Hoofdmenu

4 juffers

Gestart door rrrrr, mei 11, 2008, 11:41:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

In eerste instantie dacht ik aan variabele waterjuffers (nrs 1 tm 3) maar begin nu te twijfelen.
Nr 1 gedroeg zich als een mannetje (andere juffer worstelde zich net uit een "nekggreep").
Bij nr 4 denk ik aan een vuurjuffer.
Wie helpt deze beginner aan de juiste namen?

Rob van der Rol

rrrrr

nummer 2

rrrrr

nummer 3

rrrrr

nummer 4

Goyatlah

3 maal Variable en de laatste?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

rrrrr

Bedankt voor de snelle reactie.
3x variabel dus.
En de laatste een vuurjuffer? toch?

Rob

ticor

De laatste is inderdaad een Vuurjuffer.
Er is maar 1 andere rode juffer in NL en dat is de Koraaljuffer, maar die heeft lichtgekleurde poten en een rood pterostigma.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | CuraƧao

Anne Hueber †

Je geeft zelf aan, dat je een beginner bent en dan is het toch leuk, om te weten, of het een vrouwtje of een mannetje is.
1: Variabele, vrouwtje
2: Azuur, vrouwtje. (de schouderstreep is door de belichting niet zo goed te zien, maar de onderrand van het halsschildje is niet gelobd, vandaar, dat ik uit kom op Azuur)
3:Variabele, man
4:Vuurjuffer, man

Goyatlah

Anne, kijk wat beter en denk dat we beide fout zaten. Wat denk je van Grote Roodoog?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

CiteerAnne, kijk wat beter en denk dat we beide fout zaten. Wat denk je van Grote Roodoog?
Ben ook nog maar net thuis, heb nog niet eens m'n waarnemingen ingevoerd en wilde snel even kijken.....Ik verkeek me op de belichting van de schoudrstreep en heb niet verder gekeken. Je hebt gelijk, is idd Grote roodoog.....Geen achterhoofdsvlekken.

Goyatlah

Ach, soms denk je wat te zien, en kijk je niet verder. Overkomt ons allemaal (in dit geval ons allebei) af en toe.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

rrrrr

Jullie zijn mij helemaal kwijt hoor....
Ik zie geen ander rood oog dan dat van de vermeende vuurjuffer of is dit net zoiets als bij vlinders: je noemt een vlinder een blauwtje , maar die is bruin.........

Wat is nu wat??????

Rob

Goyatlah

Var, roodoog, var, vuur
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

rrrrr

Gokje: Jullie hebben het over deze (nr 2 maar dan vanaf de andere zijde op de sensor gezet).

Rob

rrrrr

Goed gegokt dus.

Allen bedankt voor de determinatie.
Blijkt niet echt simpel a.d.h.v. foto's.
Ik ga proberen in het vervolg meer aanzichten op de plaat te zetten.

Rob

Anne Hueber †

Ja, klopt helemaal. Kijk maar eens naar de achterhoofdsvlekken.....deze heeft dat niet. En waterjuffers hebben lichte achterhoofdsvlekken.

Jeroen Nagtegaal

Mm, lijkt me toch logisch, Kan aan mij liggen maar mijn 1e indruk was al gelijk grote roodoog.

Maar de rode ogen komen nog iets later teminste bij mannen, bij vrouwtjes blijven ze afwezig meen ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

CiteerMm, lijkt me toch logisch, Kan aan mij liggen maar mijn 1e indruk was al gelijk grote roodoog.

Maar de rode ogen komen nog iets later teminste bij mannen, bij vrouwtjes blijven ze afwezig meen ik.
Goed hoor, dat je dat gelijk zag :duim:  Vrouwtjes krijgen ook rode ogen, maar die zijn dan roodbruin.

Jeroen Nagtegaal

De bovenkant van de ogen id niet bruikkleurig zoals vaak bij var of azuur is/ Dan gaat bij mij als de 1e gedachte naar roodoog, ff snel de schouderstreep en dan wordt de indruk al meer bevestiging.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Citeerff snel de schouderstreep
Deze schouderstreep is niet echt de regel. Bij Grote roodoog is de schouderstreep meestal onderbroken of gereduceerd. Kleine roodoog heeft een volledige schouderstreep (zelden onderbroken)

Jeroen Nagtegaal

Maar wel een indicatie!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Maar alle combinaties komen voor en schouderstrepen mogen dan ook hooguit als ondersteunend bewijs gezien worden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's