Odinia spec. >Odina meijerei

Gestart door blaauw7, september 19, 2020, 21:00:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

geen Odinia boletina,  geen Odinia maculate. Ik denk dat dit Odinia ornata (Zetterstedt, 1838) is. Zou dan nieuw zijn?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200360655/.
1 Odinia spec.
datum: 2020-09-19
locatie: Wageningen - Veluvia Hamelakkers (GE)

foto's:



in lichtkoepel, verzameld
Groeten,
Dick Belgers

jeeweevz

Hoi Dick,

Het genus Odinia is lastig. Eigenlijk een genus dat revisie nodig heeft. Phil Withers was met Odinia bezig (had ook nog materiaal van De Kaaistoep bij hem staan), maar die is, droevig genoeg, eerder dit jaar overleden. Ik heb zelf ook nog wel wat exmplaren staan die ik nog kritisch moet gaan determineren.

Welke literatuur heb jij gebruikt om op Odinia ornata uit te komen?
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

blaauw7

Hoi Jan Willem,

Ik heb wat soorten vergeleken in de galerij van diptera.info. En dan vooral gekeken naar de poot kleur en de vlekken op de vleugels.  Het is geen Odinia boletina en ook geen Odinia maculata.  Ik zal het exemplaar tzt naar Elias of Paul sturen.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

ectemnius

Hoi Jan-Willem & Dick,

Je moet alle literatuur naast elkaar leggen die ooit is gepubliceerd. Dan lijkt het erop dat O. trifida en O. rossi herbeschrijvingen zijn van reeds bestaande soorten. O. czernyi twee soortsconcepten heeft, sensu Collin & sensu McGowan & Rotheray.
Desondanks ben ik redelijk optimistisch over het identificeren van Odinia. Ik heb nu van O. pomona, O. meierei, O. maculata (of trinotata tegenwoordig), O. xanthocera, O. trifida, O. boletina materiaal gezien. Daarmee durf ik wel het volgende te zeggen:

Het beestje hier is een van de twee volgende soorten O. meierei of O. ornata. Het verschil in die soorten zit em voornamelijk in de ventro-apical setae van de midden tibia.

Groetjes,
Elias

blaauw7

Ik stuur het beest deze week nog naar je toe Elias. Zou leuk zijn als het een ornata is.
Groeten,
Dick Belgers

ectemnius

Hartelijk dank, Dick!

Het is dan, vanwege het geheel grijze borststuk en de kleine ongelijke borstels ventro-apicaal op de middentibia Odina meijerei, een vrouwtje!

@Jan-Willem, heb jij deze soort weleens gevangen?
Naast dit exemplaar is de soort bekend uit Den Haag en Hilversum. Gevonden op Iep met veel Scolytus scolytus.

Groetjes,
Elias

blaauw7

Dank je wel Elias. Bijzondere soort dus.
Ik had vorige week een  Scolytus op het laken in de tuin. Deze moet nog naar TH voor ID
https://waarneming.nl/waarneming/view/200285709
Groeten,
Dick Belgers

ectemnius

Kijk! Graag zou ik weten welke soort dit is en of er iets over de biologie van de soort bekend is!

jeeweevz

@Elias: Ik heb Odinia meijerei in 1989 in Kaatsheuvel in een malaisevalmonster aangetroffen. Daarna geen nieuwe waarnemingnen van mijn kant.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

blaauw7

Theodoor heeft naar de Scolytus  gekeken en het is een Scolytus scolytus
Groeten,
Dick Belgers