vogels die qua geluid lijken op bladkoning

Gestart door Folkert Jan, december 05, 2008, 17:35:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

vanmorgen hoord ik het typische geluid van een bladkoning zoals die altijd beschreven wordt en zoals hij op de site te horen is.

echter heb ik niks kunnen zien en zou dus graag alle mogelijke geluiden van vogels die er msischien op lijken willen beluisteren om te kijken of er eventueel ook maar iets in de buurt komt.

zwarte mees, pallas boszanger en humes bladkoning al beluisterd en die zijn het beslist niet.

zang was echt 100% gelijkend aan die van de site.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

g.j.p.gelderblom

Zang of roep?

In welk opzicht verschilde het dan van Humes Blako en Zwarte Mees? Liggen er beiden namelijk heel dicht bij.  

Edwin Russer

#2
Hallo Folkert Jan,

Heb je de vogel horen zingen of alleen roepend gehoord?

Misschien heb je hier wat aan.

http://www.dutchbirding.nl/sounds/phyllosounds.html

http://www.dutchbirding.nl/sounds/humeiinornatus.html

Al moet ik wel zeggen dat de roep van Zwarte Mees het meeste in buurt komt.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

CiteerHallo Folkert Jan,

Heb je de vogel horen zingen of alleen roepend gehoord?

Misschien heb je hier wat aan.

http://www.dutchbirding.nl/sounds/phyllosounds.html

http://www.dutchbirding.nl/sounds/humeiinornatus.html

Al moet ik wel zeggen dat de roep van Zwarte Mees het meeste in buurt komt.
ik heb de vogel naar mijn idee roepend gehoord:


wat ik gehoord heb kan ik het beste zo onschrijven


tIu wIEt

ongeveer 30 keer met steeds tussenpozen van een halve seconde (geschat) (het was iig minder dan een seconde tussenpoos maar zeker niet op elkaar volgend)


nu heb ik op de site nog niet echt de roep gehoord van de zwarte mees die hier dan zo op zou moeten lijken, maar ik zal even deze linkjes doornemen.

daarna zal ik ook even omschrijven waarom het die andere 2 niet zouden kunnen zijn.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Tjiftjaf? Lijkt er voor iemand met ervaring misschien niet heel erg op maar in een ander topic bleken sommige mensen het min of meer gebruikelijke hoe-iet roepje van tjiftjaf niet te kennen en dan zou dat best nog voor verwarring kunnen zorgen denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

CiteerTjiftjaf? Lijkt er voor iemand met ervaring misschien niet heel erg op maar in een ander topic bleken sommige mensen het min of meer gebruikelijke hoe-iet roepje van tjiftjaf niet te kennen en dan zou dat best nog voor verwarring kunnen zorgen denk ik.
als je het geluid voor me hebt wil ik hem graag afluisteren.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

hem hem als zeker ingevoerd, omdat het geluid voor 100% overeenkomt met het geluid wat op de site staat bij bladkoning

http://waarneming.nl/waarneming/view/41161870

echter heb ik nog niet de kans gehad om alle geluiden af te spelen van de linkjes, omdat hij steeds een fout aangeeft bij sommige.

verder zou ik ook dus graag de tweelettergrepige roep van de tjif tjaf beluisteren
en de beruchte roep van de zwarte mees die hier zo op zou moeten lijken (kon deze niet vinden op de site, aleen geluiden die hier in geen velden of wegen op leek)

mocht er ook maar enige twijfel bij mij zijn zet ik hem op onzeker
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

http://waarneming.nl/soort/sounds/186
zitten wel enkele voorbeelden tussen. Maar pas op: het is variabeler dan uit deze opnamen blijkt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JohanvantBosch

Citeerhem hem als zeker ingevoerd, omdat het geluid voor 100% overeenkomt met het geluid wat op de site staat bij bladkoning

http://waarneming.nl/waarneming/view/41161870

echter heb ik nog niet de kans gehad om alle geluiden af te spelen van de linkjes, omdat hij steeds een fout aangeeft bij sommige.

verder zou ik ook dus graag de tweelettergrepige roep van de tjif tjaf beluisteren
en de beruchte roep van de zwarte mees die hier zo op zou moeten lijken (kon deze niet vinden op de site, aleen geluiden die hier in geen velden of wegen op leek)

mocht er ook maar enige twijfel bij mij zijn zet ik hem op onzeker
Ha Folkert jan,
zie mijn commentaar bij je waarneming. Onzeker lijkt me hier op z'n plaats.
Groeten,
Johan

BramtK

Citeerhem hem als zeker ingevoerd, omdat het geluid voor 100% overeenkomt met het geluid wat op de site staat bij bladkoning

http://waarneming.nl/waarneming/view/41161870
den die hier in geen velden of wegen op leek)
Lijkt mij volstrekt overbodig en een zware onderschatting van hoe moeilijk het is om op basis van geluid te determineren. Zeker in het geval je een vogel nog nooit eerder 'live' hebt gehoord of gezien. Daar komt nog bij dat vele soorten uitstekend in staat zijn om roepjes van andere soorten te imiteren of een toch wat uitgebreider scala aan roepjes hebben dan de beginnende vogelaar soms denkt.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Citeer
Citeerhem hem als zeker ingevoerd, omdat het geluid voor 100% overeenkomt met het geluid wat op de site staat bij bladkoning

http://waarneming.nl/waarneming/view/41161870
den die hier in geen velden of wegen op leek)
Lijkt mij volstrekt overbodig en een zware onderschatting van hoe moeilijk het is om op basis van geluid te determineren. Zeker in het geval je een vogel nog nooit eerder 'live' hebt gehoord of gezien. Daar komt nog bij dat vele soorten uitstekend in staat zijn om roepjes van andere soorten te imiteren of een toch wat uitgebreider scala aan roepjes hebben dan de beginnende vogelaar soms denkt.

Bram
ik ben mij hier zeker van bewust.
vandaar dat ik ook heb aangegeven wat er voor de rest in die bosjes te zien is.

welke vogel zou eventueel een bladkoning kunnen imiteren?




niet dat het voor het horen van het geluid uitmaakt, maar het is een redelijk groot doucheraam waardoor je zo op het dak loopt.

ik kijk bijna elke dag even of ik daar nog iets zie. helaas zat nu net de luxaflex dicht en had ik geen tijd genoeg om hem open te doen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

#11
Ha Folkert Jan, om geen antwooord te geven op je vraag, je vraagstelling gaat er vanuit dat hetgeen je hebt gehoord erg lijkt op het geluid van een Bladkoning. Zie ook je eerste post:

Citeervanmorgen hoord ik het typische geluid van een bladkoning zoals die altijd beschreven wordt en zoals hij op de site te horen is.

Deze stelligheid kan ik niet plaatsen: Je kent (zo maak ik op uit het verhaal hierboven) de geluiden van een aantal andere soorten niet, laat staan de afwijkende roepjes van die andere soorten. Mijns inziens echter nog belangrijker, de herinnering aan een waarneming kan worden beinvloed door de wijze waarop je er later aan terugdenkt. Denk je bijvoorbeeld een Bladkoning te hebben gehoord en je gaat dat geluid terugluisteren, dan is de kans groot dat dat er in jouw beleving op zal lijken. Ik denk dat je herinnering aan de waarneming daardoor zelfs kan veranderen. Ter controle is het dan interessant om ook andere geluiden van gelijkende soorten te luisteren en je dan de vraag te stellen of het niet die andere (veel zeldzamere of juist algemenere) soort zou kunnen zijn.

Let wel, ik wil jou niet iets aanpraten, ik spreek uit eigen ervaring (van de wijze waarop ik zelf met waarnemingen omga en hoe ik dat bij anderen meemaak) en ik denk dat iedere vogelaar bedacht moet zijn op dit fenomeen. Bij dit soort waarnemingen lijkt het mij heel belangrijk om naast het geluid de vogel ook goed in beeld te krijgen. En dan bedoel ik niet in de trant van "ik zag even een geelgroen vogeltje met wenkbrauwstreep" want ook daar bestaat dan het gevaar dat je je laat leiden door de wens, de vader en de heilige gedachte en dan is er altijd wel een schim te vinden die in alle vluchtigheid geelgroen met wenkbrauwstreep lijkt te zijn... :)

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

het lijkt me aardig logisch dat iemand niet alle vogelgeluiden kent.


maar moet ik dan eerst in levende lijve bijvoorbeeld een humes bladkoning zien en tegelijk horen en datzelfde voor een bladkoning voordat ik een bladkoning op geluid kan determineren?

ik snap dat bladkoning misschien een soort is die qua geluid moeilijk is en daarom heb ik de waarneming alsnog op onzeker gezet.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

#13
Citeerhet lijkt me aardig logisch dat iemand niet alle vogelgeluiden kent.
Het gaat me er vooral om dat je je bewust bent van de valkuilen die al die onbekende geluiden met zich meebrengen, niet of jij alle vogelgeluiden kent. Die valkuilen leer je wel pas kennen (zo veronderstel ik) als je die ene Vink een keer hoort roepen op een manier die je nergens kunt terugvinden en die best een beetje klinkt als een of andere 'mega'.

Citeermaar moet ik dan eerst in levende lijve bijvoorbeeld een humes bladkoning zien en tegelijk horen en datzelfde voor een bladkoning voordat ik een bladkoning op geluid kan determineren

Voor wat betreft de vraag wanneer je een Bladkoning alleen op basis van geluid wil/kan determineren, is mijn standaard inderdaad dat dat pas kan als je 'm eerder hebt gehoord. Maar dat is mijn standaard (en daarin spelen de zaken mee die ik mijn vorig bericht noemde) en daar moet jij vooral van denken wat je zelf wilt.  :duim:

Humes bladkoning kan inderdaad (voor wat betreft de uitersten) behoorlijk op Bladkoning lijken.

Citeerik snap dat bladkoning misschien een soort is die qua geluid moeilijk is en daarom heb ik de waarneming alsnog op onzeker gezet

Bladkoning is uitermate herkenbaar, maar wel als je 'm wat vaker hebt gehoord en dan nog zou ik bijvoorbeeld voor mijzelf een hoorwaarneming altijd willen bevestigen met een zichtwaarneming.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs