Springstaart onbekend->Xenylla maritima

Gestart door nielsyese, oktober 10, 2020, 11:43:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Op het strand op een paddenstoeltje.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201330591/.
1 Springstaart onbekend - Collembola indet.
datum: 2020-10-10
locatie: Yerseke (ZL)

foto's:




Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

roelvanbezouw

Hey Niels,

Dit is vermoedelijk een hypogastrura spec, aan de lichaamsvorm, en naar ik meen te zien de aanwezigheid van twee kleine anaaldoorns en korte beharing te zien. Welke soort is niet te zeggen (zie eerdere draadjes met Hypogastrura's).

Heb je het dier op alcohol?

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

nielsyese

Hallo Roel, ik heb hem op alcohol inderdaad, maar weet niet veel van springstaarten. Zie dat er aardig wat Hypogastrura's zijn..
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

roelvanbezouw

Citaat van: nielsyese op oktober 10, 2020, 14:52:54 PM
Hallo Roel, ik heb hem op alcohol inderdaad, maar weet niet veel van springstaarten. Zie dat er aardig wat Hypogastrura's zijn..

Ik kan hem wel voor je identificeren als je wil, dan kun je er een naam aan plakken.

Met vriendelijke groet,

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

nielsyese

Dat is goed, zou je me je adres willen sturen in een PM?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

mberg

Heren,

Inderdaad een Hypogastrura, vaak te vinden onder paddestoelen. Er zijn een aantal nieuwe soorten voor Nederland gemeld, artikel in de maak.

met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

roelvanbezouw

#6
Citaat van: mberg op oktober 11, 2020, 09:35:57 AM
Heren,

Inderdaad een Hypogastrura, vaak te vinden onder paddestoelen. Er zijn een aantal nieuwe soorten voor Nederland gemeld, artikel in de maak.

met groet,

Matty

Nou, Matty, in het kader van, "beoordeel een mooie springstaart nooit op zijn uiterlijk" :) ...

Het bleken twee specimen van Xenylla maritima te zijn, met karakteristieke twee haren op de dens, twee knopharen op alle empodiumloze klauwen en knik aan de basis van de met de dens vergroeide mucro. Niels-Jan, als je je mail-adres PM'ed kan ik je de microscopische foto's toesturen. Dan kan Matty ze  :right: 'en ;) !


Met vriendelijke groet,



Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

mberg

Heren,

Wat nog maar weer eens aantoont dat identificatie van springstaarten vanaf een foto niet is aan te bevelen. Bij het gebruik van de tabellen van Hopkin en Fjellberg voor het genus Xenylla is determinatie van X. maritima lastig. Onder de beschrijving zitten twee andere soorten verborgen, X. brevisimilis en X. mediterranea. In verreweg de meeste gevallen betreft het een van deze twee soorten. Xenylla maritima blijkt veel zeldzamer te zijn dan we nu denken. Dit zijn de kenmerken van de drie soorten;

Bovenkant kop met haar p1, zonder haar p2 (anders is het X. brevicauda)
Thoraxsegment II en III met haar la1 (anders is het X. corticalis, X. griesea of X. xavieri)
Tenaculum 2+2 haakjes, Mucrodens < 1.5 x binnenzijde klauw 3 = X. mediterranea
Tenaculum 3+3 haakjes, Mucrodens > 1.5 x binnenzijde klauw 3 = X. maritima en X. brevisimilis
Voor tenaculum staan geen haren op sterniet 3, mucrodens 2 x binnenzijde klauw 3 = X. maritima
Voor tenaculum staan 1-3 haren op sterniet 3, mucrodens < 2 x binnenzijde klauw 3 = X. brevisimilis

Ik vermoed dat het hier X. brevisimilis betreft, de soort die ik het meest vang op schors en onder paddestoelen. Hoor wel als ik moet assisteren.

Met groet!

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

roelvanbezouw

#9




Hey Matty!

Vanavond heb ik een beestje van Niels-Jan de NaOH in gegooid (sorry!) en heb ik de aanwijzingen opgevolgd. Brevicauda/griesea/xavieri/mediterranea is wel uit te sluiten op basis van de lange, puntige mucrodens.

Houden we over maritima en brevisimilis. Brevisimilis is lastig in de genoemde tabellen, inderdaad, want die soort staat niet er niet in. Na een zoektocht op internet lijkt die furcula wel veel die van maritima...

Bijgevoegd heb ik een collage van verschillende dieptes van het tenaculum en de klauw/mucrodens. De gele pijltjes wijzen steeds naar de positie van de tenaculum. De enige haren die ik vóór de tenaculum te zien krijg, zijn haren van de flanken van het dier wanneer de tenaculum uit de focus komt (zie blauw omlijnde foto). Die lijken mij niet correct. De zwart-omlijnde foto geeft beide tenaculi in de focus en hier blijft sterniet 3 kaal.

De mucrodens is thans zo'n 2x de binnenzijde van klauw 3. Deze twee uitsnedes komen uit dezelfde foto en zijn dus 1 op 1 vergelijkbaar.

Deze kenmerken zouden dan naar X. maritima moeten wijzen?

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

mberg

Hej Roel,

Helaas is het niet goed te zien. Inderdaad de flankharen zijn niet de haren die bedoelt worden. Op het eerste collage, op de grootste foto lijkt voor het tenaculum geen haar/haren zichtbaar, maar dat deel is net niet scherp genoeg om met zekerheid te kunnen zeggen. De haren op het tweede collage zijn ook niet de haren waar het om draait. De lengte van de springvork zit gevoelsmatig net tussen beide soorten in, maar lijkt misschien wat langer dan ik voor X. brevisimilis gewend ben. Kortom ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, zoudne beide soorten kunnen zijn. Wegzetten als onzekere X. maritima?

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

roelvanbezouw

Citaat van: mberg op oktober 15, 2020, 20:45:01 PM
Hej Roel,

Helaas is het niet goed te zien. Inderdaad de flankharen zijn niet de haren die bedoelt worden. Op het eerste collage, op de grootste foto lijkt voor het tenaculum geen haar/haren zichtbaar, maar dat deel is net niet scherp genoeg om met zekerheid te kunnen zeggen. De haren op het tweede collage zijn ook niet de haren waar het om draait. De lengte van de springvork zit gevoelsmatig net tussen beide soorten in, maar lijkt misschien wat langer dan ik voor X. brevisimilis gewend ben. Kortom ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, zoudne beide soorten kunnen zijn. Wegzetten als onzekere X. maritima?

Met groet,

Matty

Hey Matty,

De foto's zijn niet zo best, echter als ik op een scherptediepte zou kunnen komen om een of meerdere haren voor de tenaculum scherp te stellen voor een foto, dan was dat wel gelukt. Zeker in een opgehelderd dier, maar ik zag ze niet. Is ook altijd lastig aan te tonen of er haren niet zijn natuurlijk. Ik wilde nog geen dieren pletten voor scherpere foto's - het zijn er ook maar twee. Ik kan kijken of er wat aan te doen is. Dier zal nu wel geen pigment meer hebben.

Tweede collage geeft slechts de afbeeldingen voor inschatting van de ratio tussen mucrodens en binnenkant klauw aan. Zowel klauw als mucro zijn in dezelfde shot genomen om vervorming door diepte te voorkomen, maar dus allebei onscherp. Die is +- 2 x.

Wat mij betreft kan het label op zeker.

Met groet!
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops