Welke Spin is dit?

Gestart door Piter Anjema, februari 06, 2006, 22:50:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piter Anjema





Ik vond deze in juni op de heide

Wie helpt?

wj_emsens

#1
Lijkt op dolomedes fimbriatus.
Willem-Jan Emsens

Dragonfly

#2
Inderdaad waarschijnlijk gerande oeverspin.
Mooie beesten, hé?
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

fungi_nl

leuk om er 1 van mij toe te voegen :)

wie o wie?

han.endt

#4
Gewone Mijnspin, Atypus affinis, mannetje. Ga ik er wel even vanuit dat de foto niet in Zuid-Limburg is genomen. Daar loopt namelijk nog een sterk gelijkende soort rond.

fungi_nl

Nee hoor, in de Loonse en drunense duinen op een zandpad naast het fietspad.

han.endt

CiteerNee hoor, in de Loonse en drunense duinen op een zandpad naast het fietspad.
Dan weten we wat het is.  :)  

fungi_nl

CiteerGewone Mijnspin

Is het een zeldzaamheid of gewoon in de betekenis van veel voorkomend?
Ik zie die dingen nooit, dus het zegt me helemaal niet zo veel. Ben alleen nieuwsgierig. :)

Vincent

#8
Als je de waarnemingen invoert, of de soort opzoekt kun je de zeldzaamheid wel vinden. Volgens de gegevens op de site zou het een zeldzame spin zijn. Leuke waarneming dus.
Vincent

acherontia

Het is geen zeldzame spin op de plekken waar hij voorkomt, de spinnen leven nogal verborgen en worden daardoor niet veel gezien, met name in het najaar kom je ze nogal eens tegen. Ook zijn ze vooral in de schemering en 's nachts actief, tijdens het nachtvlinderen op de Veluwe kom ik er soms tientallen tegen op een avond.

Het is onze meest primitieve spin en de nauwste verwant van de vogelspinnen, ook de enige inheemse spin met kaken die verticaal bewegen i.p.v. horizontaal. Absoluut een mooi beest en leuk om waar te nemen, echter bij veel geleedpotigen is de term zeldzaam vaak wat minder informatief en betekent veelal wordt weinig gezien.

Vriendelijke groeten,

Jeroen Voogd

fungi_nl

Citeerde term zeldzaam vaak wat minder informatief en betekent veelal wordt weinig gezien.

Dat is bij de paddestoelen net zo. Ik was alleen nieuwsgierig.
Ik ben weer op de hoogte. :)