Compactcamera om insecten te fotograferen

Gestart door Lucas Alferink, oktober 17, 2020, 11:24:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lucas Alferink

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een compactcamera van max. 600 euro om insecten mee te fotograferen. Ik heb veel goede verhalen gehoord over de Olympus TG-5 (niet meer verkrijgbaar maar zijn opvolger de TG-6 wel), alleen deze wordt ook veel gebruikt voor onderwater fotografie en dat ga ik nooit doen. De Canon powershot G7 mark II en III en de Sony cyber-shot RX100 serie (bv. RX100 IV) zijn mij aangeraden in een camera winkel. Hebben jullie enige ervaring met deze toestellen of weten jullie nog andere merken/series?

Ik hoor graag jullie mening.
Met vriendelijke groet,

Lucas Alferink

Bart van Hoogstraten

Ze zijn de Panasonic Lumix DMC-FZ1000 (bridgecamera) aan het dumpen op het moment. Hij kostte vorig jaar nog € 900,- en is nu bij verschillende leveranciers te krijgen voor € 540,-. Ik heb hem speciaal voor insectenfotografie gekocht en de macro-functie is fantastisch (stelt op de automaat scherp tot 3 cm. van het object). Ik ben er redelijk tevreden over maar voor macro-opnames in het schemer of duister valt hij erg tegen omdat de forse Leica-lens een schaduw werpt bij het flitsen. Om die schaduw niet over je insect te krijgen moet je minimaal 25 cm. van het object blijven en zijn de foto's ervan gewoon weer middelmatig. In het donker gebruik ik daarom nog altijd mijn oude Sony DSC-HX60 (compactcamera). (Die overigens ook redelijke foto's maakt. Zeker voor die prijs -> Zie bijlage).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gbeersma

Dat probleem zou je misschien met een (ring-)flitser kunnen ondervangen als dat er op gemonteerd kan worden. Maar dan wordt het aankoopbedrag natuurlijk wel groter.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gbeersma op oktober 17, 2020, 13:06:26 PM
Dat probleem zou je misschien met een (ring-)flitser kunnen ondervangen als dat er op gemonteerd kan worden. Maar dan wordt het aankoopbedrag natuurlijk wel groter.

Dat is nogal een pijnlijk puntje. Ik heb een ringflitser liggen maar ik ben het setje met tussenringen kwijt waarmee je hem kunt monteren. De enige tussenring die ik nog heb is te klein.  :'(
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Klaas v d Meer

#4
Ik heb hier een olympus liggen weet alleen niet wat voor type .
Weet alleen het model nummer SP-590 UZ (E).
Hij is van 03-04-2010.
Groetjes.


Citaat van: Lucas Alferink op oktober 17, 2020, 11:24:02 AM
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een compactcamera van max. 600 euro om insecten mee te fotograferen. Ik heb veel goede verhalen gehoord over de Olympus TG-5 (niet meer verkrijgbaar maar zijn opvolger de TG-6 wel), alleen deze wordt ook veel gebruikt voor onderwater fotografie en dat ga ik nooit doen. De Canon powershot G7 mark II en III en de Sony cyber-shot RX100 serie (bv. RX100 IV) zijn mij aangeraden in een camera winkel. Hebben jullie enige ervaring met deze toestellen of weten jullie nog andere merken/series?

Ik hoor graag jullie mening.
Groeten van Klaas.

Rob Koelman

#5
Ik heb dit voorjaar begin dit jaar iemand met een een Olympus Tough gezien (misschien hierboven al genoemd als Olympus TG). Deze heeft een ingebouwde ringflitser en levert zowel boven als onderwater zeer goede macrofoto's...
Met vriendelijke groet, Rob

lukasverboom

#6
Citaat van: Rob Koelman op oktober 17, 2020, 22:51:17 PM
dit voorjaar

Deze winter*. Dit is de TG5, inderdaad heel handig voor supermacro, maar je moet wel erg dichtbij komen en dat is voor veel insecten niet zo handig. De TG6 is erg vergelijkbaar (dezelfde onderwaterhuis past erbij, bijvoorbeeld), en schijnt nog net iets beter te zijn. Je kunt wel heel dichtbij komen. En hij kan onder water :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

haakbek

Ik gebruik al een aantal jaren dexe camera (eerste lichting) mijn ervaring is als je wat afstand houdt van de insecten krijg je prima scherpe foto's, je hoeft niet er bovenop te fotograferen
Groet
Hans Meijer

Lucas Alferink

Met vriendelijke groet,

Lucas Alferink

pdeknijff

Als compact camera is de Touch 6 een erg goed alternatief, vooral als je de ingebouwde stacking optie gebruikt. Ik gebruik de flitser nooit, maar wel de ingebouwde led-light met een diffusor (moet je apart aanschaffen). Scherpte diepte blijft altijd een dingetje voor macro daarom gebruik ik de ingebouwde stacking, maar dan moet het insect wel stilzitten en je moet er dichtbij zijn.

Daarom gebruik ik, als ik specifiek op macro-jacht ga, toch liever mijn Nikon spiegelreflex met 200mm macro (gaat tot 1:1) en ga binnenkort ook een Laowa macrolens gebruiken welke tot 2:1 gaat.

Heb de Tough altijd bij me en voor planten en paddenstoelen vind ik hem heel erg goed.

Bij gevangen insecten, in huis, vind ik hem erg goed, maar er zijn andere alternatieven die zinder stacking te gebruiken ook erg goed zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff