Langwerpig springstaartje

Gestart door henny pen-de jong, oktober 11, 2020, 22:13:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201259319/.
1 Tuinslak onbekend - Cepaea spec. gezien
datum: 2020-10-05
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:



Zag dit kleine slakje onder een steen in mijn tuin. Wat leuk was dat er kleine mijten bij leefden en ook zag ik nog een heel erg klein langwerpig springstaartje.
Is dit springstaartje op naam te brengen!? Hij was ongeveer net zo groot als die kleine mijtjes.
Vriendelijke groet, Henny

roelvanbezouw

#1
Beste Henny,

Aan de oogvlek en afwezigheid van een grote vierde abdomen te zien denk ik Parisotoma notabilis.
Maar de foto's zijn een tikje moeilijk te duiden.

Met vriendelijke groet,

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

henny pen-de jong

Inderdaad, de foto's zijn niet best! Ik was de slak aan het fotograferen en zag toen die minibeestjes. Nu heb ik wel vaker mijtjes op slakken gezien...maar ineens verscheen er die kleine springstaart, nauwelijks groter dan die mijten...
Dankjewel Roel...
Vriendelijke groet, Henny

mberg

Hej Henny / Roel,

Het dier is te licht van kleur, het oog is te groot en de vorm van het lichaam is teveel een sigaar. Dit sluit P. notabilis uit. Het lijkt mij veel meer een Entomobryidae. Ik zoek het in de buurt van Lepidocyrtus,  Pseudosinella, en gok op L. lignorum/ruber. Voor wat het waard is.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henny pen-de jong

Is dit een jong beestje?
Ik heb kort geleden In mijn tuin nog zo'n klein exemplaar gezien en gefotografeerd.
Zal hem opzoeken....
Jammer genoeg is dit een slechte foto van het springstaartje! Maar ik was ook meer gefocust op die slak...!
Dankjewel voor je informatie Matty.
Vriendelijke groet, Henny

mberg

Vermoedelijk sub-adult of adult.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging