veegplek op berk?

Gestart door anna, mei 11, 2008, 12:07:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

anna

Dit vond ik aan een berk. Zou dit een veegplek zijn van een reebok?
hartelijke groet, Annelien

wimtegels

Ik geloof niet dat dit een veegplek van een reebok is. Sie zie ik meestal aan dunnere bomen en dan hangen de repen bast er naast.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

GijsB

zit die plek nou onder het bloed :mellow:  
Gijs

wimtegels

Volgens mij is het gewoon de sap van de berk.

Vroeger oogsten we dat nog.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

anna

Wat werd er dan met het sap gedaan?
hartelijke groet, Annelien

logico

CiteerWat werd er dan met het sap gedaan?
Het sap kun je in ieder geval drinken. Ik doe het in de lente heel vaak als ik de hele dag in het veld rond struin. Met een handboortje een gat in de berk boren. Vocht opvangen en het gaatje weer dichten met een stukje tak of iets dergelijks, zodat je de boom niet "vermoord"

Het sap is lekker en gezond!
Met vriendelijke groet,
Patrick


g.j. keizer

#7
CiteerWat werd er dan met het sap gedaan?
Annelien,
Zie mijn posts over berkensap (en ahornsiroop) onder http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=44172
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

vuurvlinder

Citeer
CiteerWat werd er dan met het sap gedaan?
Annelien,
Zie mijn posts over berkensap (en ahornsiroop) onder http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=44172
Maar maple syrup oftewel ahorn syrup word toch gemaakt van esdoorn? Bij mijn weten niet van berk.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

We hebben er vrij veel wijn van gemaakt.

Ook hebben wel wel eens berkenwater verkocht aan kappers. Ik weet niet precies wat die daar mee deden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

anna

Allemaal heel hartelijk dank voor de reacties!!
hartelijke groet, Annelien

wimtegels

Maar nou weten we nog niet waar die beschadiging vandaan komt. Misschien door mensen veroorzaakt. Het lijkt me in ieder geval behoorlijk vers. En het lijkt net op ringen om de boom te laten sterven. Dan wordt de bast over een flinke hoogte rond de hel omtrek van de boom verwijderd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

CiteerMaar maple syrup oftewel ahorn syrup word toch gemaakt van esdoorn? Bij mijn weten niet van berk.
Astrid,
Klopt, maar onder hetzelfde topic (zie link) is later ook nog een foto van een bloedende esdoornstomp geplaatst, waarop ik eveneens heb gereageerd.

Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citeer- We hebben er vrij veel wijn van gemaakt.
- Ook hebben wel wel eens berkenwater verkocht aan kappers. Ik weet niet precies wat die daar mee deden.
Wim,
- Op dezelfde manier als mijn Rijssense opoe (zie link) dat deed en met hetzelfde (explosieve) resultaat ?
- Haarwater : Birkenwasser van Dr. Kneipp.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Gerrit, ik zie de link niet :o  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Ja leuk, die brekende flessen en ploppende kurken. Heb ooi cusrsussen gegeven voor mensen die zelf wijn wilde maken. De ongeduldige bottelden te vroeg met min explosies als gevolg
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

kelly

Las deze topic en herinnerde me dat ik ook ooit een foto heb gemaakt van zoiets.
Heb hem ff opgesnord.
Natuurlijk de Groetjes
          Kelly