Slanke gans

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, oktober 14, 2020, 20:07:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Wellicht valt er niet veel over te zeggen; Ze vlogen op grote hoogte over en heb dus alleen maar kleine afbeeldingen die louter uit profielen bestaan. Maar wat mij opviel was hoezeer rank ze waren. Wie weet kan iemand ze tegen alle verwachting in toch duiden.

Alvast dank,

Vriendelijke groet,

Daan

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201651327/.
18 Gans onbekend - Anser / Branta spec. gezien
datum: 2020-10-14
locatie: Haarlem - Oude Spaarndammerpolder (NH)

foto's:





Vlogen op grote hoogte over. Wat mij opviel was hoezeer rank ze waren.

OJGoreng

Rotgans, lijkt me. Ik meen zelfs de lichte halsvlek te zien bij de meeste vogels.
Met vriendelijke groet, Zainal

D.J.Chr. Zuidweg

Dank voor de hulp! Had ik ook al in gedachten, dank voor de bevestiging!

lukasverboom

Die lichte halsvlek zie ik niet, en dat zou zo ver het binnenland in toch wel een opmerkelijke waarneming zijn.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

OJGoreng

Er vliegen deze week af en toe best aardige aantallen boven Amsterdam e.o., en da's een stukje verder naar binnen. Dat is eigenlijk elk jaar wel het geval rond deze tijd. Voor wat betreft de halsvlek - het lijkt op de foto's, althans in mijn beleving, alsof de koppen bijna los van de halzen zweven. Dat zou door een heel dun halsje kunnen komen, maar lijkt me ook consistent met de aanwezigheid van een witte vlek op die plek. De foto's zijn slecht op te lichten (zijn er toevallig originelen in RAW format?), maar lijk dan wel een donkere borst op een schijnbaar donker onderkleed met een witte kont te zien. Voor wat het waard is, etc.
Met vriendelijke groet, Zainal

D.J.Chr. Zuidweg

Dank voor de reacties! Ik heb helaas geen foto's in RAW-format. Alles bezien durf ik er mijn handen voor in het vuur te steken. Rotganzen zijn ook geen ongewone gasten in Haarlem.