Hoofdmenu

mammoet?

Gestart door Jeroen Hoek, oktober 15, 2020, 22:44:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Hallo!
Ik zou graag willen weten van welke soort dit is. En waar dit stuk bot in het dier heeft gezeten.
Het lag bij eb op het strand van Meijendel. Ik heb het ding verzamelt, dus als er vraag is naar meer foto's, dan voeg ik deze toe.
het is ongeveer 8,5 cm in lengte en ongeveer 7,5 in breedte. Iemand enig idee?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201706517/.
1 Wolharige Mammoet - Mammuthus primigenius dood, fossiel
datum: 2020-10-14
locatie: Meijendel - strand (ZH)

foto's:







met vriendelijke groet, Jeroen

Rob Koelman

#1
Een distaal (meest ver van lichaam verwijderd) stuk van een radius (spaakbeen) van een groot zoogdier, vermoedelijk paard (Equus), zeker geen mammoet.

Wat opvalt is dat het een afgezaagd stuk lijkt. Er is in ieder geval geen 'normale breuk' te zien. Dat zou dan eerder wijzen op een stuk slachtafval van niet fossiele datum. De kleur daarentegen suggereert weer wel een fossiele leeftijd...

Voorlopig in ieder geval gewoon bewaren.
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Slachtafval uit de prehistorie? Eigenlijk best gaaf. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Jeroen Hoek

#3
een mammoet had ik zelf niet ook niet verwacht, maar ik denk wel dat het iets prehistorisch is, het is heelmal bruin gekleurd. een paard lijkt mij ook logisch. het bot is inderdaad heel recht 'afgesneden'
met vriendelijke groet, Jeroen

Rob Koelman

Citaat van: Merel op oktober 16, 2020, 09:21:57 AMSlachtafval uit de prehistorie? Eigenlijk best gaaf. :)

Als het inderdaad om prehistorisch materiaal gaat is dat zeker leuk. Maar de kans op jonger materiaal (hooguit paar honderd jaar oud) is natuurlijk een stuk groter. Prehistorisch slachtafval kent overigens geen zaagsporen (wel snijsporen). Ik meen dat vanaf ijzertijd/romeinse tijd zaagsporen aanwezig kunnen zijn.
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Hoek

het ziet er heel oud uit, vind ik. hoelang duurt het voordat zo'n bot echt donkerbruin is?
En wat doet het in zee?
met vriendelijke groet, Jeroen

Merel

Als het echt prehistorisch is, dan zag Nederland er in die tijd nogal anders uit. De Steentijd liep tot ongeveer 10.000 jaar geleden toen de laatste IJstijd ophield. Tijdens de IJstijd lag de Noordzee droog. Toen het ijs zich terugtrok, begon het water te stijgen en werd de westelijke helft van Nederland een gigantisch moeras. Bla bla terpen, blabla dijken. Korte samenvatting. ;)
Als het niet prehistorisch is, kan het als slachtafval met rivieren zijn afgedreven naar zee.

Overigens, als het uit de Romeinse tijd zou stammen, lijkt me dat alsnog onwaarschijnlijk cool, ook al is dat dan aanzienlijk jonger dan de prehistorie.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Jeroen Hoek

is er nog een manier om de leeftijd te achterhalen? ik ben wel benieuwd...
met vriendelijke groet, Jeroen

Rob Koelman

Citaat van: Jeroen Hoek op oktober 25, 2020, 18:42:24 PMis er nog een manier om de leeftijd te achterhalen? ik ben wel benieuwd...

Lastig om dat puur 'visueel' te doen. Als botten bijvoorbeeld in een zuurstofarme bodemlaag hebben gezeten kunnen ze er ook 'veel ouder' uitzien dan ze in werkelijkheid zijn. Dit betreft een losse vondst, zonder verdere context. In theorie zijn er methoden - zoals C14-datering - die een nadere ouderdomsbepaling mogelijk maken, maar die zijn voor dit soort losse vondsten niet interessant, want te duur...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Er is nog deze site: https://www.oervondstchecker.nl/ Misschien kun je langs die weg nog iets laten uitzoeken.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer