Lathyrus?

Gestart door Mosmanneke, oktober 14, 2020, 20:26:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mosmanneke

Deze plant vonden we in de Franse Alpen. Ik denk dat het een soort Lathyrus is maar daar zijn nogal wat soorten van. Helaas heb ik geen foto van het blad. Is aan de hand van de foto te bepalen om welke soort het gaat?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

e.kneepkens

Herinner je je op welke hoogte (ongeveer) je deze wnm hebt gedaan; en in wat voor milieu? Dan wordt het iets makkelijker om de soort te benoemen.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

En welke periode ? [kan ook van belang zijn -doet wat aan L. vernus denken].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Mosmanneke

De camping lag op een hoogte van 1700 meter.  Rond die hoogte is de plant gevonden. We waren er eind juli begin augustus. Voor Lathyrus vernus misschien te laat? In wat voor biotoop kan ik me niet goed meer herinneren. Rond het kamp lagen trouwens meerdere biotopen. Lathyrus sylvestris heb ik ook nog aan gedacht.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rob Koelman

Citaat van: Mosmanneke op oktober 16, 2020, 15:15:03 PM... Lathyrus sylvestris heb ik ook nog aan gedacht.

In Nederland zou dat de meest logische kandidaat zijn. Beeld past m.i. goed bij deze soort.
Met vriendelijke groet, Rob

e.kneepkens

Denk ook dat het L.sylvestris kan zijn maar gezien de afwezigheid van blad en stengel, zou het ook nog L.heterophyllus kunnen zijn. Wellicht is die laatste uit te sluiten als de exacte vindplaats bekend is m.a.w. kan de wnm nog op OBSERVATION.ORG gezet worden ???
met vriendelijke groet, Emanuel

Mosmanneke

het zal wel geen kenmerk zijn, maar op mijn foto heeft de plant roodachtige kelkblaadjes. Die vond ik ook terug op afbeeldingen van Lathyrus heterophyllus. Die stond echter weer niet bij de plantenlijst van het kamp. Lathyrus sylvestris wel. De verleiding is dan groot om voor de meest algemene soort te kiezen (Lathyrus sylvestris)
Bedankt voor de suggesties.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers