Oh die piepers ...

Gestart door Jan2002, oktober 14, 2020, 17:37:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

Obsidentify weet het ook niet zker: oeverpieper, of toch graspieper?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201640264/.
1 Oeverpieper - Anthus petrosus gezien
datum: 2020-09-29
locatie: Terschelling (FR)

foto's:

Groet,
Jan

Lisette

Citaat van: Jan2002 op oktober 14, 2020, 17:37:40 PM
Obsidentify weet het ook niet zker: oeverpieper, of toch graspieper?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201640264/.
1 Oeverpieper - Anthus petrosus gezien
datum: 2020-09-29
locatie: Terschelling (FR)

foto's:


De herkenningsapp werkt helaas niet altijd 100% met vogel foto's. Ik denk dat dit een graspieper is.  De tekening in de vogelgids van de graspieper lijkt hier het meest op.

OJGoreng

Is dit de enige foto die je hebt van deze vogel? Graspieper heeft bleekroze pootjes, oeverpieper heel donkere. Dat laatste lijkt bij het beest op deze foto ook het geval te zijn. Ook de schijnbaar uniform donkere snavel en de wat grijsgroenige kleurstelling van het beestje vind ik beter bij oeverpieper passen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jan2002

@Zainal, ook ik vond hem inderdaad wat te donker voor een graspieper, vandaar mijn twijfel. Helaas heb ik geen andere foto's, eigenlijk viel mij thuis pas de wat donkerdere kleur op.
Groet,
Jan

frankneijts

De gave oogring (niet doorbroken vóór het oog door de teugel) is hier een hard kenmerk pro Graspieper. In NL hebben alleen Roodkeel- en Graspieper een dergelijke gave oogring: alle andere in ons land voorkomende piepers hebben allemaal een doorbroken oogring. Verder hebben Oeverpiepers altijd een heel donker getekende achterflank en zijn de donkere strepen sowieso altijd minder scherp dan die van Graspieper: breder maar vager. Andere kenmerken zoals kleur poten en algemene verenkleed zijn meer dubieus omdat de pootkleur bij beide soorten varieert van licht naar donker (en andersom bij Oeverpieper) en Graspieper sowieso een variabel gekleurd verenkleed heeft ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

#5
Citaat van: frankneijts op oktober 14, 2020, 22:42:27 PM
De gave oogring (niet doorbroken vóór het oog door de teugel) is hier een hard kenmerk pro Graspieper.

Misschien dat ik dat niet goed zie,maar is de oogring op de foto niet juist wél doorbroken voor de teugel?

Overigens vind ik dan de snavelvorm en onderkleedstreping inderdaad wel weer heel erg pro graspieper, bij nader inzien.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

#6
Citaat van: OJGoreng op oktober 15, 2020, 00:55:10 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 14, 2020, 22:42:27 PM
De gave oogring (niet doorbroken vóór het oog door de teugel) is hier een hard kenmerk pro Graspieper.

Misschien dat ik dat niet goed zie,maar is de oogring op de foto niet juist wél doorbroken voor de teugel?

Overigens vind ik dan de snavelvorm en onderkleedstreping inderdaad wel weer heel erg pro graspieper, bij nader inzien.
Bij vergroten van de foto zie je dat dit slechts wat schaduw is, niet echt 'doorgeknipt' .. Inderdaad is ook de snavelvorm typisch voor Gras: Oeverpieper heeft een lijsterachtige snavel, relatief veel forser dus.

Het lijkt wel dat in discussies over pieper-ID het oogringkenmerk nauwelijks wordt gebruikt en soms zelfs niet erg serieus.wordt genomen. Misschien is het dan goed om te weten dat de auteurs van het recente nieuwe ID-handboek https://www.dutchbirding.nl/recensies/1471/handbook_of_western_palearctic_birds daar anders over denken ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lisette

Citaat van: frankneijts op oktober 14, 2020, 22:42:27 PM
Verder hebben Oeverpiepers altijd een heel donker getekende achterflank
dit was precies de reden dat ik hier een graspieper in zag. In de ANWB gids wordt de oeverpieper met veel donkerdere flanken afgebeeld dan de graspieper, de vogel op de foto past veel beter bij het plaatje van de graspieper. Dat van de ononderbroken oogring wist ik niet, dat staat er in de gids ook niet bij. Ik denk dat ik dat er in die van mij maar bij ga schrijven, altijd handig om te weten ;).

frankneijts

Citaat van: Lisette C. op oktober 15, 2020, 20:11:55 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 14, 2020, 22:42:27 PM
Verder hebben Oeverpiepers altijd een heel donker getekende achterflank
dit was precies de reden dat ik hier een graspieper in zag. In de ANWB gids wordt de oeverpieper met veel donkerdere flanken afgebeeld dan de graspieper, de vogel op de foto past veel beter bij het plaatje van de graspieper. Dat van de ononderbroken oogring wist ik niet, dat staat er in de gids ook niet bij. Ik denk dat ik dat er in die van mij maar bij ga schrijven, altijd handig om te weten ;).

Mijn eerste èchte vogelgids was 1 van de eerste drukken van de Petersons Vogelgids die, bij vorderend gebruik en toenemende ervaring, steeds vaker tekort schoot. Net als jij loste ik dat op door opgedane en in de gids ontbrekende kennis zelf aan te vullen met aantekeningen en schetsjes 'tussen de regels door'.. Helaas raakte ik m kwijt door een inbraak in mn auto .. :wacko:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan2002

Citaat van: Lisette C. op oktober 15, 2020, 20:11:55 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 14, 2020, 22:42:27 PM
Verder hebben Oeverpiepers altijd een heel donker getekende achterflank
dit was precies de reden dat ik hier een graspieper in zag. In de ANWB gids wordt de oeverpieper met veel donkerdere flanken afgebeeld dan de graspieper, de vogel op de foto past veel beter bij het plaatje van de graspieper. Dat van de ononderbroken oogring wist ik niet, dat staat er in de gids ook niet bij. Ik denk dat ik dat er in die van mij maar bij ga schrijven, altijd handig om te weten ;).
Grappig hoe dit werkt. Mijn ingeving om aan oeverpieper te denken was juist dat hij donkerder leek dan graspiepers die ik vrijwel op dezelfde plek zag (zie mijn andere pieper-post), en ik me uit de ANWB-gids herinnerde dat oeverpiepers donkerder zijn. Oogring was mij idd ook niet bekend. Dank voor de opheldering.
Groet,
Jan