen van blauwe boomkikkers (wel onderscheid maken met slecht gepigmenteerde australische Litoria's: die hebben vaak gewoon een voedingsgebrek!), maar geen foto's van intensief blauw gekleurde als ik me van die dia's herinner.