Met z'n allen: Plantengallen - Gal van de week: Druivenmijt

Gestart door William de Jong, oktober 11, 2020, 16:10:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Ha allemaal,

Nog een extra gal van de week, eentje die ik afgelopen week in de straat waar ik woon heb gevonden. Dus hij zou nu ook zichtbaar moeten zijn, en je kan 'm midden in een woonwijk tegenkomen: De Druivenmijt - Colomerus vitis!

We hadden in de 'gal van de week'-bijdrages nu een paar galmuggen, een galwesp, en een galluis. Nu dus een galmijt. En die zorgt voor een aantasting op de bladeren van de plant van de druif, op waarneming.nl te vinden onder Wijnstok - Vitis vinifera. De druivenmijt veroorzaakt aan de bovenkant van het blad een soort blaar, waardoor het blad plaatselijk omhoog krult. Aan de onderzijde is vilt te zien, volgens wikipedia kan dit ook witachtig weefsel zijn.

Hierbij mijn foto's van afgelopen week.




Het bijzondere van Wijnstok, de waardplant, is dat ze zeldzaam is, en je ze dus zelden verwilderd 'in de natuur' tegenkomt. Ik vond de gal op een overhangende tak van een plant uit de tuin van één van mijn buren, waardoor ik vanaf de openbare weg dit blad even meegenomen heb. ;D Ga dus op zoek naar de druivenplant in eigen tuin of op discrete wijze in de tuin van iemand anders, of misschien op een volkstuinencomplex.

Hierbij een kaartje van het voorkomen van de Druivenmijt: https://waarneming.nl/species/158892/maps/?start_date=2000-04-12&interval=15552000&end_date=2020-10-09&map_type=grid10k

En een kaartje van de Wijnstok (hoewel die als tuinplant natuurlijk niet zo vaak ingevoerd zal worden..): https://waarneming.nl/species/7660/maps/?start_date=2000-10-01&interval=157680000&end_date=2020-09-29&map_type=grid10k

Succes!

Groeten, William de Jong

MC

Ik check ook altijd druiven als ik ze zie hierop inderdaad. De Druivenluis oid die ook op Druif zou moeten zitten, nog nooit gezien helaas...
Hoewel die wel een stuk schadelijker schijnt voor de wijnbouw, dus die zal wel actief bestreden worden. En misschien is het hier wat koud, zo aan de rand van het druiven-verspreidingsgebied. De Druivenmijt zie ik iig wel regelmatig op druiven
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Michiel en Milka

Dat is een bekende! Maar ik zie dat ik die uit de tuin van mijn vorige huis nooit heb ingevoerd.  ;)
Groet, Michiel