Nieuw boek over Finse Lieveheersbeestjes

Gestart door Arp, oktober 13, 2020, 12:40:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Even uit m'n zelf-opgelegde "Forumsverbot" gekropen voor het volgende:

Gerrian maakte mij en wat andere liefhebbers attent op een mooi nieuw boek over de Finse Lieveheersbeestjes:

"Suomen leppäkertut" van Sami Karjalainen

http://www.leppikset.fi/

Ze liet ook een paar scans zien van pagina's van soorten waar we wat over aan het communiceren waren en die maakten een erg positieve indruk. Prachtig beeldmateriaal van heel veel ontwikkelingsstadia, varianten en genitaal per soort, ook van soorten waar ik nog nooit een foto van een larve of een pop van gezien had. Voor mij een no-brainer dat ik het boek hebben wil.

Gerrian liet weten dat het boek weliswaar in principe als tweetalig Fins-Engels wordt aangeprezen, maar dat de Engelse stukjes summiere samenvattingen zijn die duidelijk minder uitgebreid zijn dan de Finse teksten. Het beeldmateriaal is van wat ik ervan gezien heb echter niet te kloppen. De voorbeeldpagina op de website doet de inhoud geen recht.

Nu heb ik geïnformeerd bij een aantal Finse boekhandelaren. Sommigen verzenden niks naar het buitenland en als ze dat wel doen zijn de verzendkosten erg hoog (circa 25 Euri voor twee boeken).

Dus toch maar weer eens inventariseren of er meer interesse is. Zoals het er nu uitziet kan ik bij voldoende interesse (10+) de boeken krijgen voor circa 25 Euro per stuk en 30 Euro verzendkosten naar NL. Dat komt dus op ongeveer 28 Euro per boek en dan nog distributie in NL, wat op de gebruikelijke manier kan van langsbrengen als ik toch in de buurt ben of opsturen, wat naar schatting iets van 5 Euro zou kosten.

Ik ben nog wat andere mogelijkheden aan het onderzoeken, maar laten we zeggen dat het voor een 30-35 Euri moet lukken om het boek bij je in huis te krijgen.

Gaat het lukken om daarmee een zwikje mensen te interesseren?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

KoenVerhoogt

Staan daar ook de Scymninae met genitaal enzo in? Zoja dan heb ik wel interesse :)
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Arp

Gerrian liet een paar scans zien van pagina's met Scymnus-genitalia, dus het lijkt van wel, maar ik weet niet zeker of ze er _allemaal_ met genitaal in staan. Misschien dat Gerrian dat kan vertellen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Coccinula

Ik heb het boek (gemakkelijker te krijgen in Zweden?). En ik kan enkel bevestigen wat Arp schrijft. Een aanrader! (21.5 x 25 cm met harde kaft)
Heel volledig. Enkel de Finse soorten zoals de titel het aangeeft (Suomen leppäkertut). Maar dus ook enkele noordelijke soorten die je anders amper te zien krijgt (Hippodamia arctica, Scymnus fennicus, zwarte Scymnus limbatus, ...). Ronduit schitterende foto's van lhb (zowel adulten, larven als poppen) op een witte achtergrond; voor- achter- zijkant en bovenaanzicht; ook variaties binnen de soort worden vaak toegevoegd. De foto's van de geslachtsorganen heb ik al meermaals gebruikt (enkel van Scymninae!). Ook daar verschillende zichtpunten. En ja allemaal op eentje (Nephus jacobsoni) na waar er een tekening van staat. Maar opgelet dus enkel de Finse soorten (21 geslachtsorganen van mannetjes en 19 van vrouwtjes). Enkele moeilijk te onderscheiden soorten worden in een speciale fotocollage vergeleken (vb A. novemdecimpunctata met A. strigata) Zeer boeiend allemaal.
En inderdaad zo goed als volledig in het Finns maar dat zie ik zelf niet als een groot bezwaar wegens de universele latijnse namen. Beschrijvingen van biotopen en dergelijk mis je dan wel. 1 ding vind ikzelf wat jammer. De auteur heeft er schijnbaar voor gekozen al de lhb op dezelfde schaal af te drukken. Maw de foto's van de Scymninae had ik graag wat groter gezien. Hierdoor is de beharing niet zichtbaar en dat is voor mij een belangrijke determinatiekarakteristiek. Zeker als je een enkel exemplaar bladvullend afgedrukt ziet, haarscherp alle details zichtbaar.

Sami is vooral een (bekende) fotograaf en dat zie je aan de zorg voor de uitstekende foto's. Je kan al wat proeven van deze foto's op https://www.leppikset.fi/lajit.html er is ook ergens een twitterpagina maar die kan ik nu niet bereiken.

We worden verwend. Dit is het derde uitstekende werk over Europese lhb in enkele jaren tijd. (pockets en veldgidsen niet in beschouwing nemende)

(en dank aan Gerrian en Arp om dit onder de aandacht te brengen.)

gbeersma

De foto's in de link hierboven zijn juist niet allemaal op dezelfde schaal, maar keurig elke kever vol in beeld met een maatstreep erbij.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Gerrian

Nou, ik heb wel wat teweeg gebracht met mijn mailtje naar Arp. Maar wel positief, het is een mooi boek, dat al die aandacht best waard is. Ik had geen zin in het gedoe met bestellen in een taal die ik niet beheers, dus had ik het maar op mijn verlanglijst gezet, met het gewenste resultaat.
Er staan vier pagina's met foto's (en van één soort alleen tekeningen) van de mannelijke genitaliën in het boek. Ik denk dat dit alle Scymninae uit het boek zijn. De niet in Finland voorkomende soorten ontbreken uiteraard. Ik heb een lijstje gemaakt van de soorten in het boek en daar in het kader van 'hoe zeg ik het in het Fins' ook de Finse namen bij gezet. Fins is een tamelijk ontoegankelijke taal, waar Google Translate ook moeite mee heeft. Het woord 'pirkko', waar iedere Finse soortnaam op eindigt, wordt niet vertaald. Het blijkt onder andere een Finse meisjesnaam te zijn, waarvan de naamdag 7 oktober is. Dat vind ik wel grappig; ik kreeg het boek vorige week woensdag, op mijn verjaardag.

KoenVerhoogt

Ik ben om  ;D als je gaat bestellen doe ik graag mee Arp
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

heermoes

#7
Tof Boek! Helaas net wat te duur voor mijn budget.

Citaat van: Gerrian op oktober 13, 2020, 16:20:05 PM
Het woord 'pirkko', waar iedere Finse soortnaam op eindigt, wordt niet vertaald. Het blijkt onder andere een Finse meisjesnaam te zijn, waarvan de naamdag 7 oktober is. Dat vind ik wel grappig; ik kreeg het boek vorige week woensdag, op mijn verjaardag.
Ik heb hier het volgende over kunnen vinden op wikipedia na wat doorklikken, het is vrij vertaald vanuit het fins:
"Birgita's herinnering leeft nog steeds voort in de Finse folklore en het dagelijks leven. De Finse vrouwelijke namen Pirjo en Pirkko hebben hun wortels in het woord Birgitta. De kinderharpoen "Vlieg, vlieg een lieveheersbeestje naar de wortel van een grote stenen kerk ..." ging oorspronkelijk over hoe Birgitta werd gevraagd om op te treden als boodschapper tussen de mens en God en, natuurlijk, de Maagd Maria." "Birgitta van Zweden (1303–1373) was een rooms-katholiek mysticus die wordt vereerd als heilige."
Kortgezegd dus gewoon een woord voor lieveheersbeestje. Toevallig dat het ook op je verjaardag binnen kwam Gerrian, nog gefeliciteerd

https://fi.wikipedia.org/wiki/Birgitta_(pyhimys)#Pyh%C3%A4n_Birgitan_merkitys_Suomelle
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Arp

@Luc: Leuke achtergrond info qua taal - dank voor het uitzoeken! :)

@Koen: Staat genoteerd  :duim:

@Gerard: Let even op: die pagina is de website van de auteur, niet uit het boek.

Aanvullend op Jo: Het Twitter account van Sami is hier - wat verder doorscrollen naar beneden kom je meer pagina's uit het boek tegen.



Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

reinier akkermans

Iemand uit de omgeving van Roermond geïnteresseerd in dit boek? Dan kan ik er twee (of meer kopen). Kosten €22,30 voor het Finse lieveheersbeestjes boek + € 8,10 verzendkosten (Finland-Nederland). Daarna wel bij mij ophalen.
Groet Reinier Akkermans

Arp

Hoi samen,

@Reinier : Mooi dat je ze goedkoper kunt regelen! Vooral het verzenden was voor mij reden om het gezamenlijk te proberen, want de uitgever wilde voor 2 boeken 20€ verzendkosten hebben, voor 10 boeken 30€. Goedkopere adressen voor het boek wilden helemaal niet naar NL verzenden.

Is die 8,10 per boek of voor 2 (of meer?) samen?

Momenteel heb ik voor iets van 7-8 boeken "afzet" bij elkaar.

Als ik er zelf 10 bij de uitgever bestel kom ik op 28 Euri per boek om ze in NL te hebben. Inclusief verzenden in NL is het dan 33,- (4,50 porto plus 0,50 verpakking), maar ik kan met alle plezier boeken her en der afgeven. Ik rijd vooral regelmatig tussen Drenthe en Zuid-Limburg op en neer en kom ook noordelijker (Assen/Groningen) en westelijker (Amersfoort, A'dam, Leiden) en ook Oss/Eindhoven/Tilburg en Almelo/Hengelo/Enschede liggen op "routes". Kleine omwegen geen enkel probleem, maar dan kan het wel wat langer duren voordat je het boek in huis hebt.

Eddy Vermandel heeft aangeboden om te kijken of hij ze goedkoper van de uitgever los kan peuteren, maar dan moeten ze ook weer van Zeeland naar mij toe - dan gaat het misschien 2 Euro ofzo per boek schelen en ik weet niet of ik daarvoor Eddy wil lastigvallen (ga ik nog overleggen).

Puntje bij paaltje scheelt het aanbod van Reinier niet heel veel met het voorstel van mij - beetje afhankelijk van de verzendkosten van 8,10 per boek of per twee (30,40 of 26,35 per boek dan?).

Momenteel speel ik met de gedachte om zelf de 2 extra boeken om de 10 vol te maken maar "op voorraad" te kopen en te kijken of zich later nog iemand meldt of misschien om ze een keer weg te geven, bij gelegenheid.

Andere optie is natuurlijk dat Reinier het overneemt - kennelijk heeft hij handigere contacten in Finland? Wat gaat het kosten als jij 8 of 10 boeken laat komen Reinier?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

reinier akkermans

Beste Arp en anderen,

Het is niet zo dat ik de bestelling wil overnemen. Een beetje googelen leverde dit op:
https://docendo.fi/sivu/tuote/suomen-leppakertut/2659427

Een prijs van €22,30 per stuk en verzending € 16,00 naar Nederland, ook als je als aantal 10 invult.
Dus Arp als je ze besteld, dan graag ook één exemplaar voor mij.

Groet Reinier Akkermans

Arp

Docendo is de uitgever en ik ben met hun rechtstreeks in contact - de hierboven genoemde prijzen heb ik vorige week van ze gekregen en toen stond er op de website dus nog 27,95 en waren zij de enige die naar Nederland wilden verzenden. Voor 10 boeken kreeg ik de genoemde prijs van 25 (24,95). Lijkt erop dat ik ze nog eens opnieuw moet vragen dan ... ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

reinier akkermans

En Arp heeft het navragen nog iets opgeleverd?
Groet Reinier

Arp

Vandaag kreeg ik bericht dat de boeken verstuurd zijn. Het is 22,36€ per boek geworden plus 30€ verzendkosten voor 10 boeken dus 25,36 per boek om het in NL te krijgen. Tot maandag loopt mijn programma wat over met dagen van 6-22u werk en dan nog wat eten en slapen, maar de boeken zullen ook niet voor die tijd binnen zijn neem ik aan, dus ik neem na maandag wel even contact met alle inschrijvers op om de rest af te handelen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

pdeknijff

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff