Op liggend naaldhout

Gestart door Henri van Dodeweerd, oktober 16, 2020, 19:18:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Tijdens een museumbezoekje kwam ik deze zwam tegen op een liggend stuk naaldhout. De AI kwam aan met Ceratiomyxa Porioides. Op het eerste gezicht zie ik wel gelijkenis, maar ik ben absoluut geen kenner...

Als leek is het overigens moeilijk te begrijpen dat een soort  al ruim 150 keer is ingevoerd en dat de status nog steeds staat op 'Komt niet voor'.  ;)

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201747726/.
1 Ceratiomyxa porioides
datum: 2020-10-15
locatie: Eindhoven - Genneperparken (NB)

foto's:



Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

rietvanoosten

#2
Meeste van dit soort zwammen is  :micro: werk Henri en dan is het vaak nog lastig als je geen sporen in beeld krijgt.
Ceratiomyxa is gemakkelijk weg te vegen (= slijmzwam)
Ter info  :blink:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=426876.msg2225873#msg2225873
met vriendelijke groet, Riet

Henri van Dodeweerd

Dag Riet, Het was inderdaad makkelijk weg te vegen. Dus een slijmzwam zal wel kloppen dan.

Verder een interessante discussie in het topic waar je naar linkt. Voor mij wel lastige materie ;).
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

c.vangeer

Bizar dat dit een splijtzwam kan zijn. Ik verwacht dan als gevorderde leek toch niet van die scherpe structuren te zien en kom niet veel verder dan: wat een
Mooi organisme.
Groet
Ciska

Marian Jagers

Oei, dit is geen slijmzwam en ook geen splijtzwam maar een resupinate polypoor.
Werk voor de  :micro:
Groeten Marian

Henri van Dodeweerd

Dank voor de reacties! Geen slijmzwam dus... De  :micro: ontbreekt mij net als de kennis ;). Daarnaast was dit een vakantiewaarneming, dus meer zal het nooit gaan worden. Maar van het mooie is genoten, en met de foto's kan dat nog steeds...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rob Koelman

Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 16, 2020, 19:18:54 PMAls leek is het overigens moeilijk te begrijpen dat een soort  al ruim 150 keer is ingevoerd en dat de status nog steeds staat op 'Komt niet voor'.  ;)

Dat komt vermoedelijk omdat het 'wonderprogramma' Obsidentify iedere keer weer deze naam tevoorschijn tovert en veel mensen niet doorhebben dat het programma voor veel soortgroepen niet zo betrouwbaar is als de eenzijdige propaganda vanuit waarneming.nl zelf wil doen geloven...
Met vriendelijke groet, Rob

e.moors

Citaat van: Rob Koelman op januari 26, 2021, 23:50:59 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 16, 2020, 19:18:54 PMAls leek is het overigens moeilijk te begrijpen dat een soort  al ruim 150 keer is ingevoerd en dat de status nog steeds staat op 'Komt niet voor'.  ;)

Dat komt vermoedelijk omdat het 'wonderprogramma' Obsidentify iedere keer weer deze naam tevoorschijn tovert en veel mensen niet doorhebben dat het programma voor veel soortgroepen niet zo betrouwbaar is als de eenzijdige propaganda vanuit waarneming.nl zelf wil doen geloven...

betrouwbaarheid van obsIdentify is soms twijfelachtig, maar voor veel mensen is het een prima hulpmiddel (dat ook voor paddenstoelen echt veel beter is dan iedereen hier steeds maar wil doen geloven). Ja het maakt fouten en soms hele rare fouten (met raar bedoel ik andere soorten fouten dan mensen zouden maken) maar niet perse meer fouten. Tuurlijk, je moet het niet vergelijken met het  gemiddelde publiek in dit forum, maar vraag eens wat mensen in een winkelstraat om een paddenstoel te beoordelen en de antwoorden zullen ook nergens op slaan. Het enige echte probleem dat ik ermee heb is voor de validatie van waarnemingen: die onzinnige zaken worden nu ook ingevoerd (door dat onwetende winkelstraat publiek wat voorheen niet meedeed) Meer werk, maar als het mensen helpt om interesse voor biodiversiteit te ontwikkelen dan vind ik dat nog niet zo'n slechte ontwikkeling (en voor het onvermijdelijk commentaar komt: het zal die interesse zeker niet bij iedereen ontwikkelen)

Voor wat betreft het wel/niet voorkomen van C. poroides, zie deze post van Marian: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,426876.msg2225873.html#msg2225873
Dat heeft dus een heel andere oorzaak en niets met obsIdentify te maken.
mvg. Eric

Henri van Dodeweerd

De AI is mijns inziens zeker niet altijd goed, maar geeft vaak wel aardig richting. Dus een leuk hulpmiddel. Maar het bijzondere vind ik dat hij een soort voorstelt, die hier niet voorkomt (aldus de statusaanduiding). Ik zou verwachten dat die niet meegenomen worden in die software. Maar ach, ook dat is niet zo'n probleem ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rob Koelman

Citaat van: e.moors op januari 27, 2021, 08:18:19 AMbetrouwbaarheid van obsIdentify is soms twijfelachtig, maar voor veel mensen is het een prima hulpmiddel (dat ook voor paddenstoelen echt veel beter is dan iedereen hier steeds maar wil doen geloven). Ja het maakt fouten en soms hele rare fouten (met raar bedoel ik andere soorten fouten dan mensen zouden maken) maar niet perse meer fouten.

Werkelijk? Daar denkt één van de admins duidelijk anders over. Zie dit topic, vanaf reactie 17: https://forum.waarneming.nl/index.php?topic=478222:

Citaat van: Carolien op januari 23, 2021, 22:54:36 PM... Ik kan me voorstellen dat Obsidentify een makkelijk middel is als je net begint, maar helaas is deze voor paddenstoelen (nog) niet betrouwbaar. ...

... Er worden tegenwoordig veel meer (ongedocumenteerde) paddenstoelen-waarnemingen ingevoerd (mede door obsidentify) Het begint steeds vaker op te vallen, dat sommige van die Obs-waarnemingen niet/nauwelijks meer gecontroleerd worden. Zo komen er bij de paddenstoelen zelfs schelpen en insekten binnen :rolleye:, waaruit je eenvoudig kunt concluderen dat sommige mensen "lui" worden door de app en zelfs niet eens meer hun antwoord controleren (en dat maakt het er allemaal niet beter op) Vandaar dat ik probeer je het gebruik van die app af te raden en je te stimuleren zelf actief de boeken in te duiken (dan blijft het vaak ook beter hangen dan wanneer er een foutief antwoord wordt uitgespuugd door een app) ...

Citaat van: Carolien op januari 24, 2021, 00:03:33 AM... Noem me maar een zeur, maar ik zie een sterk vervuilde database waar allerlei troep wordt gedumpt dankzij Obsidentify. Inmiddels lopen we 395.000 waarnemingen achter. Soms, op een "luie" zondag werk ik 4000 waarnemingen weg, allemaal in mijn eigen tijd.
Met vriendelijke groet, Rob

tstrik

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 27, 2021, 09:13:37 AM
De AI is mijns inziens zeker niet altijd goed, maar geeft vaak wel aardig richting. Dus een leuk hulpmiddel. Maar het bijzondere vind ik dat hij een soort voorstelt, die hier niet voorkomt (aldus de statusaanduiding). Ik zou verwachten dat die niet meegenomen worden in die software. Maar ach, ook dat is niet zo'n probleem ;)

Heb je misschien de instelling van OBS staan op Europese soorten?, daar kan namelijk het verschil zitten.
Mvgr.,
Theo Strik

paddenstoelenmonster

Hallo Forumleden. |ik wil het nog even opnemen voor de Admins Eric en Caroliuen. Ja OBSidentify zit er bij houtzwammen nog vaak (ver) naast, maar dat komt mijns inziens grotendeels omdat er daar gewoonweg bveel te weinig gevallideerde foto's beschikbaar zijn. Maar als ik bijvoorbeeld naar de - toch behoorlijk nieuwe en eerst zeldzame soort - Valse teervlekkenzwam kiujk, dan heeft OBSidentify het juist wel vaak goed. Nu heeft die ook duidelijke kenmerken en is vaak fors van formaat. Natuurlijk worden mensen er lui door, maar aan de andere kant gaan nu opeens veel meer mensen zich voor paddenstoelen intersseren, en dat is toch pure winst. Nu zijn er daardoor veel meer waarnemers actief en zie je dat behoorlijk veel soorten nu de laatste 2 jaar (sinds de invoering van de app) ineens veel meer gevonden worden. Niet dat ze nu meer voorkomen, maar er zijn gewoon veel meer waarnemers op pad. En uiteraard heel veel hulde voor de Admins die al dat validatiewerk op vrijwillige bvasis verrichten!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.


Carolien

#14
Citaat van: Rob Koelman op januari 27, 2021, 13:43:00 PM
Citaat van: e.moors op januari 27, 2021, 08:18:19 AMbetrouwbaarheid van obsIdentify is soms twijfelachtig, maar voor veel mensen is het een prima hulpmiddel (dat ook voor paddenstoelen echt veel beter is dan iedereen hier steeds maar wil doen geloven). Ja het maakt fouten en soms hele rare fouten (met raar bedoel ik andere soorten fouten dan mensen zouden maken) maar niet perse meer fouten.

Werkelijk? Daar denkt één van de admins duidelijk anders over. Zie dit topic, vanaf reactie 17: https://forum.waarneming.nl/index.php?topic=478222:

Citaat van: Carolien op januari 23, 2021, 22:54:36 PM... Ik kan me voorstellen dat Obsidentify een makkelijk middel is als je net begint, maar helaas is deze voor paddenstoelen (nog) niet betrouwbaar. ...

... Er worden tegenwoordig veel meer (ongedocumenteerde) paddenstoelen-waarnemingen ingevoerd (mede door obsidentify) Het begint steeds vaker op te vallen, dat sommige van die Obs-waarnemingen niet/nauwelijks meer gecontroleerd worden. Zo komen er bij de paddenstoelen zelfs schelpen en insekten binnen :rolleye:, waaruit je eenvoudig kunt concluderen dat sommige mensen "lui" worden door de app en zelfs niet eens meer hun antwoord controleren (en dat maakt het er allemaal niet beter op) Vandaar dat ik probeer je het gebruik van die app af te raden en je te stimuleren zelf actief de boeken in te duiken (dan blijft het vaak ook beter hangen dan wanneer er een foutief antwoord wordt uitgespuugd door een app) ...

Citaat van: Carolien op januari 24, 2021, 00:03:33 AM... Noem me maar een zeur, maar ik zie een sterk vervuilde database waar allerlei troep wordt gedumpt dankzij Obsidentify. Inmiddels lopen we 395.000 waarnemingen achter. Soms, op een "luie" zondag werk ik 4000 waarnemingen weg, allemaal in mijn eigen tijd.

Ik vind het echt wel een lastig dingetje. Zoals Henk aangeeft, gaan er sinds de app er is, meer mensen naar paddenstoelen kijken (en dit is juist alleen maar toe te juichen natuurlijk) Ik snap dat het voor sommigen een steuntje in de rug is, maar ik hoop gewoon echt dat iedereen ook nog gewoon lekker die boeken in blijft duiken. Paddenstoelen determineren is een vak apart. Er is vaak veel informatie voor nodig om ze op naam te kunnen brengen. Dit is allemaal informatie die de app niet krijgt van één enkele foto, een app kan namelijk niet ruiken, voelen, proeven, een match maken met het substraat of de onderkant van de paddenstoel bekijken. Allemaal belangrijke informatie die helaas bij heel veel waarnemingen niet wordt toegelicht..Soms zie ik mensen hier op het forum dagenlang stoeien achter de microscoop, ik heb daar zoveel respect voor.. En soms komen ze ondanks alle inspanningen niet eens tot een bevredigend resultaat. Om maar aan te geven hoe ingewikkeld paddenstoelen eigenlijk zijn ;D

Het zou enorm helpen als (sommige)waarnemers hun vondsten wat uitgebreider zouden documenteren. Ik verwacht dit niet van een vogelaar die eens een keertje tegen een paddenstoel aanloopt, maar wel een klein beetje van de mensen die hier op waarneming toch al jarenlang (op het forum) meelopen :duim:


Hartelijke groet Carolien Reindertsen

Henri van Dodeweerd

Citeer
Het zou enorm helpen als (sommige)waarnemers hun vondsten wat uitgebreider zouden documenteren. Ik verwacht dit niet van een vogelaar die eens een keertje tegen een paddenstoel aanloopt, maar wel een klein beetje van de mensen die hier op waarneming toch al jarenlang (op het forum) meelopen :duim:

Ik ga er nog beter mijn best op doen, Carolien! Als generalist, is het wel eens lastig wat je allemaal precies moet documenteren. Maar door jullie geduldige reacties, wordt het hopelijk steeds beter.
Overigens  deel ik je bewondering voor mensen die met microscoop en vele lastige termen, zich in de materie kunnen vastbijten.

Overigens vertrouw ik de AI nooit zomaar, maar eerst checken. Dit zorgt er voor dat ik hem bij de paddenstoelen meestal niet vertrouw :)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd