Huismus

Gestart door koenv, oktober 12, 2020, 14:45:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

koenv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/201518994/.
6 Huismus - Passer domesticus adult, gezien en gehoord
datum: 2020-10-12
locatie: Koolkerke - Fort van Beieren (FB) (Provinciedomein) (WV)

foto's:



Ze vlogen in een groepje van ongeveer 6 exemplaren over mijn hoofd. Mijn eerste gedacht zijn huismussen, maar de foto's bieden geen uitsluitsel. Iemand die kan bevestigen?
mvg

Koen

Oenanthe

Ik kan inderdaad volmondig bevestigen dat de foto's geen uitsluitsel geven Koen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

evertdirks

Duidelijk 100 % een KBV-tje.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

frankneijts

#3
Citaat van: Oenanthe op oktober 12, 2020, 14:56:25 PM
Ik kan inderdaad volmondig bevestigen dat de foto's geen uitsluitsel geven Koen.

Citaat van: evertdirks op oktober 12, 2020, 15:24:08 PM
Duidelijk 100 % een KBV-tje.

Evert

Jawel respectievelijk nee hoor, immers een prima Vink: let op de ondiepe vork (Keep heeft diepere vork) en de 'doorschijnende' vette en langgerekte vleugelstreep, het duidelijkst over de armpennen vanwege de breedte en witte kleur (bij Keep gedeelte over armpennen minder duidelijk omdat deze niet wit maar oranje is en minder breed) ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

koenv

Bedankt voor de input. Hieronder enkele foto's van een vink die ik enkele tientallen minuten eerder gefotografeerd had. Staaft dit jouw visie Frank?


mvg

Koen

frankneijts

Zeker: je kunt mooi die witte vleugeltekening zien (witte basis van binnenste handpennen en, iets breder, witte basis armpennen; bij Keep is die streep over de basis armpennen smaller en oranje waardoor hij minder opvalt maar van boven is dat meestal veel duidelijker..).oh ja, en Huis- en Ringmussen hebben natuurlijk nauwelijks een vleugelstreep die je ook van onderen kunt zien..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

koenv

Merci voor de uitleg. Ik heb het zo aangepast en link naar dit topic geplaatst.
mvg

Koen